Jump to content

Mitt prosjekt, renovering av aluminiumsbåt


Prestjord

Recommended Posts

Da er vårpussen begynnt for fult :D

Fikk tak i en alu båt i fjord, som virkelig trengte en stor oppusing, fant mye rart inne i denne båten ja, blant annet alt av gjording av det elektriske i båten var tvinnet i godts, ikke bra, så nå er stor arbeidet i gang.

img_0209.jpg

Dette er altså "blysøkket" mitt og svigerfar :D

img_0210.jpg

Mye dritt som skal kastes, sponplater i båt er liksom ikke helt rett

img_0211.jpg

Litt gjort men mye gjennstår alt det elektriske er lagt opp på nytt og alt er gjort rett denne gangen :D

img_0218.jpg

Sikkringskap

img_0217.jpg

 

begynner og resturerer veggene og isolorer veggene

img_0220.jpg

Fikk gjort mye på en dag :D men nå var det helg :cheers:

Skal prøve og komme med oppdateringer snart må bare huske og ta bilder....

Tips og råd taes imot med ett smil :D

Link to post
Share on other sites

oi hehe hvordan snur jeg bildene??

glemte bildene av motoren står en gammel BMC captain i den

img_0212.jpg

BMC captain 1,5 liter

img_0213.jpg

Her ser dere resultatet av stål mot aluminium skal få dynket stumpene med gummi også fått på ett nytt stål feste :D noen tips ? :D

Link to post
Share on other sites

Om du har windows fotovisning, standard på windows 7 ihvertfall, så er det bare å åpne bildet der og rotere. Om du har flere bilder du vil snu som ligger i samme mappe, kan du bare bla mellom bildene og snu de etterhvert. De blir automatisk lagret den veien du velger.

 

Flott prosjekt og en flott båt. Alltid artig med slike prosjekttråder.

Link to post
Share on other sites

hei

 

Har fått gjort noe i båten, :D

 

er ikke lett med båt snekring ingen rette vinkler jo hehe, her er det jeg har fått gjort til nå :D

 

img_0229.jpg

Litt snekring og noe kutting for og få alt på plass...

 

img_0232.jpg

Denne veggen blir tykk... noe forslag på innlisting av denne?? lurte litt på en freset og pusset 2*4

se må på neste bilde

img_0231.jpg

 

 

Noen friske forslag til dørk rundt motoren som er vist under ??

img_0233.jpg

 

De 2*4ene dere ser bak motoren er bare der fordi jeg prøver og bøye ett bord rundt ripa siden det gammle som var der var pill råttent

 

 

Tenkte på og lage skipsgulv, men ble litt i dyreste laget i mitt prosjekt for øyeblikket....

Eneste jeg mangler nå er i grunn proppel.....

Trenger en 16R11 treblader hvis noen har noe liggende si gjerne ifra

Link to post
Share on other sites

Veldig bra Prestjord! thumbsup.gif Følger med! cheers.gif Jeg ville lagd dørken på samme nivå som før (man ser de gammle bærebjelkene i front av motor), så ville jeg bygget en motorkasse rundt motoren, med beslag på lokket, og klemmer på selve kassen, så den er mulig og ta vekk. thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hyggelige innspill :P blir liksom litt ekstra gøy da :P

 

Tror jeg blir og bruke den sammme høyden med ei motorkasse som er lydisolert, men er sånn i tvil om jeg skal legge inn 2*4 fester på hvert spant og legge ned lekter med noen milli mellomrom, legge sika mellom for og derheter lakke annenhvert bord i mørk, hvit, mørk, hvit osv.

For og så pusse de jevne og få bort overflødig sika og legge ett topplag av klarlakk.

Men er ikke sikker på om det ville ha blitt fint. ?? :confused:

Men så kommer mann til bekeplassen bak: åpene benker eller inneboksede benker med bortstuingsplass...(kan bli mye rot)

 

kom gjerne med meninger...

Link to post
Share on other sites

Ja da har væren kommet for fult så da er det og bruke dagene på og få båten ferdig :P

 

img_0240.jpg

Litt panelering... må bare si det en gang til det er ingen rette vinkler i denne båten :P alt panel blir malt med vanlig panel-lakk.. noen som har erfaring med dette i båt??

 

img_0238.jpg

 

For alle spikerslagene må det forborres og skrues igjennom skroget pga at det er alu. plater denne siste biten er bygget opp av.. litt av en jobb.. skal gå over alle skruehull med sikaflex før maling av båten.

 

img_0239.jpg

 

Her er ripebordet som jeg har prøvd og bøye til.. det var ikke bare bare det heller, utrolig hvor mye spenn ett bord tåler, trodde flere ganger at nå sprekker det med det gikk greit, legger gradvis mere press på det samtidig som jeg sprayer det med vann. Men når dette begynner og tørker igjen er det fare for at det sprekker igjen?

 

img_0236.jpg

 

Dette er altså releet som styrer bateribankene mine, tåler vell 150amp konstant, er ett dobbeltvirkene relle så har mange muligheter her.

 

blir vell en del jobbing i båt og jobbe fremmover, men skal prøve og oppdatere under veis :P

Link to post
Share on other sites

Angående terverket hva det tåler skal jeg ikke uttale meg noe om, for da blir det nok kjeft av de som liker å hakke ned på folk. Men jeg kan si at det ser ut til å bli ett artig prosjekt og jeg skal følge med videre :thumbsup:

 

Stå på, ikke gi deg, uansett om det er noen her inne som skal hakke ned på deg.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Angående det elektriske, så synes jeg det beste er å bare ta ut alt fra båten, legge det på bakken og se hva man trenger, og hva som bør skiftes nytt. Så kanskje oppdager man feil underveis? Og det er mye bedre å legge opp alt på nytt, enn å bare koble seg på her og der, og så har du plutselig en haug av kabler du ikke aner hva var til. :headbang::thumbsup:

 

Mvh

KF

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...