Jump to content

Ta ut motor av maxi fenix (VP md5)


detsamme

Recommended Posts

Hei!

Vi har kjøpt oss en maxi fenix i vinter, med defekt vp md5 motor. Har allerede kjøpt en nyoverhalt Md5 med ferskvannskjøling.

 

Saken er den at vi ikke klarer å skille motoren fra giret, for så å løfte den ut av båten.

Vi har skrudd av alle ledninger og vaiere etc. Har skrudd av de 6 boltene som går fra giret til motoren, disse boltene går akterfra og fremmover mot motoren. når det er gjort har vi løftet motoren litt fremmover. Det går også 6 bolter inn i giret, lokalisert mellom motoren og giret, når motor og gir er skilt litt fra hverandre (boltene går akerover inn i giret). Disse har vi også prøvd å skru opp, uten å lykkes med å få skilt motoren helt fra giret.

 

Har blitt fortalt at motoren skal kunne skilles her.

Er det noen som vet hva vi gjør feil? Eller kan forklare bedre hva som skal gjøres?

Skal prøve å få lastet opp ett bilde senere også, men hvis noen har bilder / manualer så blir vi takknemlige for alt som kan komme til hjelp :)

 

Mvh Carl

Link to post

Gjorde samme jobb som deg på en litt nyere VP. Ser ut som du har 110 seildrevet og dette skal være ganske identisk med 120 seildrevet jeg skilte fra motoren.

Det også knep godt når motor og seildrev var nesten adskilt. Grunnen var at vinkelen på akselen som går fra seildrevet og inn i motoren ble for krapp. Seildrevet er jo bare festet i bakkant ned mot beddingen, og når du løsner de seks boltene hviler mye av vekten kun på akselen mellom drev og motor. Samme vektforhold får du på motoren da motorlabbene sitter langt frem.

Prøv å legg trekiler under motoren for å jekke den opp i rett vinkel i forhold til drevet, da bør den la seg adskille.

Link to post

Takker for svar :)

Er 110s drevet ja ;)

Det jeg ikke helt kan forstå er hvor på denne akselen skillet egentlig skal skje? Har også prøvd å trekke ut den ringen som er festet i giret / seildrevet. Det er den som er mellom motoren og drevet på bildet, som sitter fast i drevet, på bilde med en av de seks boltene som skal være der (var sånn vi forlot motoren for dagen). Vi prøvde å dra ut dette også, men det virket ikke som at det var dette som skulle ut, fordi det er en aksel som går langt inn i giret.

Tar gladlig i mot mer hjelp :D

Link to post

Jeg har kombinasjonen Volvo 2003 og 120S drev. Så vidt jeg husker, må jeg trekke motoren lenger frem enn det ser ut på bildet ditt for at tappen skal komme fri (jeg har riktignok ikke den ringen som vises på bildet). Forsøk om det går. Tetningsringen over belgen ser ut som om den trenger en oppussing. Du skal vel kanskje bytte belg samtidig. Lykke til.

 

Eivind

Link to post

Når du har kommet så langt som dette, så er det egentilg bare riksing og raksing (og ett og annet velvalgt bannord) som skal til. Pass på høyder og vinkler som nevnt, løft eller senk inntil avstand mellom motor og gear oppe og nede er lik og dra til. Litt rust på enden av akslingen holder gjerne litt igjen, men om det får litt bevegelse så skal det slippe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

110stegning.gif

 

Slik ser 110 drevet ut. Den delen du ser i åpningen er del 1. Ei koblingsklo med svingningsdemper. Den sitter fast i gearkassa.

Jeg kan ikke se annet enn at motoren er fri fra gearet. Den må henge på noe annet.

Trikset her er å stemple opp en plankebit under motoren og kiler under gearkassa og så trekke motoren rett framover.

Link to post

Det er flere som sier at den skal kunnet trekkes ut, litt av problemet er at det er ikke mer rom fremmover, da motoren stanger i sitteplassen / motorbrønnen på seilbåten. Hadde motoren kunnet trekkes lenger fremmover hadde man fått motoren ut ved at gripekloa fra giret, som sitter sammen med gripekloa fra motoren i det bakerste motorhuset ville sluppet.

 

Ikke det at det er verdens beste bilder, men kan laste opp et par til.

 

her ser man akterover fra styrbord side:

motor_003.jpg

Her ser man fremmover fra babord side og inn på gripekloa fra giret som går inn i det bakerste motorhuset:

motor_009.jpg

Redigert av detsamme (see edit history)
Link to post

Jøss. Har Pelle P. satt en motor på verkstedgulvet sitt, og så bygget en båt rundt.

 

Skru gear og motor sammen igjen.

Ta av propell.

Løsne klemringen til belgen.

Løsne aktre motorfeste.

Løft hele greia ut.

Motoren må vinkles 20 grader akterover for å få dette til. Er ikke det mulig, må du ta ut propellakslingen.

Så bytter du belg og tetning rundt aksling mens du er igang.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...