Jump to content

skifte av startsnor - mariner 20hk fra ca 1980


dosern

Recommended Posts

Demonter restene av den gamle først og tar med restene til butikken. Det eneste problem jeg kan tenke meg at du evt kan komme oppi er dersom du demonterer FOR MYE at du må få spent fjæra igjen som kan være litt vrient. Men jeg antar at du ikke trenger å demontere så mye.

 

Andreas - som ikke husker når han siste gang skiftet startsnora....

Link to post
Share on other sites

Som regel en enkel affære. Du skriver ikke hvilken motor du har?

 

Men hvis du begynner å demontere, bare pass på at ikke fjæra "spretter ut" - da har du en heldagsjobb!

Som regel er det en slags rund "kasett" på toppen av starteren som kan tas ut (bare hold dekselet og bunnen samlet) - tre inn det nye snoret i et tverr-hull i stammen, lag en 8-talls knute (dra til) og begynn å vikler (riktig vei!) på spolen.

Så trer du andre enden på snora som skal til starterhåndtak ut gjennom "porten" - pass på å  ha litt å gå på (heller for lang, enn for kort) , trer denne inn på håndtaket og fester den der.

 

Selve startsnor er som regel en vanlig flettet flaggline som få'es i forskjellige dimensjoner. Mål den gamle og kjøp tilsvarende. Husk på at den gamle sikkert er "komprimert" og virker tynnere enn "nyvaren"!

 

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Velger å resirkulere denne tråden.

 

Jeg har hatt problemer med at startsnoren på Honda BF5 ikke ville trekkes helt inn igjen ved bruk og til slutt kuliminerte det med at snoren ikke ville trekkes tilbake i det hele tatt.

Fant ut at fjæren hadde hoppet av fra festet i senter (bøyen på selve fjæren er inntakt), etter litt plunder fikk jeg hektet på fjæren og dreiet fjærhuset de få gradene som var nødvendig for at ting kom på plass. Fjæren ble med dette forstrammet bitte litt. Ved første forsøk på å dra i gang var resultatet at snoren ble delvis trukket tilbake og etter noen ytterligere forsøk var det akkurat som før. Dvs. at snoren ikke ble trukket tilbake i det hele tatt.

 

Derfor lurer jeg på hvor mye fjæren skal forstrammes. Jeg har mistanker om at det kanskje er behov for mer enn noen graders tørn og at fjæren ikke var stram nok slik at den hoppet av når den "rekylerte". Er kanskje en hel tørn det som skal til?

 

Er det noen påhengerdoktorer eller legfolk med litt erfaring/peiling som ønsker å utale seg?

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...