Jump to content

Påhengsmotor, må den ferskvannspyles etter hver tur


Norfront

Recommended Posts

LM 605 skrev 3 minutter siden:

Nå vet jeg ikke akkurat hva du mener med "saltavleiring" her,  men det er da ikke noe problem å spyle av saltet på båten etter en båttur?, om det er vinduer eller skrog.? Har jo kommet inn til båthavna etter mye sjø, og salt-sprut over hele båten, men det går jo bare minutter med å spyle dette av med vannslangen i båthavna?

Hvis saltet har tørka, så er min erfaring at saltet ikke er så lett å få bort. Blir ofte skjolder liggende igjen, som smaker salt. Regner med det er det samme inni motoren. Min erfaring er at en må bruke en børste, i tillegg til vannslangen, for å få bort alt på vinduer og skrog. 

 

Er vell samme grunn til at det er viktig å kjøre motoren ortdentlig varm, når motoren kjøres med klokker på undervannshuser, ved konservering på høsten. Det er ihvertfall det min forhandler fortalte meg. 

Link to post

Når det står i manualen til motoren at man bør/ skal spyle etter bruk så er det vel noe i det, noen mener det er bare tull... Har sett hvordan enkelte vedlikeholder utstyret sitt, det er noe forskjellig kan man si .... Jeg har gjort dette som en rutine og da med motoren trimmet opp, eneste problemet jeg har hatt er at jeg har blåst av en slange slik at vannet rant inn i motorrommet. Dette var på G1 motoren. På G2 motoren så kjører jeg motoren helt opp og kjører vann inn i ca. 10-15 minutter. Done.... Tror ikke det har noe å si om motoren er kjørt opp eller ikke da systemet er lukket ...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Sørlandet2 skrev for 12 timer siden:

Er vell samme grunn til at det er viktig å kjøre motoren ortdentlig varm, når motoren kjøres med klokker på undervannshuser, ved konservering på høsten. Det er ihvertfall det min forhandler fortalte meg. 

Nope. Grunnen til at man skal spyle når motoren er varm og at man må kjøre motoren varm når man gjør dette på land er for at termostaten skal være åpen slik at man spyler hele sjøvannssystemet. 

 

Gjør akkurat det samme som deg John kr. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Joltus skrev 21 minutter siden:

Nope. Grunnen til at man skal spyle når motoren er varm og at man må kjøre motoren varm når man gjør dette på land er for at termostaten skal være åpen slik at man spyler hele sjøvannssystemet. 

 

Gjør akkurat det samme som deg John kr. 

Er ikke termostaten styrt av temperaturen på kjølevannet? Vil tro når den får kaldt vann på seg, så stenger den? Det er ihvertfall termostaten oppgave, som sjekkes på service. 

 

Vil tro slangen for Flushing er montert på motorsiden ( og ikke på kjølevannsinntaket-siden) av termostaten. 

 

Skal sjekke i morgen. 

 

Uansett, følger en manualen, så vil jeg tro det går bra. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Sitat

Testing has shown that even the flush attachment method allows water to pass into the cylinder head passages, in spite of the fact that the thermostat does not fully open. This means that there is no disadvantage to using the flush attachment.

While conventional wisdom might indicate there is some benefit to flushing with the engine running—such as with flush muffs or a flush bag—there is no clear data to indicate this is true.

 

http://newsingreateratlanta.com/freshwater-flushing-adds-years-to-the-life-of-an-outboard/

Link to post
Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Er ikke termostaten styrt av temperaturen på kjølevannet? Vil tro når den får kaldt vann på seg, så stenger den? Det er ihvertfall termostaten oppgave, som sjekkes på service. 

 

Vil tro slangen for Flushing er montert på motorsiden ( og ikke på kjølevannsinntaket-siden) av termostaten. 

 

Skal sjekke i morgen. 

 

Uansett, følger en manualen, så vil jeg tro det går bra. 

Motoren er varm termostat vid åpen når man kommer inn. Den vil strupe etterhvert men hovedsaklig vil først olje termostaten stenge helt. 

 

Man får spylt godt gjennom hele systemet om man ikke venter så lenge. 

