Sørlandet2 Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 LM 605 skrev 3 minutter siden: Nå vet jeg ikke akkurat hva du mener med "saltavleiring" her, men det er da ikke noe problem å spyle av saltet på båten etter en båttur?, om det er vinduer eller skrog.? Har jo kommet inn til båthavna etter mye sjø, og salt-sprut over hele båten, men det går jo bare minutter med å spyle dette av med vannslangen i båthavna? Hvis saltet har tørka, så er min erfaring at saltet ikke er så lett å få bort. Blir ofte skjolder liggende igjen, som smaker salt. Regner med det er det samme inni motoren. Min erfaring er at en må bruke en børste, i tillegg til vannslangen, for å få bort alt på vinduer og skrog. Er vell samme grunn til at det er viktig å kjøre motoren ortdentlig varm, når motoren kjøres med klokker på undervannshuser, ved konservering på høsten. Det er ihvertfall det min forhandler fortalte meg. Sitér dette innlegget Link to post
hyfsad Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Jeg lurer på i hvilket omfang det kan forebygger tæring(+ varmgang) å gjennomspyle etter hver bruk.. Er det kanskje bedre å flushe m kjemisk rens en gang i blant, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Jeg spyler gjennom med varmtvann, det løser opp saltet. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Når det står i manualen til motoren at man bør/ skal spyle etter bruk så er det vel noe i det, noen mener det er bare tull... Har sett hvordan enkelte vedlikeholder utstyret sitt, det er noe forskjellig kan man si .... Jeg har gjort dette som en rutine og da med motoren trimmet opp, eneste problemet jeg har hatt er at jeg har blåst av en slange slik at vannet rant inn i motorrommet. Dette var på G1 motoren. På G2 motoren så kjører jeg motoren helt opp og kjører vann inn i ca. 10-15 minutter. Done.... Tror ikke det har noe å si om motoren er kjørt opp eller ikke da systemet er lukket ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 (redigert) Sørlandet2 skrev for 12 timer siden: Er vell samme grunn til at det er viktig å kjøre motoren ortdentlig varm, når motoren kjøres med klokker på undervannshuser, ved konservering på høsten. Det er ihvertfall det min forhandler fortalte meg. Nope. Grunnen til at man skal spyle når motoren er varm og at man må kjøre motoren varm når man gjør dette på land er for at termostaten skal være åpen slik at man spyler hele sjøvannssystemet. Gjør akkurat det samme som deg John kr. Redigert 11.August.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 (redigert) Joltus skrev 21 minutter siden: Nope. Grunnen til at man skal spyle når motoren er varm og at man må kjøre motoren varm når man gjør dette på land er for at termostaten skal være åpen slik at man spyler hele sjøvannssystemet. Gjør akkurat det samme som deg John kr. Er ikke termostaten styrt av temperaturen på kjølevannet? Vil tro når den får kaldt vann på seg, så stenger den? Det er ihvertfall termostaten oppgave, som sjekkes på service. Vil tro slangen for Flushing er montert på motorsiden ( og ikke på kjølevannsinntaket-siden) av termostaten. Skal sjekke i morgen. Uansett, følger en manualen, så vil jeg tro det går bra. Redigert 11.August.2018 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Sitat Testing has shown that even the flush attachment method allows water to pass into the cylinder head passages, in spite of the fact that the thermostat does not fully open. This means that there is no disadvantage to using the flush attachment. While conventional wisdom might indicate there is some benefit to flushing with the engine running—such as with flush muffs or a flush bag—there is no clear data to indicate this is true. http://newsingreateratlanta.com/freshwater-flushing-adds-years-to-the-life-of-an-outboard/ Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 (redigert) Sørlandet2 skrev for 10 timer siden: Er ikke termostaten styrt av temperaturen på kjølevannet? Vil tro når den får kaldt vann på seg, så stenger den? Det er ihvertfall termostaten oppgave, som sjekkes på service. Vil tro slangen for Flushing er montert på motorsiden ( og ikke på kjølevannsinntaket-siden) av termostaten. Skal sjekke i morgen. Uansett, følger en manualen, så vil jeg tro det går bra. Motoren er varm termostat vid åpen når man kommer inn. Den vil strupe etterhvert men hovedsaklig vil først olje termostaten stenge helt. Man får spylt godt gjennom hele systemet om man ikke venter så lenge. Spyling via slangekoblingen skal ikke gjøres med.motor igang ifølge min manual. Redigert 12.August.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 16 minutes ago, Joltus said: Spyling via slangekoblingen skal ikke gjøres med.motor igang ifølge min manual. Er det noen motorer man kan gjøre det? Ikke på noen av de motorene jeg har eller har hatt i alle fall. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joltus Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 Har ikke peiling. Har kun satt meg inn i min. Men det er jo ikke noe problem å få det til hvis det er det du mener..... Og da skriver jo amerikanerne at man ikke må gjøre det. Impelleren får det tøft hvis man gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 15 hours ago, John_Kr said: Når det står i manualen til motoren at man bør/ skal spyle etter bruk så er det vel noe i det, noen mener det er bare tull... Har sett hvordan enkelte vedlikeholder utstyret sitt, det er noe forskjellig kan man si .... Jeg har gjort dette som en rutine og da med motoren trimmet opp, eneste problemet jeg har hatt er at jeg har blåst av en slange slik at vannet rant inn i motorrommet. Dette var på G1 motoren. På G2 motoren så kjører jeg motoren helt opp og kjører vann inn i ca. 10-15 minutter. Done.... Tror ikke det har noe å si om motoren er kjørt opp eller ikke da systemet er lukket ... Jeg tror du skal være forsiktig med å flushe en G2 med som er tiltet. Det funket på G1, men på G2 kan du få vann i sylinderne.... fra manualen: Lower Engine Cover Flushing Port 1) Place the outboard in an area with good drainage. 2) Connect a garden hose to the flushing port. 3) Turn on the water. Keep the water pressure between 20 and 40 psi (140 to 300kPa). 4) After flushing, leave the outboard in the vertical position long enough to completely drain the powerhead. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 I manualen for Suzuki står det (Skylling uten at motoren går); MOTOREN MÅ IKKE GÅ I HELT OPPVIPPET POSISJON. Senk motoren til vertikal posisjon til alt vannet er tappet helt ut. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
