Jump to content

Hvilken batteridrill (skrumaskin) til ca 1500-2500kr


FjordHT

Recommended Posts

Trenger en ny og bedre batteridrill. Har et multiverktøysett fra biltema, 18v med sirkelsag +++ men dette blir igrunn for dårlig til litt mer kraftig bruk. Settet er greit nokk, men drillen kunne vært bedre og batteriene er søppel.

Ettersom min gamle 18v slagdrill har fått et ubrukelig batteri tenker jeg at det kanskje er greit å kjøpe noe bedre.

 

Så først på denne batteridrillen fra biltema, 1800kr for 18v med 2.6ah Li-ion batteri. Oppgitt til 30 NM. Ekstra batteri til ca 700kr.

 

Fant også dennesom skal yte 100 NM :crazy: Denne er tung, har "bare" 2ah og på 12v. Er heller ikke sikker på om det er mulig å kjøpe ekstra batteri.

 

Bosch er jo et "kjent" merke, men er usikker på om disse faktisk er så bra... Ser jo ellers grei ut.

 

Dewalt virker overpriset ettersom man får 2.2ah fordelt på 2 batterier...

 

Vet de første er fra biltema, men vil ikke høre noe fra "bitema haterne" som kjøpte noe dritt for 10 år siden. Jeg vil ha alternative produkter og erfaringer/meninger om de jeg har funnet og håper vi kan holde diskusjonen til produkter :yesnod:

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blå Bosch uten tvil. Kjøpte en slik gsr 12v2, antagelig utgått nå, for et par år siden med 2 batteri 2.6Ah og halvtimes lader i kofferten , 1800.- ca betalte eg då. Planethjul av metall, tar 13 mm og 65nm. Denne er råsterk og topp kvalitet. Beste batteridrillen eg har hatt og en annen verden mot desse billiggreierne. Einaste ankepunktet, iallefall for den profesjonelle må være at den er noe tung. Balansen er ingenting å utsette på dog

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg ventet til Proffpartner eller Tools har en drill på kampanje, da får du en god pris. Jeg holder en knapp på Bosch (blå selvf.), men andre merker, f.eks. DeWalt er sikkert like greit.

 

Jeg kjøpte en Biltemadrill av deres "proffkvalitet" for et par år siden, det angret jeg kraftig på. Bare irritasjon :headbang: Grønn Bosch har jeg også kjøpt en gang (for mye...)

 

Sørg for at du får en drill med 13mm chuch og at gearet låser slik at spindelen låser seg når du skal dra til boret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en god del driller. De billige vil nok skape mer bry enn nyttig for deg. De har dårlig kraft, dårlig kvalitet og dårlig batterikapasitet. Husk at du høyst sansynlig kommer til å bla miste drillen i bakken noen ganger. Dette har de billige en tendens til å ikke være så glad i :smiley:

Av merkevarer har jeg vært innom grønn og blå Bosch, Dewalt og Makita. For min del endte jeg opp med å legge litt mer penger i drillen og kjøpte en Hitachi DS 14DSL, og den er jeg utrolig fornøyd med og angrer ikke et sekund. Ble plutselig gøy å skru :smiley:

En ting som ihvertfall jeg synes er viktig, er hvordan den føles og ligger i hånden. Jeg har hatt drill som er steike dyr, men føles helt forferdelig i hånden min, så dette varierer fra person til person. Vil derfor anbefale deg en tur i butikken og ta på dem :yesnod:

Redigert av Vegar Flo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne: HITACHI DS14DSL vant tv2hjelper degs test av batteridriller. Ellers er det vel et godt tips å gå til et snekkerfirma og forhøre deg angående hva de bruker. Min erfaring fra de årene jeg jobbet som snekker er at det er bare proffverktøyet som fungerer for den litt aktive hobbysnekkeren.

 

Blå borsch synes jeg er en kjempemaskin

Makita var jeg kjempefornøyd med

Dewalt synes jeg var stor og klumpete

Grønn borsch SØPPEL, batteriene holder ikke på strømmen når de ligger lagret, samt at de lever bare en kort stund ved bruk.

 

 

Ellers så er vel det generelle tipset at du ikke bør kjøpe noe mindre enn 14.4V hvis du vil ha noe som helst håp om å bore litt store hull eller skru lange skruer.

