Akoya 1 Startet 23.Mars.2011 Del på Facebook Startet 23.Mars.2011 Når skal du fylle vanntank om bord? Jeg har båten i ytre oslofjord og har lyst til å få vann i kranen om bord, men jeg vill ikke fryse noe. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Lazyjack Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Det sies at det ikke finnes dumme spørsmål men nå blir jeg i tvil..... (Noen vil nok mene at dette beviser at det finnes bare dumme svar men det får stå sin prøve) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Vannfylling på tanken følger som regel samme intervall som når en skifter fra vinter- til sommerdekk på bilen Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Har tidligere hatt en båt slik du har (2002 model) Min erfaring er at det som oftest går greit selv om det skulle komme noe frost. Det jeg gjør er at jeg åpner kranene etter jeg har slått av pumpa, slik at vannet renner tilbake og ut av selve kranen - lar kranene stå åpent. Det sårbare punktet er pumpa som står i styrbord akterkabin, her kan litt varme gjør seg men det skal nok litt til før det fryser da den ligger nærme sjø(skutesiden) Vær obs på dusjen ute den er også sårbar, jeg lar kranen også stå åpen på den. bedre å ofre dusjhodet. Lazyjack, jo - du har nok bevist at det kun finnes toskete svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Jeg satser på å fylle tanken i løpet av en uke eller to. Vi får vel neppe mer hard frost nå fremover... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VivaLaDiesel Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Gummislanger bare utvider seg? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Det sies at det ikke finnes dumme spørsmål men nå blir jeg i tvil..... (Noen vil nok mene at dette beviser at det finnes bare dumme svar men det får stå sin prøve) Eksempel på et veldig dumt svar: Bland litt frostvæske i vanntanken, så fryser det ikke Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Kjetil1 Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Jo, men med ei flaske Absolut på tanken er det vel ikke så smart at ungene drikker av det vannet... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Per Harald Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Figaro. Det finnes faktisk frostveske for drikkevannssystem. (ikke giftig). Selv ble båten satt ut på tirdag med full vanntank. Det er ikke lett å få vann overalt så man får starte med full tank. Gjorde det i fjor også i midten av mars. Noen frostnetter blir det men for meg oppstod ingen problem rundt det. Som det nevnes tidligere i tråden så er nok dusjen ute på plattformen bak mest utsatt. Dog skjer det ikke noe værre enn at håndtaket sprekker så må det kjøpes nytt for et par hundrelapper. Skulle det derimot bli en skikkelig kuldeperiode med påfølgende islagt vann, så må det fyres litt. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Slår av pumpe og åpner kraner slik SRA skriver. Pumpa også har vert gjennomfrosset uten å ta skade. Men det er sikkert forskjellige typer pumper som kan fryse i stykker. VV tanken er min bekymring. Menmen... holder nok Men svaret må bli... i morgen..? om verten er heime og kan åpne innvendig kran til utvendig kran Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SuperGnisten Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 har no hatt vatn på tanken i hele vinter eg.. gått fint det.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Astor Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 (redigert) Har en frostvakt mellom vanntankene og en frostmatte rett under lukene til akterrommet. Har alltid fulle vanntanker vinteren i gjennom og aldri hatt problemer. Jeg skal etterfylle denne uka før påsketuren. Har totalt 800 liter vann ombord. Varmtvannstanken er også onntakt vinterstid. Har alarm som varsler for strømbrudd. Redigert 27.Mars.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.