Jump to content

Dieseldyr, igjen


Dekken

Recommended Posts

Tømte tanken forleden (bare ca 200 liter igjen) for å sjekke. Vi fikk problemer med dieseldyr i Sverige sommeren 2009 etter en tur via Tyskland til Finland og St.Petersburg. Underveis til Gøta Kanal gikk dieselfilter tett og dieseldyrene florerte. Vi tømte tanken og tørket den så ren som mulig, før ny diesel ble fyllt sammen med foreskrevne mengder Grotamar 71. Nå tømte jeg tanken igjen og på bunnen... slimete jævlige ekle dieseldyr. Jeg har fulgt alle prosedyrer beskrevet på Grotamar 71 flasken (650 SEK for 200ml), men ser da allikevel slimet på bunnen av tanken. Nå lurer jeg på å kjøpe en ugress sprøyte, fylle på rødsprit og spyle tanken samt tørke rent, for å forsøke å utslette alle rester av driten. Noen synspunkter på dette.. (for øvrig begynner jeg snart å tro at Grotamar 71 akselerer diesedyr faunen istendenfor å utrydde dem, får solgt mer på den måten)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mulig å "unngå" vann på tanken. Når jeg tømte den nå etter 1 1/2 år var det anslagsvis 2-3 dl vann der, vanskelig å bedømme.. Det finnes ingen mulighet for å eliminere vann i samband med fylling og evt kondensering. Desverre er det ingen avtapping i bunnen og heller ikke mulig å lage det. Tanken tar 500 liter og er vel fylt opp kansje 3 ganger siden siste tømming (loggen ligger i båten).

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mulig å "unngå" vann på tanken. Når jeg tømte den nå etter 1 1/2 år var det anslagsvis 2-3 dl vann der, vanskelig å bedømme.. Det finnes ingen mulighet for å eliminere vann i samband med fylling og evt kondensering. Desverre er det ingen avtapping i bunnen og heller ikke mulig å lage det. Tanken tar 500 liter og er vel fylt opp kansje 3 ganger siden siste tømming (loggen ligger i båten).

opps dobbel post sorry....

Redigert av Dekken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I et engelsk båtblad jeg har liggende står det om en test som er gjort av forskjellige dieseldyrkillere.Der kom Grotamar ut som den absolutt beste.Den ikke bare drepte dieseldyrene,men løste dem opp slik at dieselen igjen kunne passere filter

 

Hilsen Gutek som akkurat nå har samme problemet !

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått råd om å "for all del" IKKE bruke kondensfjerner på dieseltanken. Da legger evt. vann seg på tankbunnen. Det finnes et annet tilsetningstoff i handel (husker dessverre ikke navnet - dieselverksteder vet hva det er), som gjør at vannet blir forbrent sammen med dieselen. Da skulle dieseldyrene trives heller dårlig!

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktigste er naturligvis å holde tanken fri for vann, når du ikke har drenering kan muligens Hammerdown være et alternativ. Basert på reklamen, har ikke selv erfaring med Hammerdown, er HD i alle fall bedre enn å bruke ulike former for biosider.

Du kan fort ende opp med en bakteriestamme som er resistent mot biosiden du benytter, eller du får ombord resistente bakterier ved fylling. Det kan tenkes at det er nettopp det du har erfart....

 

Men når du sier du har fått 2-3 dl vann på så kort tid med så få fyllinger så er det uvanlig.

Du kan naturligvis ha fått ombord vannet ved fylling, men det kan også være lurt å kontrollere om det kan komme vann inn i forbindelse med påfyllingen eller luftingen.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HAMMERDOWN

 

Du finner mengder av meninger om dette produktet her på Båtplassen. Det som er ihvertfall er hevet over tvil (såvidt jeg kan huske), er at produktet ihvertfall emulgerer alt vann du måtte ha i tanken. I tillegg har det en rekke andre positive funksjoner. Jeg bruker det selv og har aldri sett en vanndråpe, hverken utskilt fra dieselen eller i bunn av tanker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...