Jump to content

Erfaring med Standard Horizon CP500

Sumi II

Recommended Posts

Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for Garmin 6012. Men etter besøk på standen til Seatronic så ble jeg anbefalt Standard Horizon CP500 Kartplotter. Er det noen som har erfaring med denne, jeg finner veldig lite informasjon, erfaringer om denne plotteren.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Hadde selv en Marex Skandinavia hvor jeg monterte en Garmin 4010. Den fungerte helt fantastisk. Nå har jeg en Antares 680 og skal kjøpe ny plotter, vurderer ikke annet enn Garmin. Men…… det kan jo være at Standard Horizon cp 500 også er fantastisk.

Det er vel også en ganske så stor prisforskjell på de to produktene, prismessig er det Garmin 4012 som er i samme bane som Standard H. cp 500.

Hadde: Wx-11, Sandvik 945, Marex 330 Scandinavia, Beneteau Antares 680.

Det ene argumentet var prisen og det andre var at det bruker cmap.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Noe med at man kunne ta vekk urelevant info, som fks. grunner på 10 meter og dypere hvis en ønsket det. Med bluechart kunne man bare velge færre detaljer, men ikke justere detaljer i henhold til dybde, ble påstått

Jeg har ikke erfaring med Garmin, men jeg går med en innbilning om at de er veldig brukervennlige. Jeg har hatt Navioics kart på en Raymarine RC400, og har prøvd/hatt tre forskjellige C-MAP løsninger. Jeg liker kartene på C-MAP bedre enn alt annet jeg har tittet på, og derfor kjøpte jeg en Standard Horizon CP300i på Lillestrøm-messa i fjor. Jeg syns jeg fikk mye for pengene, skjermen kan deles i to uavhengige kart, så du kan f.eks. stille inn et oversiktskart med nord opp, og et mer innzoomet med kurs opp. Jeg slår vanligvis av alt som er dypere enn 5 meter osv.

Selve brukergrensesnittet er litt dustete lagt opp på visse ting. Dvs. ikke uoversiktlig, men det krever mange trykk. Men det kan man gjøre seg kjent med før kjøp ved å laste ned en PC emulator. Den viser bare med "bakgrunnskartet", så du får ikke noe inntrykk av C-MAP da. Men du får et greit inntrykk av hvordan generell betjening fungerer.

Jeg var klar over at det ville bli mye trykking før jeg kjøpte min fordi jeg lekte en del med emulatoren. Og det er det eneste jeg egentlig misliker med min, bortsett fra at den glemmer dobbeltskjerm oppsettet mitt hvis jeg slår den av. Det betyr igjen at det blir mye trykking hver gang hvis jeg absolutt vil ha det. Ble sjeldnere og sjeldnere dobbeltkart mot slutten av sesongen i fjor, merket jeg. Kanskje de lager (eller har lagd) en oppdatering på SW som får den til å huske bedre. Blir vel en telefon til Seatronic snart kanskje. (glemte å spørre på messa forrige helg)

Takk for nyttig info arnearmoa, det er ingen tvil at Garmin er brukervennlig. Jeg tror nok at utifra hva du skriver velger bort Standard. Jeg vil ha noe som er brukervennlig.. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...