Jump to content

Radar til 60 fots skøyte, anbefalinger?


jensemann2

Recommended Posts

Driver på og utruster en 60 fots skøyte, og mangler radar. Det er lite penger i kassen og brukt er nok mest aktuelt. Jeg må ha en brukbar radar, ikke en sånn 6 tommers leketøysradar. Før var det en gammel Furuno fra midt på 70 tallet, en fantastisk god radar men desverre gikk den i stykker til slutt etter 35 år. Er det et bruktmarket for slikt? Fant denne på finn, hvordan er ytelsen på en slik i forhold til f.eks en gammel furuno fra 70tallet? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20676546

Link to post
Share on other sites

hva med en eldre CRT radar? http://cgi.ebay.com/Marine-Radar-Furuno-Model-1731-/320675720006?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa9c32b46

 

er dette brukbart?

 

(med brukbart så mener jeg at man må kunne se andre båter på 6-12 mil og skilleevnen må være såpass at man kan seile blindnavigering med den. plotting, video ut, N-opp er ikke så viktig. N opp får man ikke uten gyro eller fluxgate uansett..

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

C90W og Digital radarene er bra saker, men synes vel egentlig du burde hatt minimum en 2' radardome på en så stor båt, den heter RD424 Digital. Har E80 som kjører samme software som C90W og har hatt RD218 og har RD418HD, altså radarmodellene under og over den som er med i pakka. Er nok bare Furuno som har bedre radar enn Raymarine.

 

Plotteren kommer med kart fra USA ferdig installert, så du vil trenge en Navionics kartbrikke over Norge, men det hadde du trengt uansett for en europeisk modell for å få full ytelse da kartet som følger med bare har dybdeinfo ned til 10m.

 

Prisen du linker til er ikke spesiellt bra, kan få den over $400 billigere fra seriøse forhandlere i USA.

Link to post
Share on other sites

jo men da blir displayuniten så stor igjen. Det er ikke så mye plass i rorhuset på skøyta at det er plass til en stor konsoll..

de gamle furunoene var egentlig ikke så store..

kikket på bruksanvisningen til Samyung radaren nå, og den er oversatt til noe de kaller Norsk. Komplett uforståelig og ubrukelig oversettelse. Må si jeg mistet litt troen på dette merket når de fremstår som så fantastisk useriøse. http://www.samyung.no/manualer/smr3600.pdf

Link to post
Share on other sites

...... Komplett uforståelig og ubrukelig oversettelseet er plass til. Må si jeg mistet litt troen på dette merket når de fremstår som så fantastisk useriøse. http://www.samyung.no/manualer/smr3600.pdf

 

Ja denne slags norsk sier kanskje sitt om seriøsiteten: "Da har den en tendens til å helle mot motsatt vindfulle side, mens lystbåten navigerer når det blåser kraftig."

 

Eller denne: "Vanligvis vil baugen på høyhastighetsfartøy være over vann når det går i full hastighet." - ja det vil jeg da virkelig håpe....

 

Selv har jeg to radarer ombord i POSEIDON II. Den ene er en gammel Simrad Anritsu som jeg er strålende fornøyd med, den andre er en Furuno NavNet, som egentlig bare er noe ubrukelig ræl...

Men uansett hvilken radar du velger, så vil du ha fordel av en stor antenne, dvs smal horisontalstråle. Har du plass til en 3 - 4 fots antenne, så er det laaangt bedre enn en 2 fots dome.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har du plass til en 3 - 4 fots antenne, så er det laaangt bedre enn en 2 fots dome.

Jeg har to radarer ombord, begge Furuno, en med dome og en med åpen antenne. Jeg støtter opp under hva Poseidon sier, men vil legge på flere a-er, ordentlig antenne er "laaaaaaaaangt" bedre!

 

Jeg vil legge til en ting til. Hvis du skal ha dome, er det mye bedre å få tak i en som er så gammel at antennen er bygd opp med "slotted vaweguide." De moderne "Printkort"-løsningene er mye rimeligere å produsere, men dessverre også mye dårligere, kanskje spesielt med tanke på sjø og regn clutter.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager jensemann2.. prøvde å finne igjen korrespondansen fra 1 - 1,5år tilbake....men eposter er ryddet... enten Fornæs eller Smedegården...danmark..Han jeg skaffet den til får jeg heller ikke fatt i... Jeg bare formidlet..

Men forsøk telefon til Skipsbrukt 40 22 63 10

eller Fosen 72 53 44 30

og "sett deg på liste"..eller en telefon sånn ca. hver uke... Men de forventer da du tar radaren når den dukker opp... de er vant til alle disse som "skal og må ha" og forsvinner de når de får tilgang til akkurat det de ville ha..."Næhhh, må tenke litt"... Derfor fungerer den bransjen ofte med "førstemann til mølla"...Og pengene på bordet med en gang...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...