Jump to content

Sprekk i eksosbend KAD42


Jenny

Recommended Posts

Hei!

Oppdaget at jeg har fått lekkasje kjølekappen i eksosbendet ut fra turbo, noe som medfører at jeg får sjøvann i mortorrommet. :headbang:

Må selvfølgelig utbedre skaden.

Har ikke fått sjekket skaden inngående, så jeg vet ikke om lekkasjen kommer av omfattende rust/tæring over et større område, eller om det rett og sletter bare er en sprekk som kan la seg sveisereparere.

 

Kan ikke tenke meg at jeg er den første som har opplevt dette. Er det noen som kan komme med et godt råd, ut fra egne erfaringer.

Sikkert ikke billig å kjøpe nytt. Noen som kjenner prisen?

Link to post
Share on other sites

Hadde samme sak for noen år siden på en båt jeg eide. Volvo forhandleren så at dette var ganske vanlig etter 10 år, men at de nye bendene hadde en slags innmat som økte levetiden en god del.  Jeg satte hele greia over til Volvo. Tror selve bended kostet ca 6 tusinger mens jobben kom på like mye. Motoren måtte løsnes og trekkes fremover for å komme til.

Min feil oppdaget jeg 4 juli, du er heldig som opplever dette på denne årstiden.

Link to post
Share on other sites

Du skrev: "lekkasje kjølekappen i eksosbendet ut fra turbo..."

 

Jeg er ikke så bevandret i disse delenavnene, men dersom du mener det røret som ikke er på turboen, men på den andre enden av gummimuffa som forbinder eksos utgang fra turboen til eksosbendet, da har det blitt reparert på min AQAD41 med en repsats fra Volvo Penta.

 

Vet ikke om dette kan repareres på en KAD42 slik som man gjør på en AQAD41..., men tror de er ganske så like på denne siden. På min motor var det gjort følgende da jeg kjøpte båten:

 

Volvo Penta har en repsats som benyttes slik: Man kapper av den øverste delen av eksosbendet (ca 2 cm?) og repsettet inneholder en slags smokk / strømpe som tres ned på røret. Denne smokken har en innvendig oppforing som forer opp røret til std. lengde igjen. Da passer eksosgummimuffa igjen.

 

Jeg har også sett eksosbend som har blitt kappet mer enn det repsettet til VP håndterer, og da har det blitt benyttet en kraftig eksosslange (fra Tess) istedet for VP's eksosmuffe. Vet ikke om dette er spes tilrådelig, da en for kort eksosbend fort kan komme lavere enn vannflaten. En lekasje vil derfor fort fylle båten (eksosbend er 3 tommer og da kommer det MYE vann inn!).

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår "Jenny" så er det ikke "bukkehornet" som Fredriksen beskriver som er problemet men det korte eksosbendet som går fra turboen og ned til belgen på bukkehornet. I følge Volvo så forekommer det av og til at det blir en sprekk i disse bendene.

 

Det å overlate det til Volvo er jo den dyreste varianten. Har selv vært av med dette bendet på min AQAD31A et par ganger, så hvis tilgjengeligheten er bra så demonteres dette på noen minutter. Da er det bare å ta det med til et sveiseverksted og høre om de kan sveise det eller lage et nytt bend. Mener å ha sett på www.finn.no eller var det i Båtbørsen? noen som lagde slike bend for salg. De er jo litt spesielle da med eksos i det innvendige røret og sjøvann i det utvendige. Hvis ikke det lar seg gjøre å reparere det så er det vel ikke annet å gjøre enn å kjøpe nytt - mener å huske at prisen lå et sted mellom 5000 - 7000 på min motor.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar og gode råd.

Jeg var sikkert litt uklar i min beskrivelse.

Porblembeskrivelsen utfylles greit av "Saga". Det er det vannkjølte bendet som går ut fra turbo til gummimuffa som har lekkasjen.

Håper det bare er en sprekk og ikke en større tæring. Da kan den sikkert la seg sveiereparere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...