 

Spyling via slangekoblingen skal ikke gjøres med.motor igang ifølge min manual. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
15 hours ago, John_Kr said:

Når det står i manualen til motoren at man bør/ skal spyle etter bruk så er det vel noe i det, noen mener det er bare tull... Har sett hvordan enkelte vedlikeholder utstyret sitt, det er noe forskjellig kan man si .... Jeg har gjort dette som en rutine og da med motoren trimmet opp, eneste problemet jeg har hatt er at jeg har blåst av en slange slik at vannet rant inn i motorrommet. Dette var på G1 motoren. På G2 motoren så kjører jeg motoren helt opp og kjører vann inn i ca. 10-15 minutter. Done.... Tror ikke det har noe å si om motoren er kjørt opp eller ikke da systemet er lukket ...

 

Jeg tror du skal være forsiktig med å flushe en G2 med som er tiltet. Det funket på G1, men på G2 kan du få vann i sylinderne....

 

fra manualen:

Lower Engine Cover Flushing Port

1) Place the outboard in an area with good

drainage.

2) Connect a garden hose to the flushing port.

3) Turn on the water. Keep the water pressure

between 20 and 40 psi (140 to

300kPa).

4) After flushing, leave the outboard in the

vertical position long enough to completely

drain the powerhead.

Link to post
TomF skrev for 6 timer siden:

 

Jeg tror du skal være forsiktig med å flushe en G2 med som er tiltet. Det funket på G1, men på G2 kan du få vann i sylinderne....

 

fra manualen:

Lower Engine Cover Flushing Port

1) Place the outboard in an area with good

drainage.

2) Connect a garden hose to the flushing port.

3) Turn on the water. Keep the water pressure

between 20 and 40 psi (140 to

300kPa).

4) After flushing, leave the outboard in the

vertical position long enough to completely

drain the powerhead.

 

Ok, må kanskje ta hensyn til dette da ... Har søkt litt på nettet på dette, heretter blir motoren flushet med motoren i vertikal stilling. Takk for tipset, lærte noe nyttig her.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
  • 10 måneder senere...

Ok, smart å skylle motoren direkte etter hver tur mens motoren er varm og termostaten er åpen, slik at får man bort mest saltavleiring etter hva jeg forstår. (Regner med det er termostat på Suz 4-taktere) Men er det slik at man av og til skal ta ut sinkanodene for rens og smøring? Fant en youtube video der dette ble påstått..  Eller holder det med årlig service ettersyn?

Link to post

Alan E har et poeng. På min lille skjærgårdsjeep sitter det en Yamaha F70 AETL med en Toyota Yaris motorblokk.  Satt på høykant og "marinisert". Er veldig fornøyd uansett med holdbarhet og tilstand, etter tilsammen 4 års bruk,. Mitt "båthotell" på vestlandet kjører motoren gjennom en 10/15-minutters gjennomskylling hver gang jeg tar båten på land. Det er en blå væske som de har i en svær balje , de heiser balja opp og oppunder motoren . Så får motoren gå seg varm og skyllet seg godt. Har fungert veldig bra de årene med min Yamaha. På båtverkstedet (årlig ettersyn) får jeg tilbakemelding om topp stand og bare pene utskrifter fra data-loggene :)  

Toyota Yaris - Yamaha.jpg

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
krabbelars skrev for 6 timer siden:

Alan E har et poeng. På min lille skjærgårdsjeep sitter det en Yamaha F70 AETL med en Toyota Yaris motorblokk.  Satt på høykant og "marinisert". Er veldig fornøyd uansett med holdbarhet og tilstand, etter tilsammen 4 års bruk,. Mitt "båthotell" på vestlandet kjører motoren gjennom en 10/15-minutters gjennomskylling hver gang jeg tar båten på land. Det er en blå væske som de har i en svær balje , de heiser balja opp og oppunder motoren . Så får motoren gå seg varm og skyllet seg godt. Har fungert veldig bra de årene med min Yamaha. På båtverkstedet (årlig ettersyn) får jeg tilbakemelding om topp stand og bare pene utskrifter fra data-loggene :)  

Toyota Yaris - Yamaha.jpg

Noen som kjenner til eller har opplevet at det har tæret hull i en påhengsblokk?

Link to post
On 8/12/2018 at 10:39 AM, Mouche said:

I manualen for Suzuki står det (Skylling uten at motoren går);

 

MOTOREN MÅ IKKE GÅ I HELT OPPVIPPET POSISJON.

 

Senk motoren til vertikal posisjon til alt vannet er tappet helt ut.

 

 


Kan bare nevne at det motsatte står i manualen for Yamaha (iallfall for F350):
"When flushing the engine with the boat in the water, tilting up the outboard motor until it is completely out of the water will achieve better results."

 

Redigert av imens (see edit history)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...