Jump to content

Uvanlig propellaksel-mutter

enter4u

Recommended Posts

Ta også kontakt med West Mekan dersom ikke Sleipner kan hjelpe deg. De er også store på propellopplegg. Tel: 57 88 51 50, Mail: office@west-mekan.no

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er linken til vanlig Sleipner aksling: http://www.maritim.no/motor-styring/propell-og-akselutstyr/propell-mutter-kile/propellmutter-30-mm-m20x1-5

Jeg regner med at det er denne de sjekket mot i Fredrikstad butikken.

Båten din ble bygget hos Roland i Arendal, og det er en god mulighet for at de brukte Bosvik akslinger. I så fall kan denne passe:

http://www.maritim.no/batpuss/sinkanode/akselanoder/mutter-med-sinkanode-30-35-mm-b-

Ifølge data'n så er det 1 stk på lager i Fredrikstad, dvs usikker beholdning men kanskje kanskje....

Dersom du måler utvendig diameter på gjengene på akslingen, eller innvendig på muttern (du må spesifisere hvilken du har målt) + at du legger på et gjengelær og finner antall gjenger pr tomme eller stigning i millimeter så kan jeg sjekke mot de vi har på lager i Arendal.

• 1 måned senere...

Det var da merkverdig billig...

Jeg hadde også problemer med mutter til en aksel i en båt jeg hadde tidligere. Endte opp på

Bardalen AS i Drammen, som greide å finne en mutter som passet. Den tror jeg kostet rundt 200,- om jeg ikke husker feil :-)

Like greit å få det laget da, istedet for å lete etter noe som passer :-)

Da regner jeg med at mutteren til enter4u er en 1" UNC siden det er 12gj pr 1"

Nei, det er UNF. 1" UNC har 8 gj/".

Kjøpte mutter med grove gjenger av Bestmarin lillestrøm her om da`n. De har. Det er av den typen som man kan skru på sik i bankkant også.

Trådstarter sin mutter var fingjenget...

Det er av den typen som man kan skru på sik i bankkant også.

Bra egenskap at du kan skru en fisk bak på mutteren :giggle:

men min hadde grove gjenger. Hvor får jeg tak i det? :confused: Skal ringe Sleipner i morgen og høre om dem har, men ser ikke noe med grove gjenger i katalogen i hvertfall :nonod:

Trådstarter sin mutter var fingjenget...

Javel... :giggle:

Bra egenskap at du kan skru en fisk bak på mutteren :giggle:

Manglet nok en N der din kødd :wflag:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

• 3 år senere...

Jeg vet dette er en gammel tråd, men nå har jeg samme utfordring. Båten min er en Agder 840, 1986 modell med Perkins 6.354 motor. Akselen måler 40mm, utv.diameter på gjenger er 26mm og gjengestigning er 14G. Jeg har vært i kontakt med Sleipner og de kan lage en ny mutter for ca 750,- pluss mva., men da må jeg demontere og ta med akselen. Er det noen som har et bedre forslag?

Er gjengestigningen 14 gjenger per tomme? I tilfelle har du nok 3/4" rørgjenger på akselen din. Da er det ingen sak å lage en mutter og dra gjennom en gjengetapp. Altså, ingen grunn til å ta ut aksel. Hvis du er i tvil om gjengedimensjonen kan du svippe innom Biltema, Båtbua e.l. og kjøpe deg en 3/4" muffe og prøve med :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...