detsamme Startet 24.Mars.2011 Del på Facebook Startet 24.Mars.2011 Hei! Vi har kjøpt oss en maxi fenix i vinter, med defekt vp md5 motor. Har allerede kjøpt en nyoverhalt Md5 med ferskvannskjøling. Saken er den at vi ikke klarer å skille motoren fra giret, for så å løfte den ut av båten. Vi har skrudd av alle ledninger og vaiere etc. Har skrudd av de 6 boltene som går fra giret til motoren, disse boltene går akterfra og fremmover mot motoren. når det er gjort har vi løftet motoren litt fremmover. Det går også 6 bolter inn i giret, lokalisert mellom motoren og giret, når motor og gir er skilt litt fra hverandre (boltene går akerover inn i giret). Disse har vi også prøvd å skru opp, uten å lykkes med å få skilt motoren helt fra giret. Har blitt fortalt at motoren skal kunne skilles her. Er det noen som vet hva vi gjør feil? Eller kan forklare bedre hva som skal gjøres? Skal prøve å få lastet opp ett bilde senere også, men hvis noen har bilder / manualer så blir vi takknemlige for alt som kan komme til hjelp :) Mvh Carl Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Link Prøv å les litt i den her.. Lykke til! Mvh janniz. Sitér dette innlegget Link to post
detsamme Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Gjorde samme jobb som deg på en litt nyere VP. Ser ut som du har 110 seildrevet og dette skal være ganske identisk med 120 seildrevet jeg skilte fra motoren. Det også knep godt når motor og seildrev var nesten adskilt. Grunnen var at vinkelen på akselen som går fra seildrevet og inn i motoren ble for krapp. Seildrevet er jo bare festet i bakkant ned mot beddingen, og når du løsner de seks boltene hviler mye av vekten kun på akselen mellom drev og motor. Samme vektforhold får du på motoren da motorlabbene sitter langt frem. Prøv å legg trekiler under motoren for å jekke den opp i rett vinkel i forhold til drevet, da bør den la seg adskille. Sitér dette innlegget Link to post
detsamme Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Takker for svar :) Er 110s drevet ja ;) Det jeg ikke helt kan forstå er hvor på denne akselen skillet egentlig skal skje? Har også prøvd å trekke ut den ringen som er festet i giret / seildrevet. Det er den som er mellom motoren og drevet på bildet, som sitter fast i drevet, på bilde med en av de seks boltene som skal være der (var sånn vi forlot motoren for dagen). Vi prøvde å dra ut dette også, men det virket ikke som at det var dette som skulle ut, fordi det er en aksel som går langt inn i giret. Tar gladlig i mot mer hjelp :D Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Jeg har kombinasjonen Volvo 2003 og 120S drev. Så vidt jeg husker, må jeg trekke motoren lenger frem enn det ser ut på bildet ditt for at tappen skal komme fri (jeg har riktignok ikke den ringen som vises på bildet). Forsøk om det går. Tetningsringen over belgen ser ut som om den trenger en oppussing. Du skal vel kanskje bytte belg samtidig. Lykke til. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
detsamme Svart 25.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Hvilken "tapp" er det du mener da? Vi har festet motoren i bommen når vi har jobbet, og egentlig prøvd å dra motoren i alle mulige kanter og vinkler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Når du har kommet så langt som dette, så er det egentilg bare riksing og raksing (og ett og annet velvalgt bannord) som skal til. Pass på høyder og vinkler som nevnt, løft eller senk inntil avstand mellom motor og gear oppe og nede er lik og dra til. Litt rust på enden av akslingen holder gjerne litt igjen, men om det får litt bevegelse så skal det slippe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Det er viktig att opprettingen beholdes når motoren trekkes frem. Kil drevet opp under forkanten slik at det ikke kniper. Jeg har aldri skrudd på 110 drevet men ringen inni er høyst sannsynlig svingningsdemperen. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Lurt og benytte noen trekiler som presser litt under arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
detsamme Svart 25.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Takker for svar:)All hjelp er god hjelp:) Men kan desverre ikke forstå nøyaktig hvilke deler som skal skilles der nede. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Slik ser 110 drevet ut. Den delen du ser i åpningen er del 1. Ei koblingsklo med svingningsdemper. Den sitter fast i gearkassa. Jeg kan ikke se annet enn at motoren er fri fra gearet. Den må henge på noe annet. Trikset her er å stemple opp en plankebit under motoren og kiler under gearkassa og så trekke motoren rett framover. Sitér dette innlegget Link to post
detsamme Svart 25.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 (redigert) Det er flere som sier at den skal kunnet trekkes ut, litt av problemet er at det er ikke mer rom fremmover, da motoren stanger i sitteplassen / motorbrønnen på seilbåten. Hadde motoren kunnet trekkes lenger fremmover hadde man fått motoren ut ved at gripekloa fra giret, som sitter sammen med gripekloa fra motoren i det bakerste motorhuset ville sluppet. Ikke det at det er verdens beste bilder, men kan laste opp et par til. her ser man akterover fra styrbord side: Her ser man fremmover fra babord side og inn på gripekloa fra giret som går inn i det bakerste motorhuset: Redigert 25.Mars.2011 av detsamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Jøss. Har Pelle P. satt en motor på verkstedgulvet sitt, og så bygget en båt rundt. Skru gear og motor sammen igjen. Ta av propell. Løsne klemringen til belgen. Løsne aktre motorfeste. Løft hele greia ut. Motoren må vinkles 20 grader akterover for å få dette til. Er ikke det mulig, må du ta ut propellakslingen. Så bytter du belg og tetning rundt aksling mens du er igang. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 (redigert) Slik ser seildrevet ut, så motor må nok lenger frem. Eller kanskje du kommer til de skruene, ser ut som umbrako. Som nevnt over, er belgskifte i hvert fall godt for samvittigheten, i samme slengen. Redigert 25.Mars.2011 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torbjorn75 Svart 18.Desember.2014 Del på Facebook Svart 18.Desember.2014 Hvordan gikk det med deg, fikk du løs motoren? Jeg står med samme probleme nå skulle hatt litt mer plass fremme med benken ...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.