Link to post
Share on other sites

Noen som har meninger om den milwakee saken, fant denne på ebay ca 310$ inkl frakt(ca 2100-2200 kr inkl noe mva)

 

Samme drill som jeg linket til, men med dyrere frakt :wink:

 

Det spørs hva du skal bruke drillen til, er det mest lett skruing ville jeg ha gått for noe tilsvarende dette settet. Kjøpte et tilsvarende, men uten sagen samtidig som det andre sette, og merker at det oftest er dette sette jeg finner fram. Brukte det når jeg skrudde takplater i sommer og det var imponerende hvor lenge batteriene holdt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Blir både borring og skruving, mest skruving skulle jeg tro. Er jo bare en hobby-mekker, som nå skal bytte tak på deler av hytta, sist ellers trenger jeg plutselig å borre noen hull hær og dær. Er uansett greit å ha mye kraft og kraftreserver, for når jeg skal i båten eller i garasjen så er det gjerne noen massive ting som skal borres til tider å da er det så kjedelig å gå tom for strøm...

 

Det settet du linket til først var jo "brukt" ut fra hva jeg kunne forstå. står jo "Reconditioned " i teksten...

Link to post
Share on other sites

DeWalt sine 14,4 finnes med og uten slag, og vil kanskje komme ned under 2500kr uten slag trur eg. DeWalt er ikkje større en hitachi fysisk.

Men hvilken som helst av 14,4 fra hitachi eller panasonic er også konge ! Panasonic har dessuten IP klassifisert drill, som absolutt er verdt å vurdere. Kan ligge ute i regnet. Men den overstiger budskjettet ditt. Kjenner mange milwaukeebrukere som går over til andre merker, usikker på om det er vekt eller batterikapasitet som er grunnen.

DeWalt bruker bedre celler i sine litiumbatterier en andre merker, og har derfor betraktelig bedre levetid. Dersom drillen varer feks 7 år i stedet for 4 år, så kan en greit betale litt meir.

Kjenner ikkje til Biltema sine driller. Men har kassert grønn bosch etter bare to år pga batteria. Det er batteriene som koster. Du får i hovedsak det du betaler for.

Lykke til med valg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tidligere var jeg i den oppfatning at jeg kunne bruke mange billige verktøy før jeg nådde opp til proffverktøyprisen...

 

Ombestemt meg nå, greit billigere er flere men de går gjerne i stykker når du trenger dem og da hjelper det lite at du kan kjøpe en ny til mandag....

Kvaliteten på arbeidet er ofte dårligere, kappere/slipere osv....

 

Ville gått for dewalten av de du remser opp, ellers som nevnt blå bosch ikke grønn...

 

Hitachi ville jeg styrt utenom ... vi bruker hitachi på jobben som er kåret best i test tv2, lurer på om de har brukt de litt.... noe dritt vil jeg si... ryker i gearkasse, clutch slites fort... knekker i håndtak av tretthet og litt røff bruk.... ligger 15 defekte på jobben som er drept på 4 år av 7 mann :confused:

 

drillen jeg er mest fornøyd med en en festool 14.4 v koster litt men min er nå 7 år med daglig hardt bruk og ikke drept :thumbsup: .

http://www.motek.no/wsp/motekweb/frontend.cgi?func=frontend.show&template=m_webprod_node&nodeid=90342&category=06

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For 3 lapper så får jeg jo en litt større dewalt, men er jo litt usikker ettersom de er litt svakere en andre, samt har bare 1.1ah batterier. Er redd for at de batteriene ikke holder det gående lenge nok hvis man skal borre noen hull eller skru fast en del takplater?

 

Får se om det er noe bra på verktøyavdelinga til byggmakker neste gang jeg skal innom dær, har jo lagt igjen og blir å legge igjen mere peng dær nå som det blir nytt tak +++ på hytta.

 

Når det kommer til å tåle vann så druknet den billige biltemadrillen min for litt siden, den lå helt under vann i et døgn før jeg fikk fisket den opp, og da frøs alt vannet til is. Etter en uke eller så kom jeg meg til å tine denne opp og den virker enda. Er uansett ikke noe bra å jobbe med da den går tom for strøm hele tiden og alt annet innvendi høres ut som det har ramlet sammen.

