enter4u Startet 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2011 Skulle på Maritim i dag og kjøpe ny mutter til propell-akselen. Men det var ikke bare bare. Nå er det M-standarder som gjelder, men min hadde grove gjenger. Hvor får jeg tak i det? Skal ringe Sleipner i morgen og høre om dem har, men ser ikke noe med grove gjenger i katalogen i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Hvis du har problemer med å få tak i kan du sende meg en IM, kanskje jeg kan hjelpe deg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) Ta også kontakt med West Mekan dersom ikke Sleipner kan hjelpe deg. De er også store på propellopplegg. Tel: 57 88 51 50, Mail: office@west-mekan.no Lars H. Redigert 22.Mars.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enter4u Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Jørgensen Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Her er linken til vanlig Sleipner aksling: http://www.maritim.no/motor-styring/propell-og-akselutstyr/propell-mutter-kile/propellmutter-30-mm-m20x1-5 Jeg regner med at det er denne de sjekket mot i Fredrikstad butikken. Båten din ble bygget hos Roland i Arendal, og det er en god mulighet for at de brukte Bosvik akslinger. I så fall kan denne passe: http://www.maritim.no/batpuss/sinkanode/akselanoder/mutter-med-sinkanode-30-35-mm-b- Ifølge data'n så er det 1 stk på lager i Fredrikstad, dvs usikker beholdning men kanskje kanskje.... Dersom du måler utvendig diameter på gjengene på akslingen, eller innvendig på muttern (du må spesifisere hvilken du har målt) + at du legger på et gjengelær og finner antall gjenger pr tomme eller stigning i millimeter så kan jeg sjekke mot de vi har på lager i Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Da ble det ny mutter. Det var 1" x 12. Måptte lages da det var veldig ukurant. Men kosta meg bare 200,- da Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Det var da merkverdig billig... Jeg hadde også problemer med mutter til en aksel i en båt jeg hadde tidligere. Endte opp på Bardalen AS i Drammen, som greide å finne en mutter som passet. Den tror jeg kostet rundt 200,- om jeg ikke husker feil :-) Like greit å få det laget da, istedet for å lete etter noe som passer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Like greit å få det laget da, istedet for å lete etter noe som passer :-) Ja, men det er nok ikke alle dreieverksteder som tryller fram et hånlaget produkt til den prisen Ennå en grunn til at det bør stå en dreiebenk i garasjen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 ....men så må du ha tannhjul nok til å klare 12 gjenger pr 1" og det er det vel ikke alle som har.. Om han laget en mutter for 200 nok så ville jeg ha gitt ham en tror jeg, billigste jeg har hørt om Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 ....men så må du ha tannhjul nok til å klare 12 gjenger pr 1" og det er det vel ikke alle som har.. Mulig, jeg tror aldri jeg har slått den stigningen. Men hvis jeg ikke husker feil er det bare 19 gj/" som er et problem, og det er det en egen innstilling for på mange benker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 lenge siden nå... men jeg tror det er uvanlig at benken klarer 11, 11,5 og 12. 19 og 11 er vel på samme settet. Da regner jeg med at mutteren til enter4u er en 1" UNC siden det er 12gj pr 1" å egendefinere Whitworth er vel for tøft... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 (redigert) Kjøpte mutter med grove gjenger av Bestmarin lillestrøm her om da`n. De har. Det er av den typen som man kan skru på sik i bankkant også. Redigert 4.Mai.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Da regner jeg med at mutteren til enter4u er en 1" UNC siden det er 12gj pr 1" Nei, det er UNF. 1" UNC har 8 gj/". Kjøpte mutter med grove gjenger av Bestmarin lillestrøm her om da`n. De har. Det er av den typen som man kan skru på sik i bankkant også. Trådstarter sin mutter var fingjenget... Det er av den typen som man kan skru på sik i bankkant også. Bra egenskap at du kan skru en fisk bak på mutteren Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Polarn Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 men min hadde grove gjenger. Hvor får jeg tak i det? Skal ringe Sleipner i morgen og høre om dem har, men ser ikke noe med grove gjenger i katalogen i hvertfall Trådstarter sin mutter var fingjenget... Javel... Bra egenskap at du kan skru en fisk bak på mutteren Manglet nok en N der din kødd Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
enter4u Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 En liten rettelse her. Det var 1" x 8 Det hjelper å kjenne noen som driver et dreieverksted da Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2011 (redigert) ...supert, da er vi like langt, da er det enten UNC eller Whitwort... hverken flankevinkel eller gjengefrofil er lik så de går ikke om hverandre... men viktigst, du fikk ordna det, og det til en kjempepris ..og gjengene blir bare grovere og grovere... Redigert 5.Mai.2011 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Makaløs Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Jeg vet dette er en gammel tråd, men nå har jeg samme utfordring. Båten min er en Agder 840, 1986 modell med Perkins 6.354 motor. Akselen måler 40mm, utv.diameter på gjenger er 26mm og gjengestigning er 14G. Jeg har vært i kontakt med Sleipner og de kan lage en ny mutter for ca 750,- pluss mva., men da må jeg demontere og ta med akselen. Er det noen som har et bedre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Er gjengestigningen 14 gjenger per tomme? I tilfelle har du nok 3/4" rørgjenger på akselen din. Da er det ingen sak å lage en mutter og dra gjennom en gjengetapp. Altså, ingen grunn til å ta ut aksel. Hvis du er i tvil om gjengedimensjonen kan du svippe innom Biltema, Båtbua e.l. og kjøpe deg en 3/4" muffe og prøve med Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Makaløs Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Takk for tipset, jeg drar innom Biltema iløpet av kvelden og så stikker jeg nedom båthavna å sjekker. Men, hvem kan evt lage en ny mutter? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Jeg hold på å si hvem som helst, men det er kanskje å ta i. Jeg kan sjekke om jeg har riktig tapp, i tilfelle kan jeg lage en for deg. Men nå er jeg på en jobbtur, så det blir ikke i dag. Hvor har du båten? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Makaløs Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det hadde jo vært helt makaløst! Båten er i Nabbetorp båthavn Sitér dette innlegget Link to post
Makaløs Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det hadde jo vært helt makaløst! Båten er i Nabbetorp båthavn Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Nabbetorp, på feil sie ta ælva... makan Si fra når du har sjekket gjengene Redigert 25.Mars.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Makaløs Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hehe.. Ja det kan du si, jeg har god utsikt da :-) Jeg drar ned i båthavna å sjekker iløpet av kvelden ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Fort deg, så rekker du å plukke opp en muffe på BT.. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.