Jump to content

Størrelse på startbatteri til Onan aggregat


Vinke Lanke

Recommended Posts

I løpet av vinteren har startbatteriet til aggregatet avgått med døden! Da jeg i går skulle ta batteriet ut av glassfiberkassa så ser jeg at dette startbatteriet er på hele 133 aH. Det er en tresylindret dieselmotor og aggregatet gir 6,5 kW. Jeg synes at et startbatteri på hele 133 aH er voldsomt for å få start på en slik liten dieselmotor. Kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor det er så stort batteri for å starte dette aggregatet? Jeg vil tro at et 80 - 90 aH startbatteri skulle være stort nok, eller..?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Batteriet til min Onan 7kw hadde lav spenning etter overvintring, for lav til å få start på aggregatet. Målte 10.4 V og det må sannynligvis byttes (standard bly - 125 Ah, 620 A). Sikkert en god forklaring, men hvorfor er batteriet til aggregatet koplet slik at det ikke får lading fra landstrømsladeren? Slik batteriet er koplet nå får det kun lading ved kjøring av aggegat.

 

Siden jeg med stor sannsynlighet må bytte, og at dette lever sin egen verden, koplet utenom både start og forbruk som alle er bly, hvilken type batteri bør jeg gå for til aggregatet?

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har satt batteriet til lading for å sjekke før jeg bytter. Jeg bruker aggregatet for å lade forbruksbanken. Hvordan er det så med lading av aggregatets batteri i forhold til forbruksbank som vil ha mye lading? Lurer stadig på hvorfor ikke startbatteriet til aggregated er koplet på landstrømsladeren? Har en Mastervolt 70 A lader med to 10 A uttak i tillegg til forbruksbank. Den ene er benyttet til motorenes startbatteri. Kunne ikke den andre utgange benyttes til aggregatet?

Link to post
Share on other sites

Får ditt 60 A biltema batteri lading fra landstrømslader, eller kun fra generator?

Den 3 kanalen på landstrømladeren står koblet til dette batteriet.(De to andre kanalene går på hhv startbatteri og forbruksbank). Batteriet har som eneste oppgave å starte generator. Jeg bruker lite landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Under lading med en enkel liten 6 A bærbar lader, viste tangamperemeteret kun 2,8 A. Spenningen etter endt lading (to døgn) var på 13.1 V. Jeg fikk start på aggregatet og kjørte det i ca. en time. Neste gang jeg var nedom båten var spenningen på batteriet igjen kun på 10.4 V. Dette batteriet må da etter all sannsynlighet byttes. Lurer fortsatt på hvorfor ikke aggregatets startbatteri ikke er koplet til lader? For å topplade et batteri bør vel lader være koplet til i over et døgn (avhengig av ladesterøm) og så lenge kjører jeg aldri aggregatet. Litt avhengig av hva som er ladesteømmen til aggregatet, og hvordan denne kursen prioriteres i forhold til lader til forbruksbank, vil startbatteriet kunne tappes gradvis om det kjøres korte perioder.

Link to post
Share on other sites

En grunn for å ikke koble til lader, kan være for å unngå overlading. Laderen vil trolig ikke registrere at akkurat denne utgangen egentlig er ferdig ladet og derfor egentlig bare skal ha vedlikehold på 13,7 V.

 

På forrige båt koblet jeg fra skillerele til startbank, forbruksbank og til start generator. Brukte avdankede batterier til generator, da denne hadde små krav til startstrøm.

 

Nå starter generatoren på stb motors startbank og generatorens dynamo lader også til denne.

Link to post
Share on other sites

Under lading med en enkel liten 6 A bærbar lader, viste tangamperemeteret kun 2,8 A. Spenningen etter endt lading (to døgn) var på 13.1 V. Jeg fikk start på aggregatet og kjørte det i ca. en time. Neste gang jeg var nedom båten var spenningen på batteriet igjen kun på 10.4 V. Dette batteriet må da etter all sannsynlighet byttes. Lurer fortsatt på hvorfor ikke aggregatets startbatteri ikke er koplet til lader? For å topplade et batteri bør vel lader være koplet til i over et døgn (avhengig av ladesterøm) og så lenge kjører jeg aldri aggregatet. Litt avhengig av hva som er ladesteømmen til aggregatet, og hvordan denne kursen prioriteres i forhold til lader til forbruksbank, vil startbatteriet kunne tappes gradvis om det kjøres korte perioder.

Tipper at evnt montør ikke har tenkt så langt bare, derfor det ikke er lagt opp en kanal til startbatteriet der, er bare å legge opp så du slipper slikt i fremtiden,

 

På aggregat på jobb har vi permanent koblet opp lading til alle startbatterier, da selvtest prosedyrene som tester aggregatene hver uke, ikke kjører det lenge nok til å faktisk lade opp strømmen den brukte for å dra i gang testen... snakk om finfint ingenørarbeide ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...