Skal også sies at det ikke er den vanlige behandlingen til tingene mine, hadde bare ikke sett for meg oversvømmelse i garasjen...

Link to post
Share on other sites

Hitachi ville jeg styrt utenom ... vi bruker hitachi på jobben som er kåret best i test tv2, lurer på om de har brukt de litt.... noe dritt vil jeg si... ryker i gearkasse, clutch slites fort... knekker i håndtak av tretthet og litt røff bruk.... ligger 15 defekte på jobben som er drept på 4 år av 7 mann :confused:

 

Hmm... Da er det jo litt rart at dere fortsetter å kjøpe de inn da? Ser det er ganske mange firmaer som bruker disse... Har brukt min en del og ikke noe galt her.

 

Hvis du skal skru tak, er du avhengig av batterikapasitet, og da trooor jeg ikke du finner noe som passer med budsjettet ditt. Men skal ikke være for bastant på det... :smiley:

 

Her er en test gjort av TV2 Hjelper deg for "Proff drill 14,4"

 

Her er en test gjort av TV2 Hjelper deg for "Amatør drill 14,4"

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spørs hva du skal bruke drillen til, er det mye boring og skruing er FESTOOL det beste gutta mine har hatt. Vi bruker drillene til både boring og skruing. Festool er den som gir oss best økonomi....Veldig enig i Vegard Flo om Hitatchi. Den holder ikke...

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Så ikke at den jeg linket til var "brukt" så bare på pris og modell, jeg betalte 199$ i fjor sommer. Det kommer tilbud med jevne mellomrom. Enig i påstanden om festool, de må de drepe for å bli kvitt.

Her er en side med mye godsaker.

Kjøpte inn 18v Makita på jobben fra Tools forige uke. Kanpanjepris 2700+ mva

Samme drill får du fra USA for 279$ + mva og frakt

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har satt opp egen hytte og ALT unntatt innvendig panel er skrudd - med denne maskina:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=327396

 

Knallsterk og god maskin. Kanskje litt tung til "lette oppdrag". Batteriene lades på drøye 20 minutter. Du synes nok den er dyr, men den har så absolutt innfridd :thumbsup:

Til vårt bruk, borring og skruing tok denne kvelden etter 3 mnd,,,,

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hmm... Da er det jo litt rart at dere fortsetter å kjøpe de inn da? Ser det er ganske mange firmaer som bruker disse... Har brukt min en del og ikke noe galt her.

 

Hvis du skal skru tak, er du avhengig av batterikapasitet, og da trooor jeg ikke du finner noe som passer med budsjettet ditt. Men skal ikke være for bastant på det... :smiley:

 

De hadde en bra deal med leverandør så kom billig unna selv med havari, gått over til panasonic nå da de har hatt posetiv erfaring med de tidligere med eneste minus batterilevetid...

 

For å gi hitachien litt skryt er den lett og holde da grei vekt, har god balanse, innebygget lys og lader kjapt opp igjen batteriene samt grei pris.

Min favoritt festool er tyngre , ikke lys , lader litt senere men ikke lenge.

 

 

Spørs hva du skal bruke drillen til, er det mye boring og skruing er FESTOOL det beste gutta mine har hatt. Vi bruker drillene til både boring og skruing. Festool er den som gir oss best økonomi....Veldig enig i Vegard Flo om Hitatchi. Den holder ikke...

 

 

Kan skrive under på det jeg og. bruker drill til hullsaging og da må drillen tåle en del bråstopper og hugging i stålstendere osv som dreper gearkasser samt borring i tre med bor over 30mm... festool holder mål her.. stopper den er det håndledd som "slipper" før clutch...

 

Kan vel kjøpe 3 hitachi driller mot en festool men sluttsummen over år går nok i festoolens favør gitt med våres bruk.. hadde den første hitachien i en uke før 2 gir gikk at dundas, 1 gear gikk etter 1.5 år samt at clutch ikke greier halvparten av det den gjorde som ny..

 

En annen ting med festool er hurtigkjoksene som skifter mellom skru og borr kjapt da de kan ligge klart og mye ekstrautstyr ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...