Jump to content

D5L og krav


Arimar

Recommended Posts

Hei!

 

Det har seg sånn at jeg har stor interesse for sjøen, og tok båtførerprøven i vinter i en alder av 16 år. Dette fenget meg så mye, spesielt navigasjon, at jeg er gira på mer kunnskap (om ikke med en gang, så om noen år). Har lest litt på Sjøfartsdriektoratet sine nettsider, men skjønte ikke helt det med krav om fartstid. Det står at man må ha 3 års fartstid i en båt over 8 meter, men må man være eier av båten? Hvis man ikke trenger være eier har jeg allerede mange års "fartstid", om enn i ung alder. Hvis man må være eier gjør det det svært mye vanskeligere å ta det i mitt tilfelle. Kommer mest sannsynlig til å ta det med pappa hvis det først blir aktuelt.

 

Og en annen ting:

Jeg har alltid hatt en stor interesse for Redningsselskapet og deres skøyter, og har etter hvert blitt lysten på en gang senere i livet å klatre i Redningsselskapet (på en redningsskøyte) for å bli kaptein på en skøyte. Hva kreves for å ha kvalifikasjoner til dette på det teoretiske plan (mener ikke erfaring og slike ting, men kun av sertifikater)? Må man ha en utdanning innen sjøfart og satse hele karrieren sin på det, eller kan man utdanne seg innen markedsøkonomi (BI), jobbe et sted, for så å jobbe på en redningsskøyte senere i livet? Er det praktisk mulig?

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Arimar.

 

3 års fartstid medfører ikke at du bør eie båt selv. Du må sansynligjøre at du har disponert fartøy av størelseskravet i 3 år. En bekreftelse fra Båtforening eller lignende er nok. Dog bør du nok ha disponert fartøyet i en alder hvor du har lov til å bruke nevnte fartøysstørelse.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

skjønte ikke helt det med krav om fartstid. Det står at man må ha 3 års fartstid i en båt over 8 meter, men må man være eier av båten?

Kravet er at du skal ha disponert og jevnlig brukt en båt over 8m i minst 3 år. Du trenger en bevitnelse fra en uavhengig person (ikke nær slektning) som kjenner deg og kan bevitne dette. Du trenger ikke ha vært eier av båten, men om du ikke har vært eier må du ha bevitnelse fra båtens eier også.

 

Ellers kan du også avlegge en praktisk prøve ved en godkjent skole. Da slipper du bevitnelsene.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ellers kan du også avlegge en praktisk prøve ved en godkjent skole. Da slipper du bevitnelsene.

Ved nærmere ettertanke så gjelder vel dette bare hvis du har disponert, og jevnlig brukt, en båt mindre enn 8m i minst 3 år, med samme dokumenasjonsplikt som nevnt over.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...