Jump to content

Ny båt -- valgets kvaler


Skipper Worse

Recommended Posts

Skipper Worse og kvinnebeistet vil ha ny og større båt.  De tre krapylene også.

 

Gamle Worse er angrepet v tre-fots syken og ønsker seg en Viksund 31 Goldfish eller Combi (vi har en 27 Columbi nå, har hatt den i 9 år).

 

Nu har gamle Worse blinket seg ut en helt OK og velutrustet, velholdt 31 Goldfish med VP TMD 40 A.  Den vil han gjerne ha.

 

Men rederfruen har kastet sine øyne på en Nimbus 26 AC med TAMD 31.  En merkelig avart av tre-fots syken der hun vil gå ned i størrelse for å få en AC.  Pluss mye utvendig teak som noen (gjett hvem?) må holde ...

 

Og da er sirkuset i gang, naturligvis (prisforlangendene er ikke så langt fra hverandre, så det er ikke et tema).

 

Så da blir utfordringen:  Hvem har hva å si om de to i særdeleshet forskjellige båttypene?  Alle plusser og minuser?   :confused:

 

Alle råd mottas naturligvis med takk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har du tre krapyl er nok varianten med ac å foretrekke, med ac kan du oppleve å få mye bedre plass ombord for å stue vekk avkommet mm.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har du tre krapyl er nok varianten med ac å foretrekke, med ac kan du oppleve å få mye bedre plass ombord for å stue vekk avkommet mm.............

 

Ahem.  Worse var visst litt upresis.  Viksund 31 Goldfish har AC.  Combi har akterdekk.  Så valget står mellom to AC-båter.  Det gamle Worse er ute etter, er hva eiere av angjeldende båttyper mener om båtene -- sterke og svake sider.  Muligens mye å forlange.   :rolleyes:

 

SW

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

 Pluss mye utvendig teak som noen (gjett hvem?) må holde ...

Den utvendige teaken kan bare være som den blir, grå og fin. I alle fall dersom det er teakdekk du snakker om. 1 - 0 til rederfruen (eller kvinnebeistet som du også presterte å kalle henne). Men ellers frister jo selvfølgelig 31 mer enn 26  :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye å si, men har vært på tur med begge. Nimbusen går kanskje dobbelt så fort som Viksunden. Sistnevnte stikker dobbelt så dypt. Men som du sier: To vidt forskjellige båter! Det kommer an på hvordan du bruker båten. Å FISKE fra Nimbus 26 er C-moment (etter min mening umulig). Et råd er at du skal vokse deg INN i en båt, ikke UT av den... Ble det noe lettere?? :headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin er inne på noe vesentlig. Setter du pris på et selvlesnsende dekk er valget enkelt. Goldfishen er på mange måter samme konseptet som båten du har, bare mye romsligere. Så hvis dere trives med den moderate farten Viksund-snekkene gir, ville jeg tatt en nærmere kikk på Goldfishen. Det er godt å ha litt plass å bevege seg på :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det høres ut for at det blir endel arbeid på deg, ikke velg noen av båtene.  Kjøp en nyere båt, da man slipper mye ubehageligheter som kan oppstå på en gammel dame.  VP er også til skrekk og advarsel.

 

S/Y Mildrid

 

Akkameg.  Vi så på Nimbus'en i dag.  Masse treverk ute under hardtopen/kalesjen.  Vått og fuktig.  Altså ikke aktuelt.

 

Men så fant fruen flere båter hun ville se på.  Så nå er det Scand Baltic som gjelder ... mens gamle Worse fortsatt holder på Goldfish'en.  Konseptet er vi fornøyd med etter å ha hatt det i mindre målestokk i 9 år.

 

Nysgjerrigheten ble vekket av «skrekk og advarsel» -- hva er det med Volvo Penta som er så problematisk?  Er det ikke som  regel et spørsmål om hvordan maskineriet er vedlikeholdt heller enn hvilken type det er?

 

SW

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er Rederinnen som bestemmer,  

Skal du få fred og ro på havet , så må rederinnen få det slik hun vil ha det.

Husk at du kan si:  det var du som ville ha det slik.

det er verdt mye.

Lykke til .

