Jump to content

Ferskvannstank - dreneres for å unngå frostsprenging?


Norfront

Recommended Posts

Har hatt båten på vannet med vann i tankene i hele vinter. Når jeg ikke har vært hjemme. Har jeg koblet fra og tømt vannlinjene/vannslangene og pumpe. Latt alle blandebatterier stå i åpen position. Har gått helt greit det.

Har i den kalde årstiden litt varme på, uansett om jeg er ombord eller ei.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

er vel like greit å nevne i farta at varmtvannstanken også burde dreneres fra egen tappekran..Den er vel også alltid helt full i bruk og du får ikke vann ut av den såfremt det ikke kommer vann inn fra ferskvannstanken, så det kan like godt være vel så skadelig for den å ikke bli drenert. Det kritiske ligger nok uansett i pumper, overganger og rør av liten dimensjon i plast.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng vedrørende varmtvannstanken.

Bør og må tømmes ved vinteropplag. Vannet har ikke mye ekspansjonsmuligheter inni der.

Blitt endel varmtavnstanker med en rundere form i løpet av vinteren, på diverse vinteropplagsplasser

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

hehe..septikktanken ja.. da blar vi over til et nytt kapittel i boken "klargjøringen til vinteropplag". en god slump utblandet frostvæske gikk i doskåla i høst og ble dratt igjennom systemet, sågar også lensepumpa til septikken.

 

Forøvrig er det heller ikke dumt å se til at det ikke står vann i slangen eller stussen ut fra lensepumpa i motorrommet. her er det også hardplast som ikke tåler all verden..men det er vel i seneste laget å gjøre noe med det nå, annet enn å:

 

1: Fyll opp ferskvannstanken

2: Start ferskvannspumpa og tapp vann til systemet/rør er fritt for luft, vannet renner pent uten at det eksploderer ut av kranene..Gjør dette med samtlige kraner og dusjhoder. ( dersom du har dusj på badeplatformen og ikke har drenert denne, har du flaks om den ikke har spukket opp i håndtaket av frostsprengning. Se til at varmvannstanken er full av vann før den startes eller at motoren startes/ stengekranene fra motor åpnes. Lufta i vv-tanken må ut og vann inn.

3: dersom du hører at ferskvannspumpa begynner å jobbe etter ei stund, bygger opp trykk, uten at du har tappet vann, så er det sannsynlig at du har en lekkasje. se da etter vanndammer/ fuktighet rundt koblinger, pumpe og filterhuset etter pumpa, kraner og dusjhoder.

 

 

Når det gjelder lensepumpa så kan det være smart å kontrollere denne visuelt ved plaststussen for sprekker samt kjøre den i ei bøtte vann..

 

-sikkert andre som har synspunker på det jeg skriver, og det er bare å korrigere eller fylle på..

jeg erfarte ihvertfall i fjor at fersvannspumpa gikk støtt og stadig første helga på sjøen. da jeg på søndagen skulle vende hjemover og åpnet motorrommet lå det 10-20 liter vann i kjølen.

-lekkasje ved filteret.. kjørte så lensepumpa og fant ut at stussen hadde gått til helgoland og alt vannet ble spylt rundt der nede...

jaja, man erfarer noe nytt hele tiden, og da er det like greit å dele den..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...