Jump to content

Påhengsmotor, må den ferskvannspyles etter hver tur


Norfront

Recommended Posts

Må vel si meg enig med "Rotax" at dette er vel en ting som de fleste vel overser, selv om det står skrevet i manualen. Stort sett blir det vel til ei gjennomspyling av motoren på høsten før man legger båt og motor i vinteropplag. Skal man imidlertid følge manualen til punkt og prikke, så er det naturligvis lurt og ta ei gjennomspyling med ferskvann etter dagens bruk, det tar jo bare noen minutter hvis man har ei vannkran i umiddelbar nærhet av båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det også kun ifbm. vinteropplag. Evt. også hvis jeg vet at båten skal bli liggende en stund uten å brukes. Kjenner ingen som spyler etter hver tur, tror det heller er unntaksvis at folk faktisk gjør dette.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Stod i instruksjonsboken på min tidligere Suzuki DF90 (2006) at den skulle gjennomspyles i ferskvann etter hver tur.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Vær heller nøye på at allt sjøvannet har runnet av mtoren før du heiser den opp, det er utrolig hvor lenge det siger vann ut av motoren etter at du stopper den. Spyler aldri motoren bortsett i forbindelse med landsettning og service (dvs 4-5 ganger i året).

 

Er det noen fordel med å bruke lunket vann når man spyler igjennom?

Link to post
Share on other sites

Bare tull og spyle etter hver tur,står i boka på motoren jeg har nå(yamaha 150 08 mod)

Det stod til og med i boka til en 80 talls mercruiser jeg hadde.

Har også hatt motorer som har vært i bruk hele året uten spyling (10-15 år)og det var ikke tæring som tok knekken på dem.Skal du derimot lagre motorer er det enormt viktig.

Båtmotorer lagres i hjel.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Min tanke om dette er at det med gjennomspyling med ferskvann kan ha noe for seg om man har båten på henger når den ikke er i bruk.

Da tømmes kjølekanalene, saltvannet som evt er igjen vil legge igjen saltkrystaller når det fordamper og så kan man i teorien få trangere kjølekanaler. Jeg har aldri skyllet igjennom med ferskvann annet enn på høsten, men så har mine motorer stått i saltvann fra vår til høst.

.... mulig jeg helt på viddene når jeg tenker meg om en gang til... Jeg har alltid tiltet opp motoren når jeg går fra den for noen dager og da er man vel like langt.

Jeg har vel til dags dato ikke sett en eneste en som har spylt igjennom motoren etter en dagstur på en båt som står vannet, men jeg ser av og til noen som gjør det når båten blir tatt opp med henger. (Jeg hadde antagelig ikke gjort det i sommerhalvåret, men jeg er jo lat)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Min tanke om dette er at det med gjennomspyling med ferskvann kan ha noe for seg om man har båten på henger når den ikke er i bruk.

Da tømmes kjølekanalene, saltvannet som evt er igjen vil legge igjen saltkrystaller når det fordamper og så kan man i teorien få trangere kjølekanaler. RSL

 

Kjølekanalene på motoren som er på vannet vil også tørke så det skulle ikke være store forskjellen der. Det er tross alt i powerheadet det er trangest, viktig med god kjøling der.

 

Ellers så tyder det på at de som har påhengsmotorbåt på henger har motoren sin vesentlig lenger enn de med båten på vannet.

Link to post
Share on other sites

Når båten/e ligger på sjøen gjør jeg det ikke, men så fort de kommer opp på hengeren så gjør jeg det, grundig sågar og med varmkjørt motor. Dette betyr at de blir gjennomspylt med ferksvann en tre/fire ganger i løpet av sesongen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Tar opp igjen dette temaet fra 2011 da jeg har lest en del på am. sider om gjennomspyling av motoren med ferskvann etter hver tur.. Det hevdes at man skal gjøre dette hver gang for økt holdbarhet på motoren. Er det slik at vi i Norge har andre forhold enn i USA og ikke trenger å flushe etter hver tur? Ser ut til at nesten alle her hjemme kun gjør dette etter endt sesong. Har spylt gjennom motoren stort sett etter hver tur, sikkert ikke nødvendig. Ellers planlegger jeg å ha båt m/ motor liggende ute i vinter, muligens sporadisk bruk i denne tiden. Blir vel for risikabelt å spyle da uansett. Kan man konkludere med at flushing etter hver tur er bortkastet sett mot ev levetid på motor?

Link to post
Share on other sites

Jeg var på ferie ved Gardasjøen i Italia i sommer, og la der merke til at det var et stort antall påhengsmotorer fra 70 og 80 tallet. Til og med noen fra 60 tallet. Går ut i fra at det er pga kun kjørt i ferskvann. Så jeg tror absolutt deg har noe for seg å kjøre/flushe motoren i ferskvann etter hver bruk, men jeg gjør det ikke. Hvis det hadde vært ferskvannsanlegg på flytebryggen hadde jeg muligens gjort det oftere. Nå gjør jeg det hver høst.