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Skulle aldri ha vist henne baatnett g finn.  Etter å ha sett på en Scand Baltic og ikke blitt fornøyd, har kvinnebeistet begynt på enda større, dyrere ting ... gudene vet hvor dette ender opp.  Ser ikke akkurat ut for at Gamle Worse får seg en Viksund 31, nei ...  :headbang:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bare vent til hun også finner www.baatplassen.no også - og ser hva du kaller henne og de yndige avkom.

 

Da blir det nok "worse and worse" for skipper Worse :wink:

 

Jeg regner med at du er belest nok til å vite hvordan det gikk med den opprinnelige Skipper Worse etter at han traff sin Madam Torvestad?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skulle aldri ha vist henne baatnett g finn.  Etter å ha sett på en Scand Baltic og ikke blitt fornøyd, har kvinnebeistet begynt på enda større, dyrere ting ...

 

Hmm...tror de fleste her på Baatplassen ikke helt ser problemet her.  :lol:

 

Men Viksund Columbie er gilde greier, særlig med rigg!

Link to post
Share on other sites

Så nå er det Scand Baltic som gjelder ... mens gamle Worse fortsatt holder på Goldfish'en.  

Ett lite triks for å svinge henne vekk fra Baltic sporet og tilbake mot Goldfish (om du ikke skal kjøpe båt for mer enn 1.000.000) er å vise henne en flagra ny Baltic og dens innredningsløsning. Etterpå tar du henne ombord i en halv millions fra 80-åra, og det blir som regel litt nedtur. Har sett det trikset utført med stort hell, men da for å overbevise kona om å bruke dobbelt så mye penger.

Forøvrig ikke ett vondt ord om eldre Balticers innredning fra min side, men jeg mener de har fått ei mer praktisk innredning de siste åra.

Link to post
Share on other sites

Bare vent til hun også finner www.baatplassen.no også  -  og ser hva du kaller henne og de yndige avkom.

 

mvh

Poseidon

 

Baatplassen holdes hemmelig, naturligvis.  Et fristed må man jo ha.  Titulasjonen er dog intet problem -- det er hva jeg kaller henne og de små hver dag.  Kjærlig ment, naturligvis.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ett lite triks for å svinge henne vekk fra Baltic sporet og tilbake mot Goldfish (om du ikke skal kjøpe båt for mer enn 1.000.000) er å vise henne en flagra ny Baltic og dens innredningsløsning. Etterpå tar du henne ombord i en halv millions fra 80-åra, og det blir som regel litt nedtur. Har sett det trikset utført med stort hell, men da for å overbevise kona om å bruke dobbelt så mye penger.

Forøvrig ikke ett vondt ord om eldre Balticers innredning fra min side, men jeg mener de har fått ei mer praktisk innredning de siste åra.

Baltic'en vi så på var en 80-talls.  Det er jo veldig greie båter, tror man skal lete lenge for å finne like mye plass i en 29-foter.  Antakelig må man godt over 30 for å få like god plass.  Bare to minus:  Panløsningen oppe -- det er alt for trangt.  Og kalesjen medfører et høyt vedlikeholdsbehov, i alle fall for oss som liker å bruke baljen hele året.  Det er på disse to punktene Goldfish'en er best og det er kvinnebeistet enig i.  Det er bare det at hun har fått øynene opp for at du kan få alt det gode Goldfish'en har, med altan i tillegg.  Lommeboken skjelver av skrekk allerede.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

....  Lommeboken skjelver av skrekk allerede.

Du har jammen ikke mye å klage over, Skipper Worse! Normalt - hjemme hos meg, i hvertfall - så er problemstillingen vice versa!!

 

- Kafteinen som "sikler" etter større og dyrerer båt og rederinnen som "bremser"...... (tror det er flere som har det på samme måten)......... hadde jeg vært deg, hadde jeg bare smilt og lot henne "herje vildt"!  :wink: La henne gå amok på finn.no!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Joda karer, hun skal få det siste ordet, forutsatt at jeg er enig.  Fri og bevare meg vel -- hun har fått opp øynene for Scand Atlantic 32 og div. Princess.  Snodig at hun er begynt å «dele» mine våte drømmer ... Tydeligvis har lommebokens størrelse ingen betydning lenger.  Et unikt Quindebest, ja.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...