Jump to content

Deler som bør byttes samtidig med impellerskift på 85-mod Yamaha80


Helge

Recommended Posts

Jeg er redd det (for lenge siden) er på tide å bytte impeller på den gamle (1985-modell) Yamaha 80 som fulgte med på den bruktbåten jeg kjøpte for 2 år siden. Det hadde vært flott om noen som kjenner litt til denne motoren kunne bidra med tips om hvilke ANDRE deler enn selve impelleren jeg bør eller kanskje til og med må ha for hånden når impelleren skal byttes. Noen deler bør kanskje byttes samtidig, mens andre ting som pakning(er)(?) kanskje må byttes uansett?

 

Setter ellers pris på andre tips som kan lette operasjonen. Frykter blant annet at bolter kan sitte innmari på en så gammel motor. Hadde også vært glimrende om noen hadde en figur/sprengskisse over området med impelleren på denne motoren i elektronisk format lett tilgjengelig så den kanskje kunne legges ut her?

 

TN_Dsc00162.JPGStørre utgave av bildet

 

 

Ellers et lite tips til de som har sansen for denne ganske sjeldne båten (Skibsplast 450VS) og har lyst på en slik. Selv om det ikke finnes så mange av dem har det i løpet av den siste uken vært lagt ut ikke mindre enn 2 stk til salgs på FINN (min er IKKE blant dem for jeg skal definitivt beholde min). To stk på en uke... det er vel nesten halvparten av alle som var til salgs på FINN i hele fjor :lol:

.

Link to post
Share on other sites

Prøv og løsne boltene til undervannshuset først, om noen av de sitter noe inni hampen så er hvertfall nye bolter greit å ha klart, sammen med andre ting for og få ut evt knekte bolter.

 

Ellers ei tube med paknings silikon, i tilfelle org. pakningen til impellerhuset er/blir ødelagt.

 

Ellers ville jeg bare anbefale en vanlig service med ny girolje, nye plugger, fette alle nippler og slike ting :)

Link to post
Share on other sites

Prøv og løsne boltene til undervannshuset først, om noen av de sitter noe inni hampen så er hvertfall nye bolter greit å ha klart, sammen med andre ting for og få ut evt knekte bolter.

Skulle jeg være så uheldig å knekke bolter bærer det vel opp til bilverkstedet like ovenfor feriehuset :rolleyes:

 

Ellers ei tube med paknings silikon, i tilfelle org. pakningen til impellerhuset er/blir ødelagt.

Den originale pakningen kan altså ikke skaffes lenger?

 

Ellers ville jeg bare anbefale en vanlig service med ny girolje, nye plugger, fette alle nippler og slike ting :)

Dette har jeg allerede gjort i høst og kommer til å gjøre nå til høsten også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Pakninger burde da vel være mulig å skaffe ?? kan være at Yamaha har overhalings sett for vannpumper ?? med impeller OG pakninger..

 

Kan kanskje være en ide og slippe ned girhuset først for så å bestille/kjøpe deler etterpå, kan være andre deler som er modent for utbytting...

 

Selve pumpe huset kan være slitt, har pumpet noen liter med vann siden 1985 ( ikke alt vann er 100% reint, tenker sand/slam og andre urenheter )...

Sink finnen over propellen ? burde være litt tæret etter disse årene .

 

Ellers... rengjør drivakslingen godt, pluss ha på bittelitt fett på sporene som går opp i motoren før du monterer, minst mulig.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

jo orginal pakninger kan selvfølgelig skaffes :) og som nevnt, komplett rep. sett er jo også kanskje mulig å få tak i.

 

Jeg pleier ikke gidde å bruke penger på en pakning jeg bare kan bruke silikon på, men fordelen er jo selvfølgelig at den er lettere å demontere igjen om man bruker orginal pakning.

Link to post
Share on other sites

Pakninger burde da vel være mulig å skaffe ?? kan være at Yamaha har overhalings sett for vannpumper ?? med impeller OG pakninger..

Da får jeg ringe lokal Yamaha-forhandler og sjekke mht mulige komplette sett med impeller, pakning og ev. mer

 

Kan kanskje være en ide og slippe ned girhuset først for så å bestille/kjøpe deler etterpå, kan være andre deler som er modent for utbytting...

Først og først... ikke så greit da denne båten står 40 mil og to fergeturer unna (ved feriehuset). Neste gang jeg skal dit vil jeg helst ha med meg nødvendige deler så jeg tør å bruke motoren...

 

Selve pumpe huset kan være slitt, har pumpet noen liter med vann siden 1985 ( ikke alt vann er 100% reint, tenker sand/slam og andre urenheter )...

Om det ikke er direkte sprekk i pumpehuset er jeg redd bytte får vente til neste impellerbytte. Om ikke huset er rimelig da - da kan jeg jo bytte "usett".

 

Sink finnen over propellen ? burde være litt tæret etter disse årene.

Den så det ut som kunne byttes med fordel ja.

Link to post
Share on other sites

Det har du nok rett i ivar og denne er kanskje enda viktigere enn finnen på undervannshuset. Jeg tilter alltid motoren opp og da er finnen ute av annet, mens deler av braketten (og brakett-anoden?) fremdeles er under vann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...