Jump to content

VP 280DP, styrhuskåpe med slitt splines og vann i motorrom


Marion

Recommended Posts

Jeg har en vp aqad40b motor med 280 duopropp drev. Splines som sitter på styrhuskåpa er litt slitt, men jeg tror ikke den er så mye slitt at den er klar for utskifting.

Problemet jeg har er at jeg ikke får dratt hardt nok til på bolten som skal klemme styrhusarmen rundt splinesen, med det resultat at styrhuskåpa sklir litt ned vann kommer inn i moterromet. Jeg har nok av fett i nipplene. Har noen hatt lignende problemer? I såfall hvordan løste dere det?

Link to post
Share on other sites

Tettninger og hylse må nok skiftes.....

Men er akselen løs er du heldig og mye gjort!!

Mange tilfeller må man borre hull i skroget og bruke varme,stålrør og slegge for å få løs styregaffel,kan sitte som et lite hel..te.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Jeg har skiftet tettninger for 2 år siden. det jeg tenker nå er å borre tvert igjennom hele styrhusgaffelen og sette gjennomgående bolt med 2 muttere og gjengelås. Og Egil. Bolten sitter riktig vei, har sjekket dette.

tror ikke det skulle være noe problem å borre tvers igjennom?

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt samme utfordringen på mitt 280 DP drev. Problemet er det samme som du har, den er så slitt at selv om du strammer vil den ikke holde styrhusgaffelen. Jeg har nå byttet den, og da sitter den som et skudd. Risikoen ved å ikke bytte den er at den vil falle ut med stor vannintrengning som resultat. Det vil ikke være mulig å borre i styrhusgaffelen da den har fettkanaler for smøring av akslingen mot foringene.

 

Mao bytt styrhusgaffelen. Fordelen på 280 drev er at styrhusgaffelen kan kjøpes løst mens på 290 drev må man kjøpe hele styrehjelmen med styrhusgaffelen.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Ja, og er all sansynlighet er fettkanalene fra smørenippelen tett av herdet fett. Da hjelper det ikke å smøre, fettet kommer aldrig fram. Løsning? Av med styregaffelen og rens opp i fettkanalene. Ofte er også styregaffelen sterkt tæret.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...