Link to post
Share on other sites

Den første (og eneste) påhengsen jeg har kjøpt ny ble ferskvannskjørt etter hver bidige tur. Var ung da og hadde tid og gleden av å styre med det. Kom heller for sent hjem og måtte tåle kjeft flere ganger enn å la motoren stå med salt i kjølekanalene:giggle: 

 

Polerte og vokset den (motoren altså) hver høst og en gang i løpet av sommeren i tillegg. Da motoren ble solgt etter 12 år med flittig bruk så den ut som om den var ny. Ikke antydning til korrosjon, ikke riper heller.

Link to post
Share on other sites

Yamaha manualen seier også spyling etter kvar tur, men bruker den daglig i perioder så det skjer bare et par ganger i året. Men en ting en må være obs på er å ikkje spyle en glo varm motor med iskladt FV for blokka kan danne sprekker av det

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Furu skrev 38 minutter siden:

Yamaha manualen seier også spyling etter kvar tur, men bruker den daglig i perioder så det skjer bare et par ganger i året. Men en ting en må være obs på er å ikkje spyle en glo varm motor med iskladt FV for blokka kan danne sprekker av det

Tja. Jeg har ikke greie på dette, men er det noe forskjell på kaldtvann fra slangen, enn kaldtvann som motoren trekker opp fra havet? Tenker da på faren for at motorblokka skal sprekke som du sier?

Link to post
Share on other sites

Jeg har til nå ikke spylt gjennom med ferskvann før ved opptak på høsten, men har faktisk planer om å anskaffe meg "gardena"-koblingen for i alle fall ha muligheten til å skylle med ferskvann en gang i blant gjennom sesongen også. Vet ikke om det utgjør noen stor forskjell, men det skader i alle fall ikke.

 

Så vidt jeg har forstått skal motoren skyldes mens den fortsatt er varm. Fare for sprekk i motorblokka har jeg ikke tenkt på, men tror neppe det er et potensielt problem. I så fall ville vel produsent ha advart mot det. Skjønt det blir kanskje ikke det samme som å trekke kaldt vann opp fra havet under gange, fordi da utvikler jo motoren fortsatt varme og metallet blir derved ikke så raskt avkjølet(?)

Link to post
Share on other sites

Får vel ikke gjennom-spylt motor-blokka med denne metoden. Termostaten stenger vel ganske raskt etter stopp av motoren, så det blir vel bare spylt i fra termostaten og ned i stammen med denne tilkoplingen, (i følge ekspertisen). Skikkelig gjennomspyling oppnår man vel bare med bruk av  "øreklokker" etc., og kjøring av motoren for å få den varm,, slik at termostaten åpner helt. Men dette er jo noe vi stort sett bare gjør før vinteropplag. :wink:

Link to post
Share on other sites

Mercury verado sier at man skal gjøre dette med en gang man er ferdig nettopp for å klare å spyle gjennom termostaten før den stenger. 

 

Merkelig hvis motorblokka ikke tåler dette. 

Hva om man kjører i iskaldt vann, stopper motoren tre minutter og starter igjen? Er jo iskaldt vann som kommer da også.... 

 

Gjør dette så ofte eg kan, og alltid hvis motoren skal stå ubrukt en stund. Grunnen er i første omgang at termostaten ikke skal sette seg, i andre omgang for å bevare sjøvannssystemet lengst mulig. Men mistet slangekoblingen for et par turer siden... Og det kommer eg på hver gang eg tenker eg skal flushe motoren. 

Link to post
Share on other sites

I min verden er det helt bortkasta å prøve å fjerne saltavleiring når det er kaldt, med kaldt vann. Det er bare å prøve å spyle rein et båt vindu, som er fullt av saltsprut. Å skvette kaldt vann på gjør lite godt. 

Av den grunn vil jeg tro manualer sier det skal gjøres med varm motor.

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 5 minutter siden:

I min verden er det helt bortkasta å prøve å fjerne saltavleiring når det er kaldt, med kaldt vann. Det er bare å prøve å spyle rein et båt vindu, som er fullt av saltsprut. Å skvette kaldt vann på gjør lite godt. 

Av den grunn vil jeg tro manualer sier det skal gjøres med varm motor.

 

Nå vet jeg ikke akkurat hva du mener med "saltavleiring" her,  men det er da ikke noe problem å spyle av saltet på båten etter en båttur?, om det er vinduer eller skrog.? Har jo kommet inn til båthavna etter mye sjø, og salt-sprut over hele båten, men det går jo bare minutter med å spyle dette av med vannslangen i båthavna?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...