Jump to content

Argo 19 - Prosjekt


ergot

Recommended Posts

Hentet meg en Argo 19 fots speedbåt i Bangsund utenfor Namsos høsten 2009. Det var en god del arbeid som måtte gjøres med båten siden den hadde vært i en ulykke.

Legger ut bilder av hva jeg har gjort, og hva jeg gjør etterhvert. Grunnen til at det har tadd tid er at jeg skadet hånden min i fjor og kunne ikke bruke hånden på 6mnd.

 

 

boat.jpg

boat1.jpg

boat2.jpg

Fergeleiet på Bognes på tur hjemover. Blåfargen på båten tror jeg er tykk bengalack.

 

boat4.jpg

boat3.jpg

boat5.jpg

Demonterte alt i båt. Som dere ser så er det ikke mye egentli og samle på, men jeg så potensialet i den. Alle avstiverene i båten er løsnet fra skrog.

 

 

mtor.jpg

Fikk tak i en Johnson 2,6 GT 235 hk 1985 mod. Denne var skjært, så hadde meg litt skruing, men nå har jeg hatt start og den går fint.

 

bilde0183.jpg

Her ser dere hvordan stemplet så ut. Med alt av pakninger og nytt stempel og diverse kom operasjon på vel 3000,-

 

boat10.jpg

boat7.jpg

boat8.jpg

boat9.jpg

Pusse arbeid igangsatt. Dette var MYE arbeid. Lakken var så tykk at når man kjørte pussemaskin over, så pusset du i 15-20 sek så var pussepapiret fullt av lakk og måtte byttes. Enda verre var den svarte bunnsmoringen.

 

dsc03863.jpg

dsc03864.jpg

dsc03865.jpg

Her er undersiden ferdig. Er bare "topplokket" igjen. Var veldig usikker på farge.

 

Og slik ble resultatet.

61234_477449041256_703306256_7061622_2327031_n.jpg

 

Nå gjenstår festing av avstivere.

cimg2926.jpg

cimg2927.jpg

 

Har ikke fått gjort det i vinter da jeg ikke har tilgang til varm arbeidsplass. Båten er satt i en naust på vinterlagring.

Her er noen bilder fra vinterlagring.

cimg2928.jpg

cimg2929.jpg

cimg2930.jpg

 

I vinter har jeg fått kjøpt inn litt småtteri som trengs. Har også fikset "dørken" og begynt på sofaen.

 

boat6.jpg

Limte på sånn "bilteppe" som det kalles. Dette skal ikke bli surt hvis det blir vått.

 

img_0100.jpg

Limte på gummimatte der fotene skal være siden det er størst slitasje der.

img_0101.jpg

 

Sofaen er det bare ryggen igjen og trekke opp med skai. Bruker bare skumgummi som limes fast med kontaktlim og skai fast med kontaktlim deretter.

sofa.jpg

 

Hydraulikk slanger til styring:

img_0132.jpg

 

Ratt som jeg fikk tak i billig:

img_0133.jpg

 

Gass/girvaier til motoren:

img_0134.jpg

 

Knopmåler og turteller, Faria Chesapeake:

img_0135.jpg

 

Voltmeter, tankmåler, temperatur (tenkte bruke til kjølevannet hvis jeg får til) og trimindikator:

img_0137.jpg

 

Kommer til å legge ut mere etterhvert som jeg får gjort noe, men er nok enda en stund da det enda er full vinter her i nord. Det har kommet rundt 50 cm snø di siste døgnene.

Redigert av olemdo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten har veldig pene linjer. Men skulle ønske jeg hadde mere info om disse båtene. Vet at di er finsk. I følge gammel eier så var dette en finsk konkurranse båt?

 

Blir nok ingen oppdatering før april :(

 

Gammel eier av båten hadde gjort 74 knop med en 200 hk Mercury XR2 motor. Så tenker at greier jeg 60 knop så er det målet mitt.

Link to post
Share on other sites

Tøff båt!! Liker linjene ja :yesnod:

Du skrev at båten hadde vært i en ulykke. Var det noen strukturelle skader? Måtte du gjøre no glassfiber arbeid?

Gleder meg til fortsettelsen :flag_bp:

 

Leker litt med tanken selv å få tak i et nytt prosjekt. Får se om det blir no... :rolleyes:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Tøff båt!! Liker linjene ja :yesnod:

Du skrev at båten hadde vært i en ulykke. Var det noen strukturelle skader? Måtte du gjøre no glassfiber arbeid?

 

Ja disse avstiverene inne i båten som er festet i skroget var løsnet 2m fremover fra akterspeil. Så dette er det eneste glassfiber arbeidet som jeg har gjort. Ellers bar jo båten preg av og ikke være tatt vare på.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...