Jump to content

Service av O2 sensoren på min Yamaha HPDI


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Oppfatter det slik at min motor har en O2 sensor som må regelmessig rengjøres. Det viser seg at det er en del motorproblemer forbundet med denne sensoren.

 

Denne sensoren er ikke nevnt i instruksjonsboken eller service heftet. Den skal rengjøres en gang pr år eller hver 100 driftstime. Denne sensoren har til hensikt å måle oksygen/luftmengde som tilføres motoren, deretter gi riktig mengde bensin (enkelt forklart).

 

Er det noen av dere som har gjort denne jobben tidligere eller har kunnskap om dette?

Hvor sitter sensoren?

Hvordan er rengjøringsprosedyren?

Hva er TPS-sensor og PCV-Trykkventil?

 

Takker for tips og gode råd.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

TPS er en sensor som registrerer posisjonen på spjeld og fòrer den inn i elektronikken.

Throttle Position Sensor eller no sånt.

 

PCV er en trykkventil som sitter i veivhuset, som skal sørge for høyere trykk der slik at olje presseover toppen eller noe slikt , en slags avansert veivus utlufting. Positive Crankcase Ventilation.

 

O2 sensor tror jeg sitter i eksos, men på min motor har jeg bare skiftet olje og filter. Tror ikke jeg tar sjansen på å rote for mye med de systemene. Har skiftet i bilen min en gang, der heter den MAF (mass airflow sensor), der satt mengdemåler i inntak og sensor i eksos. Det er vel sannsynligvis den som sitter i eksos som du vil rense. Ikke selve luftmengde måleren.

 

:flag::smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...