Broseen Startet 22.Mars.2011 Del på Facebook Startet 22.Mars.2011 Før jeg satte bort motoren for vinteren, så byttet jeg olje. Den var da tydelig misfarget pga lekkasje. Dette er uten tvil min egen feil siden oljen var fin da jeg kjøpte den av en bekjent som ikke hadde skiftet for vinteren. Skruene til oljehuset har bare en foring\pakning såvidt jeg husker, men mulig problemet ligger her siden pakningene fulgte med oljen ut da jeg tappet før fjorårets sesong. Det kan nevnes at motoren ikke vippes opp pga defekt "låsetapp" som skal fikses. Men båtplassen er i ferskvann, og det skal vel ikke ha noe å si, oljehuset skal jo være tett. Vi tok også en tur på skjær i sommer, men det er vel tvilsomt at lekkasjen ligger noe annet sted enn i skruene? Bør jeg bare kjøpe nye skruer med pakning eller få en forhandler til å se på det? Kan de få sjekket at oljehuset er helt tett? Newbie.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Jeg antar at du mener gear huset her - for Mercury 10 viking er vel en 2 taker? det lønner seg alltid å bytte pakning og olje samtidig. Pakning på skrue oppe og nede på gear huset Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 (redigert) Ja, gear huset Det er en to takter, det stemmer. Tror du problemet kan være så enkelt (og tilfeldig) at pakningen ikke har vært tett? De "pakningene" jeg har er ganske så harde, man snakker ikke om noe som gir etter for å si det sånn. Og slike pakninger fås kjøpt hos Maritim ol eller må man til en båtmotor forhandler? Redigert 22.Mars.2011 av Broseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 23.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Noen tanker om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Du får vel de rette pakninger hos en Mercury-forhandler. Koster bare noen få kroner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Det er vanskelig å si akkurat uten å se mer - men pakningene er på en måte første jeg sjekker om oljen er grå og det ikke har hendt noe. Denne turen på skjæret kan ha gjort noe med tettingen mellom undervannshus og "akselhus". Om jeg har forstått det rett er det 4 skruer som holder undervannshuset på plass. Dette splittes feks når man bytter impeller, og det bær være relativt kurant å sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Jeg har samme motor, og her kom det først bare vann, og når jeg skrudde opp skruen på toppen kom det grå olje... er det andre pakninger en de på skruene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Det er simmerringer rundt de to roterende akslingene også. Huset kan trykktestes for å finne ut om det er tett. Man pumper opp trykk, og lar det stå en periode, trykket skal da ikke synke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 23.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Bør man gjøre noe mer når det har vært vann i oljen? Tenker da på at båten også er kjørt i saltvann. Vil det ruste? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Det kan det gjøre ja. Få på plass ny olje så raskt som mulig. luft og salt er en dårlig kombinasjon. Så kan du jo feilsøke deretter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 23.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Ja, det ble fylt på ny olje for vinteren. Det er en dårlig idè å spyle med feksvann, kun olje? Jeg får bytte pakninger, filter, impeller og tennplugg. Så får vi se hvordan det går i sommer Bytter nok olje etter noe uker for å se hvordan det står til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
steelcontax Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Hei, det finnes et repsett til undervannshuset, med pakninger og oringer, impellerhus etc. Mener å huske at dette kostet ca kr 700,- Får du vann i gearoljen, bør du absolutt gjøre noe med det....det ordner seg liksom ikke helt av seg selv over vinteren eller noe sånnt....... Vann i oljen gir dårlig smøring med økt slitasje og mulig skjæring, DA blir det dyrt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 23.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Ja, jeg vil absolutt prøve å få det tett. Det rep settet du nevner er kanskje løsningen. Men i og med at båten er kjørt i saltvann, båtplass i ferskvann....hva bør man gjøre? Bare fylle på ny olje eller få det renset på et vis? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 jeg ville vasket igjenom ett par ganger med diesel, for så å helt på ny olje,startet opp og "kjørt" litt, for så å bytte olje igjen for å få ut det lille av diesel rester som er igjen... Ville ikke brukt vann til å vaske med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Diesel er kanskje smartere ja. Får håpe at ingen skade er skjedd, var jo en sesong med vann i oljen, men fikk heldigvis på ny olje før vinteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Har fått tak i pakninger i dag, men fikk et annet tips. Fiskesene i propellen kunne lage lekkasje, og ja.....jeg har også hatt noen meter med sene i propellen i sommer. Men er det da snakk om en pakning der også? Jeg skal snart få skrudd og sett litt på det til uka tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 ja står vel en simring rundt akselen til propellen som skal hindre at venn kommer inn og olje kommer ut... disse blir fort skadet vis du kjører fiske sene i propellen..hehe...men er nok en grei sak og bytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Da er det jo like greit å bytte den også. Husker sena kjørte seg skikkelig fast Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Har vært gjennom denne seansen selv på min Mercury Viking (strypeplate fjernet 15 Hk) for en del år tilbake.... "Majones" i girhuset. Snakket med verkstedet og de mente simmeringene rundt propellakslingen måtte være synderen. De byttet disse... og tror du jammen ikke girolje ble "majones" igjen. Da tok jeg selv av girhuset og oppdaget at impellerhuset hadde en sprekk. Kjøpte nytt impellerhus (og ny pakning til dette) og byttet SELV! Siden har giroljen i flere år vært helt fin hver høst når jeg bytter den. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Blir litt majones i olja på min Viking også etter en sesong,kan impellerhuset være en svakhet? Har vurdert det som liten lekkasje, skal følge med utover i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Broseen Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) Nå har jeg fått tak i litt av hvert. Det finnes rep sett til undervannshuset til rundt 750 kr, det stemmer Man må ha spesialverktøy får å få av akslingen og få det tett, og ba forhandleren om å gjøre dette. Han ga beskjed om at det ikke alltid gikk å få løsnet det, og det stemte. De varmet opp, men fikk det ikke til. Slik jeg forstod det, så ble det borret to små hull med påfølgende "tetting" som ordnet en "reserveløsning" som normalt gjorde det tett. Alt i alt er jeg nå nesten oppe i 2500 kr (impeller, rep sett, tette ved aksling, olje, fett osv) men forhåpentligvis blir det tett og dermed en god stund til jeg trenger å gjøre noe mer. Motoren har nok gått i ti år uten at noe har blitt skiftet. Hva er deres synspunkt på å fylle på fett via niplene på en ti år gammel motor? Forhandler mente det ikke var nødvendig. Jeg har virkelig ikke peil, vet ikke hvor det fettet går engang Redigert 15.April.2011 av Broseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.