Jump to content

Bypassventil på hydraulisk styring??


Allan E

Recommended Posts

Hei

Er det mulig ved bare å montere inn en bypassventil å frigjøre et hydraulisk styrt ror.

Denne bypassventilen sto slik at væske kunne gå fritt på begge sider av sylinderen.

Jeg innbiller  meg at det er lettere og billigere å montere en autopilot som jeg kan sette på en rorkult / nødror, da slipper jeg ekstra hyd. pumpe pluss mye annet leamikk.

 

Stemmer dette?

Link to post
Share on other sites

Du har for så vidt rett. Det kan være enklere og billigere slik du beskriver og det vil fungere. Mye annet leamikk får du med din løsning. Inngrepet med å montere bypassventil er nøyaktig samme jobben som å montere inn elektrisk pumpe til autopilot.

 

Jeg ville nok heller satset på autopilot for hydraulisk styring for da blir det en mer standard løsning. Hva skjer f.eks. den dagen du slår på autopiloten og glemmer å åpne by-passen? Eller en kjapp unnamanøver?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Som regel er det jo slik at man tyr til hydraulisk styring når man trenger litt mer krefter, og båt og ror er av en viss størrelse. Båter under en 25-26 fot har jo vanligvis kabelstyring - som er en rimligere løsning. Om du frikopler hydraulikken, må jo rorpiloten være istand til å takle kreftene. Om du forlenger rorkulten, minsker du jo fart(på rorbevegelsene) og selve rorutslaget blir mindre. Dette er etter det jeg har forstått viktige parametere for å få en AP til å fungere skikkelig under varienende forhold.

 

Liker vel heller ikke ideen om å kople ut rattet.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Ved å bruke bypassventil på denne måten åpner du for fri flyt av hydraulikkoljen, dvs at når du snurrer på rattet så skjer ingenting.

Dersom du ikke har annen mekanisk styring direkte på rorkult, som du kan betjene i et nødstilfelle, ville jeg betrakte en slik løsning som uansvarlig. :nono: :nono: :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei

Takk for kommentarer, dette var bare et forslag i første omgang for å høre eventuelle kommentarer.

Jeg trodde det ikke var så vanlig med hydraulisk styring på seilbåter. Det er jo er relativt lite ror som skal vries på, så jeg trodde ikke det var så mye krefter her.

Til Janef, en måtte jo selfølgelig plassere denne ventilen slik at den ikke kan betjenes ved et uhell eller av barn som er nyskjerrige.

Men jeg bør vel ha en slik ventil for å betjene et nødror, jeg har hurtigkobling på rorkult men den tror jeg ikke at jeg kan bruke slik det er nå.

Jeg har akkurat kjøpt denne båten og har ikke prøvd den. Det er vel is i havna der den ligger på land bak 5 andre båter til april-mai.

Link to post
Share on other sites

Der finnes jo standardløsninger for bypassventil for nødstyring. Tenfjord har i alle fall en slik som festes direkte på sylinderen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...