Jump to content

Trimplan Til Askeladden 475, erfaringer?


Myrvoll

Recommended Posts

Min første tanke er, hvorfor ønsker du trimplan på denne?

 

Hadde 475 en sommer, og jeg husker den som en båt som gikk rett i plan, var stabil når den var i plan, og holdt seg i plan i ganske lav fart. Skulle jeg allikevel ha montert trimplan på den, ville jeg gått for smarttabs for å slippe styret med å justere.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at der er behov for noe form for trimplan på denne båten.Har aldri sett noen som har det på dene modellen. Har en lik en selv nå for tiden (2010mod. m/60 Suzuki). Man sitter jo forholdsvis midt i båten og kjører, så med god bruk av power-trimmen på motoren kan man jo stort sett få båten til og oppføre seg ganske ideelt i alle fartsområder. Hvor stor motor ha du på din båt?

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar :)

Grunnen til at eg tenkte på å montere trim plan er ikkje fodi den har problemer med og komme i plan, men fordi når to personer sitter bak konsollen ligger båten skjevt i vannet. Eller er eg fornøgd med båten :)

Motoren er en Suzuki DF60 ATL.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det at man får noe gal vektfordeling med to personer bak konsollen. Det er jo en forholdsvis liten båt, så selv om den er uhyre stødig, så merker man jo fort gal vektfordeling, eller at den ligger skjevt i sjøen. Nå bruker jeg for min del båten ganske mye alene, så jeg har liksom ikke dette "problemet", i og med at jeg sitter midt i båten og kjører. Det kan jo forsøkes med noe flyttbar "ballast", etc. for å få noe motvekt ombord hvis det f.eks. sitter to stk. bak konsollen?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for trimplan. Da kan du korrigere for skjev vekt, og båten kan bli en del roligere nå du er ute og møter litt sjø. Sier ikke at jeg vet noe om hvordan den er i sjø uten.

 

Men, på de bildene jeg finner av Askeladden 475, så har du badestige, denne kommer sannsynligvis i konflikt med sylinderen på den siden. Er du beredt på å bore hull igjennom akterspeilet, har du en plass å montere hydraulikkenheten?

Monterte selv i fjor på min båt, har ikke sett andre med samme båt som har, men det betyr ikke at det ikke er godt å ha! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hva med å montere de minste interceptorene fra Volvo Penta? - Bygger ikke noe særlig ut bak speilet, trenger kun strøm, og er helt oppe av vannet når de ikke behøves. Koster endel, men jeg tror jeg ville ha prøvd disse....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar :)

når to personer sitter bak konsollen ligger båten skjevt i vannet. :)

 

 

Konsollen var årsaken til at jeg byttet den i en Buster, Ikke at den lå skjevt, men at det ble dårlig skjerming for mer enn en. Går ut fra at de fleste dagene på sjøen, også på Møre, krever vindskjerming.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville spandere trimflaps til en såpass liten båt. Båten er tross alt bare 16 fot,og da må man vel regne med at det kan bli "litt på skjeive" alt etter hvor mange man er i båten, eller hvordan man sitter plassert i båten. Syntes tross alt Askeladden 475 har en veldig fordel med konsollplasseringen, i sammenligning med andre i samme størrelse. De fleste har jo førerplassen/konsollet helt akter,og samtidig helt på styrbord side og da blir det jo deretter, baugen står rett opp, og man må ha mere krefter for å komme i plan. Slike "små" skjærgårdsjeeper er jo veldig ømfintlige for vektfordelingen ombord, så det viktigste er vel stort sett hvordan man plassere folk og div. utstyr under fart for å oppnå best trim på båten.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konsollen var årsaken til at jeg byttet den i en Buster, Ikke at den lå skjevt, men at det ble dårlig skjerming for mer enn en. Går ut fra at de fleste dagene på sjøen, også på Møre, krever vindskjerming.

Krever så absolutt vindskjerming! Det er største problemet med Viksundjeepen min også, ikke alltid så godt å være passasjer, og med den mest skjermede plassen rett bak båtfører, blir det enda mer på skjeive. Men neste gang kjøper vi vel noe annet... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...