Jump to content

Vurderer kjøp av Lowrance Elite 5 kart og ekko. Noen med erfaring?


Stian Kristensen

Recommended Posts

Etter å ha studert mye frem og tilbake de siste ukene, endte jeg opp med å kjøpe en Lowrance HDS 5 m/ekkolodd, svinger og Navionics kartdata, fra Nautisk Handel på nett. Den har den nyeste teknologien. Jeg gav kr. 9900, men jeg ser at de har satt opp prisen noe nå. Her er link til produktet: Lowrance HDS-5

 

Vær særlig obs på at de amerikanske nettbutikkene stort sett selger modeller som ikke virker korrekt utenfor USA (de har US Basemap)! Jeg var nær ved å gjøre den feilen! Lykke til :-)).

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Elite er helt greit. Et godt ekkolodd, men det har 83/200kHz og ikke 50/200kHz slik at det egner seg ikke for de største dypene. Plotteren er også grei, Elite er veldig enkelt å bruke.'

 

Det er ingen tvil om HDS-5 er et bedre produkt, men hvis du ikke trenger utbyggingsmulightene som Ethernet og NMEA 2000 gir og er fornøyd med standard 2D kartvisning, er Elite et bra valg.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om denne plotteren kan brukes mot ekkoloddsvinger og fart/temp giver fra en LMS-522c iGPS ?

Ser ut til å være samme type plugg for power givere.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Norfront, var noe skeptisk til dette med å kjøpe i Usa med tanke på at det kanskje ikke fungerer på samme måte som her i landet.

 

Jeg skal bruke dette i en tresnekke så begrenset hvor avansert jeg trenger å ha det rent kartmessig. Er stort sett kjent i det farvannet jeg holder meg i, fra før.

 

 

Har også en hummingbird ekkolodd som sitter montert i båten nå. Derfor tenkte jeg bytte til en kombiplotter isteden. :)

 

På elite ble jeg begeistret for bildekvaliteten og brukervennelighet. Mye bedre enn mange andre jeg har sett på.

 

 

Takk for tips folkens

Link to post
Share on other sites

Elite kan bruke en Lowrancesvinger med blå kontakt, men det trengs en overgang. Strømkabelen til elite er felles med svingerkabelen, hvis svingeren fra LMS brukes stikker det ut to ledninger fra overgangskabelen som strømmen kobles til.

 

Er helt enig i at Elite må være noe av det mest brukervennlige som finnes, og skjermen den er lyssterk og klar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...