Vinke Lanke Startet 23.Mars.2011 Del på Facebook Startet 23.Mars.2011 I løpet av vinteren har startbatteriet til aggregatet avgått med døden! Da jeg i går skulle ta batteriet ut av glassfiberkassa så ser jeg at dette startbatteriet er på hele 133 aH. Det er en tresylindret dieselmotor og aggregatet gir 6,5 kW. Jeg synes at et startbatteri på hele 133 aH er voldsomt for å få start på en slik liten dieselmotor. Kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor det er så stort batteri for å starte dette aggregatet? Jeg vil tro at et 80 - 90 aH startbatteri skulle være stort nok, eller..? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Batteriet skal ha en CCA på 620 A Se link til PDF doc:Onan doc Se side 23. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Jeg har selv hatt et Onan 6,5 kw generator, riktig nok 2 sylindret, men startet på et 70 amp batteri.. Aldri noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 (redigert) Batteriet til min Onan 7kw hadde lav spenning etter overvintring, for lav til å få start på aggregatet. Målte 10.4 V og det må sannynligvis byttes (standard bly - 125 Ah, 620 A). Sikkert en god forklaring, men hvorfor er batteriet til aggregatet koplet slik at det ikke får lading fra landstrømsladeren? Slik batteriet er koplet nå får det kun lading ved kjøring av aggegat. Siden jeg med stor sannsynlighet må bytte, og at dette lever sin egen verden, koplet utenom både start og forbruk som alle er bly, hvilken type batteri bør jeg gå for til aggregatet? Redigert 3.Juni.2013 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Har satt batteriet til lading for å sjekke før jeg bytter. Jeg bruker aggregatet for å lade forbruksbanken. Hvordan er det så med lading av aggregatets batteri i forhold til forbruksbank som vil ha mye lading? Lurer stadig på hvorfor ikke startbatteriet til aggregated er koplet på landstrømsladeren? Har en Mastervolt 70 A lader med to 10 A uttak i tillegg til forbruksbank. Den ene er benyttet til motorenes startbatteri. Kunne ikke den andre utgange benyttes til aggregatet? Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 På min tilsvarende Mastervolt generator bruker jeg et 60A biltema batteri. Ikke veldig mye overskudd men det går greit. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Får ditt 60 A biltema batteri lading fra landstrømslader, eller kun fra generator? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 På min Køhler så er det samme startbatteri til motor som til generator Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Engelbert Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Får ditt 60 A biltema batteri lading fra landstrømslader, eller kun fra generator? Den 3 kanalen på landstrømladeren står koblet til dette batteriet.(De to andre kanalene går på hhv startbatteri og forbruksbank). Batteriet har som eneste oppgave å starte generator. Jeg bruker lite landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Under lading med en enkel liten 6 A bærbar lader, viste tangamperemeteret kun 2,8 A. Spenningen etter endt lading (to døgn) var på 13.1 V. Jeg fikk start på aggregatet og kjørte det i ca. en time. Neste gang jeg var nedom båten var spenningen på batteriet igjen kun på 10.4 V. Dette batteriet må da etter all sannsynlighet byttes. Lurer fortsatt på hvorfor ikke aggregatets startbatteri ikke er koplet til lader? For å topplade et batteri bør vel lader være koplet til i over et døgn (avhengig av ladesterøm) og så lenge kjører jeg aldri aggregatet. Litt avhengig av hva som er ladesteømmen til aggregatet, og hvordan denne kursen prioriteres i forhold til lader til forbruksbank, vil startbatteriet kunne tappes gradvis om det kjøres korte perioder. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 En grunn for å ikke koble til lader, kan være for å unngå overlading. Laderen vil trolig ikke registrere at akkurat denne utgangen egentlig er ferdig ladet og derfor egentlig bare skal ha vedlikehold på 13,7 V. På forrige båt koblet jeg fra skillerele til startbank, forbruksbank og til start generator. Brukte avdankede batterier til generator, da denne hadde små krav til startstrøm. Nå starter generatoren på stb motors startbank og generatorens dynamo lader også til denne. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Overlading, javel. Kurs 3 på laderen er vel helt lik kurs 2 som er koplet på motorenes startbatteri, og har ikke hørt om overlading av disse? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Ville nok satset på at det går bra, det er vanligvis ikke startbatteriene som først tar kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Under lading med en enkel liten 6 A bærbar lader, viste tangamperemeteret kun 2,8 A. Spenningen etter endt lading (to døgn) var på 13.1 V. Jeg fikk start på aggregatet og kjørte det i ca. en time. Neste gang jeg var nedom båten var spenningen på batteriet igjen kun på 10.4 V. Dette batteriet må da etter all sannsynlighet byttes. Lurer fortsatt på hvorfor ikke aggregatets startbatteri ikke er koplet til lader? For å topplade et batteri bør vel lader være koplet til i over et døgn (avhengig av ladesterøm) og så lenge kjører jeg aldri aggregatet. Litt avhengig av hva som er ladesteømmen til aggregatet, og hvordan denne kursen prioriteres i forhold til lader til forbruksbank, vil startbatteriet kunne tappes gradvis om det kjøres korte perioder. Tipper at evnt montør ikke har tenkt så langt bare, derfor det ikke er lagt opp en kanal til startbatteriet der, er bare å legge opp så du slipper slikt i fremtiden, På aggregat på jobb har vi permanent koblet opp lading til alle startbatterier, da selvtest prosedyrene som tester aggregatene hver uke, ikke kjører det lenge nok til å faktisk lade opp strømmen den brukte for å dra i gang testen... snakk om finfint ingenørarbeide ;) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 I går byttet jeg batteriet og koplet samtidig den ledige utgangen fra Chargemasteren til det nye startbatteriets plusspol, dvs. på + kursen ved inntaket på selve generatoren for å slippe å strekke kabelen så langt. Satser på at dette blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.