Jump to content

Mercury 10 Viking lekker vann inn i oljen


Broseen

Recommended Posts

Før jeg satte bort motoren for vinteren, så byttet jeg olje. Den var da tydelig misfarget pga lekkasje.

 

Dette er uten tvil min egen feil siden oljen var fin da jeg kjøpte den av en bekjent som ikke hadde skiftet for vinteren.

 

Skruene til oljehuset har bare en foring\pakning såvidt jeg husker, men mulig problemet ligger her siden pakningene fulgte med oljen ut da jeg tappet før fjorårets sesong.

 

Det kan nevnes at motoren ikke vippes opp pga defekt "låsetapp" som skal fikses. Men båtplassen er i ferskvann, og det skal vel ikke ha noe å si, oljehuset skal jo være tett.

 

Vi tok også en tur på skjær i sommer, men det er vel tvilsomt at lekkasjen ligger noe annet sted enn i skruene?

 

Bør jeg bare kjøpe nye skruer med pakning eller få en forhandler til å se på det? Kan de få sjekket at oljehuset er helt tett?

 

Newbie.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ja, gear huset :thumbsup: Det er en to takter, det stemmer.

 

Tror du problemet kan være så enkelt (og tilfeldig) at pakningen ikke har vært tett? De "pakningene" jeg har er ganske så harde, man snakker ikke om noe som gir etter for å si det sånn.

 

Og slike pakninger fås kjøpt hos Maritim ol eller må man til en båtmotor forhandler?

Redigert av Broseen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å si akkurat uten å se mer - men pakningene er på en måte første jeg sjekker om oljen er grå og det ikke har hendt noe.

 

Denne turen på skjæret kan ha gjort noe med tettingen mellom undervannshus og "akselhus". Om jeg har forstått det rett er det 4 skruer som holder undervannshuset på plass. Dette splittes feks når man bytter impeller, og det bær være relativt kurant å sjekke det.

Link to post
Share on other sites

Ja, det ble fylt på ny olje for vinteren. Det er en dårlig idè å spyle med feksvann, kun olje?

 

Jeg får bytte pakninger, filter, impeller og tennplugg. Så får vi se hvordan det går i sommer :smiley: Bytter nok olje etter noe uker for å se hvordan det står til.

Link to post
Share on other sites

Hei, det finnes et repsett til undervannshuset, med pakninger og oringer, impellerhus etc. Mener å huske at dette kostet ca kr 700,-

Får du vann i gearoljen, bør du absolutt gjøre noe med det....det ordner seg liksom ikke helt av seg selv over vinteren eller noe sånnt....... Vann i oljen gir dårlig smøring med økt slitasje og mulig skjæring, DA blir det dyrt....

Link to post
Share on other sites

Har fått tak i pakninger i dag, men fikk et annet tips. Fiskesene i propellen kunne lage lekkasje, og ja.....jeg har også hatt noen meter med sene i propellen i sommer. Men er det da snakk om en pakning der også? Jeg skal snart få skrudd og sett litt på det til uka tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Har vært gjennom denne seansen selv på min Mercury Viking (strypeplate fjernet 15 Hk) for en del år tilbake.... :nonod:

 

"Majones" i girhuset. Snakket med verkstedet og de mente simmeringene rundt propellakslingen måtte være synderen. De byttet disse... og tror du jammen ikke girolje ble "majones" igjen. Da tok jeg selv av girhuset og oppdaget at impellerhuset hadde en sprekk. Kjøpte nytt impellerhus (og ny pakning til dette) og byttet SELV! Siden har giroljen i flere år vært helt fin hver høst når jeg bytter den.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått tak i litt av hvert. Det finnes rep sett til undervannshuset til rundt 750 kr, det stemmer :thumbsup:

 

Man må ha spesialverktøy får å få av akslingen og få det tett, og ba forhandleren om å gjøre dette. Han ga beskjed om at det ikke alltid gikk å få løsnet det, og det stemte. De varmet opp, men fikk det ikke til. Slik jeg forstod det, så ble det borret to små hull med påfølgende "tetting" som ordnet en "reserveløsning" som normalt gjorde det tett.

 

Alt i alt er jeg nå nesten oppe i 2500 kr (impeller, rep sett, tette ved aksling, olje, fett osv) men forhåpentligvis blir det tett og dermed en god stund til jeg trenger å gjøre noe mer. Motoren har nok gått i ti år uten at noe har blitt skiftet.

 

 

Hva er deres synspunkt på å fylle på fett via niplene på en ti år gammel motor? Forhandler mente det ikke var nødvendig. Jeg har virkelig ikke peil, vet ikke hvor det fettet går engang :confused:

Redigert av Broseen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...