Jump to content

Hvordan unngå søl ved fylling av diesel?


jsw

Recommended Posts

Når jeg fyller diesel på bilen slår det så godt som aldri tilbake. Og om det gjør det, stopper bare fyllingen - dieselen kommer ikke opp og ut.

På båten derimot, der skal jeg fylle med redusert hastighet og lytte med skjepet sans for å (kanskje) unngå tilbakeslag og søl utover båtsiden. Både underveis i fyllingen og når den blir full.

Jeg har hatt flere båter; det samme problemet på alle. Og dette problemet har sikkert svært mange av oss - Zalo-flaska står jo framme på pumpa.

Må det være slik? Eller kan noen tiltak rette på dette?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Har nøjagtig samme problem, jsw. Fyldning af bagbordstank er nem og giver aldrig problemer, men fyldning af styrbords må gøres l-a-n-g-s-o-m-t med tynd dieselstråle og med øret næsten nede i røret. Har undersøgt de to tankes påfyldningsrør: samme dimension, ingen knæk eller skæve vinkler. Begge tankes luftslanger ens og åbne. ? ? ? ?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg krabbet litt rundt, fikk hodet og kameraet i stilling via et c-moment og her er resultatet:

 

dieseltank_stusser.jpg

 

Jeg kommer ikke fram dit og får målt, men det SER jo ikke så ille ut mht dimensjoner??

Ser påfyllingsslangen har en nedover-bøy på seg. Kan DET skape problemer, tro?

Eller at også lufteslangen har en tilsvarende nedover-bøy på seg, at det ligger igjen diesel der etter fylling av heelt full tank, og som "tetter"?

 

Noen synspunkter?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Vannlås på lufteslange er opplagt ikke noen fordel men hos meg er det ikke det men jeg har likevel problemer med "spytting" når tanken nærmer seg full. Tror det skyldes at lufteslangen munner ut i omtrent samme høyde som påfyllingsstussen. Har sett noen som har tredd lufteslangen opp innvendig i en rekkestøtte hvor det er boret hull nederst og vil tro det fungerer bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...