Jump to content

Går det å endre plassering av oljefiltere på VP TAMD 60a?


Faxen

Recommended Posts

På mine to TAMD 60 a motorer sitter oljefilterene langt nede på siden av motorene. Dette er ganske klønete plassering, og jeg lurer på om det finnes noe "kit" som gjør at jeg kan få de plassert høyere opp og gjerne snudd på hodet. Har noen tips om dette?

 

Faxen (har for korte armer) :headbang:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

hmm klart de kan flyttes. Allt kan fikses :thumbsup:

Er det spin-on filter på holder som er skrudd fast i blokka? Så skrur du holderen løs og for laget deg plate med slangetilkobling, og slanger så lange du må. Og ei ny plate med feste til filterholderen og slangetilkobling på baksida.

Har sett slike løsninger, men usikker på om det var heimelaga eller om det finnest kit.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det finnes adaptere for montering av filtere på mere lettadkommelige steder. Jeg har dette på min TAMD74P motor på stb side. Om det finnes adaptere til 60-serien vet jeg ikke, men her kan du jo spørre Volvo.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

.................

jeg lurer på om det finnes noe "kit" som gjør at jeg kan få de plassert høyere opp og gjerne snudd på hodet. Har noen tips om dette?

 

Faxen (har for korte armer) :headbang:

 

Men hvorfor vil du snu filteret på hodet???

 

Mye søl ved skifting, fare for at filteret tømmes for olje ved stillstand, samt medfølgende oljemangel ved oppstart og derav unødig trykkbølge ved oppstart når det fylles!! :confused:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor vil du snu filteret på hodet???

 

:sailing:

Bjørn

Jeg har sett løsningen på andre motorer. Blir det mindre søl, de er vel nesten tomme med motor avslått?

 

Men dette er ikke noe krav.

Det er to filtere pr. motor. Jeg skal sjekke med Volvo, om de har noe.

 

Takk for tips.

 

Faxen :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...