Marion Startet 25.Mars.2011 Del på Facebook Startet 25.Mars.2011 Jeg har en vp aqad40b motor med 280 duopropp drev. Splines som sitter på styrhuskåpa er litt slitt, men jeg tror ikke den er så mye slitt at den er klar for utskifting. Problemet jeg har er at jeg ikke får dratt hardt nok til på bolten som skal klemme styrhusarmen rundt splinesen, med det resultat at styrhuskåpa sklir litt ned vann kommer inn i moterromet. Jeg har nok av fett i nipplene. Har noen hatt lignende problemer? I såfall hvordan løste dere det? Sitér dette innlegget Link to post
Egil S Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Var borti en lign sak. Der stod bolten montert feil vei. Den en "skinka" hadde gjenger, den andre ikke. Bolten var skrudd inn fra den siden med gjenger og når den var helt innskrudd og dratt til, kjentes det ok ut, men det ble ingen stramming rundt akselen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Hvis det er dette du snakker om, så er det styregaffelen, og det sitter tetninger der som sannsynligvis må skiftes for å få det tett. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 25.Mars.2011 Del på Facebook Svart 25.Mars.2011 Tettninger og hylse må nok skiftes..... Men er akselen løs er du heldig og mye gjort!! Mange tilfeller må man borre hull i skroget og bruke varme,stålrør og slegge for å få løs styregaffel,kan sitte som et lite hel..te. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Marion Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Jeg har skiftet tettninger for 2 år siden. det jeg tenker nå er å borre tvert igjennom hele styrhusgaffelen og sette gjennomgående bolt med 2 muttere og gjengelås. Og Egil. Bolten sitter riktig vei, har sjekket dette. tror ikke det skulle være noe problem å borre tvers igjennom? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Har selv hatt samme utfordringen på mitt 280 DP drev. Problemet er det samme som du har, den er så slitt at selv om du strammer vil den ikke holde styrhusgaffelen. Jeg har nå byttet den, og da sitter den som et skudd. Risikoen ved å ikke bytte den er at den vil falle ut med stor vannintrengning som resultat. Det vil ikke være mulig å borre i styrhusgaffelen da den har fettkanaler for smøring av akslingen mot foringene. Mao bytt styrhusgaffelen. Fordelen på 280 drev er at styrhusgaffelen kan kjøpes løst mens på 290 drev må man kjøpe hele styrehjelmen med styrhusgaffelen. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Marion Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Men jeg tror vel ikke det går noen fettkanaler her. jeg tenker ved å borre opp eks gjengeløp som er gjennomgående vil jeg kunne benytte en gjennomgående bilt med muttere som gjør det lettere å stramme. Eller er jeg på villspor? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Hvis du ser godt etter på tegningen til Adeneo ser du at styregaffelen har en smørenippel på toppen..... (Se øverst i den nederste sirkelen.) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
REM Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Ja, og er all sansynlighet er fettkanalene fra smørenippelen tett av herdet fett. Da hjelper det ikke å smøre, fettet kommer aldrig fram. Løsning? Av med styregaffelen og rens opp i fettkanalene. Ofte er også styregaffelen sterkt tæret. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.