John_Kr Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 (redigert) TomF skrev for 6 timer siden: Jeg tror du skal være forsiktig med å flushe en G2 med som er tiltet. Det funket på G1, men på G2 kan du få vann i sylinderne.... fra manualen: Lower Engine Cover Flushing Port 1) Place the outboard in an area with good drainage. 2) Connect a garden hose to the flushing port. 3) Turn on the water. Keep the water pressure between 20 and 40 psi (140 to 300kPa). 4) After flushing, leave the outboard in the vertical position long enough to completely drain the powerhead. Ok, må kanskje ta hensyn til dette da ... Har søkt litt på nettet på dette, heretter blir motoren flushet med motoren i vertikal stilling. Takk for tipset, lærte noe nyttig her. Redigert 12.August.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
"Mathilde" Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 I dag ble jammen meg motoren flushet etter endt tur, for første gang. Litt inspirert av tråden her selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
hyfsad Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 Da fortsetter jeg med flush (kun 1-2 min) som jeg har gjort etter nesten hver tur.. Merker at jeg av og til kan få en høyfrekvent hvinelyd nesten som en overtone (på lave turtall) hvis jeg unnlater å gjennomskylle etter bruk. Kanskje kun på Suzuki..(?) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2018 Del på Facebook Svart 19.August.2018 Har Suzuki (ti år) på den jeg har nå og fem år på en tidligere motor, aldri hørt noen slik lyd som beskrevet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hyfsad Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Ok, smart å skylle motoren direkte etter hver tur mens motoren er varm og termostaten er åpen, slik at får man bort mest saltavleiring etter hva jeg forstår. (Regner med det er termostat på Suz 4-taktere) Men er det slik at man av og til skal ta ut sinkanodene for rens og smøring? Fant en youtube video der dette ble påstått.. Eller holder det med årlig service ettersyn? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Skal vel ikke smøre selve anoden, men skruer som må løsnes ifbm. Skif av anode var godt av det. Anodene kam man vel like gjerne skifte hvis de først er demontert. Om man trenger å gjøre det hvert år varierer nok. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
John_Kr Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Se i slutten av denne videoen, kan jo spyle motoren etter bruk uten å vippe den opp, ref Nordkapp. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Allan E Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Nå brukes jo bilmotorer som motor i dagens påhengere og de er vel dårlig designet for å tåle sjøvann. Det blir fort mye tæring da. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 Alan E har et poeng. På min lille skjærgårdsjeep sitter det en Yamaha F70 AETL med en Toyota Yaris motorblokk. Satt på høykant og "marinisert". Er veldig fornøyd uansett med holdbarhet og tilstand, etter tilsammen 4 års bruk,. Mitt "båthotell" på vestlandet kjører motoren gjennom en 10/15-minutters gjennomskylling hver gang jeg tar båten på land. Det er en blå væske som de har i en svær balje , de heiser balja opp og oppunder motoren . Så får motoren gå seg varm og skyllet seg godt. Har fungert veldig bra de årene med min Yamaha. På båtverkstedet (årlig ettersyn) får jeg tilbakemelding om topp stand og bare pene utskrifter fra data-loggene :) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Lazyjack Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 krabbelars skrev for 6 timer siden: Alan E har et poeng. På min lille skjærgårdsjeep sitter det en Yamaha F70 AETL med en Toyota Yaris motorblokk. Satt på høykant og "marinisert". Er veldig fornøyd uansett med holdbarhet og tilstand, etter tilsammen 4 års bruk,. Mitt "båthotell" på vestlandet kjører motoren gjennom en 10/15-minutters gjennomskylling hver gang jeg tar båten på land. Det er en blå væske som de har i en svær balje , de heiser balja opp og oppunder motoren . Så får motoren gå seg varm og skyllet seg godt. Har fungert veldig bra de årene med min Yamaha. På båtverkstedet (årlig ettersyn) får jeg tilbakemelding om topp stand og bare pene utskrifter fra data-loggene :) Noen som kjenner til eller har opplevet at det har tæret hull i en påhengsblokk? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 Vann i olja, 70hk suzuki tæret hull innvendig i blokka sa forhandler. Tror at det var en 2007 modell. Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 (redigert) On 8/12/2018 at 10:39 AM, Mouche said: I manualen for Suzuki står det (Skylling uten at motoren går); MOTOREN MÅ IKKE GÅ I HELT OPPVIPPET POSISJON. Senk motoren til vertikal posisjon til alt vannet er tappet helt ut. Kan bare nevne at det motsatte står i manualen for Yamaha (iallfall for F350): "When flushing the engine with the boat in the water, tilting up the outboard motor until it is completely out of the water will achieve better results." Redigert 24.Juni.2019 av imens (see edit history) Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
"Mathilde" Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Akkurat det samme notatet i håndboken til F115, så da gjelder kanskje dette generelt for Yamaha? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.