Jump to content

KAD32 startet, men stoppet etter 1 minutt


Lagavulin

Recommended Posts

Skulle fyre opp KAD32 motorene mine etter en vinter i boblehavn. De startet greit, men etter ca. 1 minutt stoppet de begge omtrent samtidig.

Prøvde å starte opp igjen, men de fyret ikke, selv etter lang kinning.

 

Hadde ikke tid til å se mere på det, men første tanke som slo meg var at de ikke fikk diesel. Er kvart tank, så det er nok diesel.

Kan det være luft i systemet, stengt dieseltilførsel, noen kraner som er blitt stengt av verkstedet før de satt båten i boblehavn?

 

Takknemlig for svar.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

En kikk i instruksjonboken, så står at ved langvarig driftstans, som den jo har vært, så kan det være nødvendig med lufting av dieselsystemet. Det har jo også vært byttet dieselfilter, så da er det vel lufting som skal til.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Eg luftet aldri systemet på min KAD32. Da eg monterte inn tank og skulle få diesel i systemet så fylte eg grovfilter med diesel, kinnet 5 sek, motoren hostet i ca2 sek, og siden var det aldri et feilslag på motoren. Byttet filter og, men da og startet eg og motoren gikk. Riktignok hadde den et par feilslag men etter ca2-3 sek gikk den helt rent. Etter vinteropplag startet den overraskende raskt.

Diesel skal ikkje renne tilbake om du har tett system. Og med min erfaring fra 32 motoren så henter den lett frem diesel. Tror mest på stengte kraner. Når eg ikkje måtte lufte systemet sjøl om eg monterte alt fra start av så kan vel ikkje filterbytte/vinteropplag skape mer luft i system en det eg hadde.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten ikke er brukt etter filterbytte og det også er byttet Racorfilter vil jeg tro det kunne vært et problem å få fyllt opp disse med så lite diesel på tanken.

Jeg bytter helst dieselfilter med fulle tanker for da kommer dieselen selv når jeg åpner krana og filterhuset fylles godt opp før lokket settes på.

Link to post
Share on other sites

Tenker det er kranene som er stengte, er jo mulighet for at verkstedet ikke har åpnet de etter bytte av filter, for kranene må vel stenges ved filterbytte?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

for kranene må vel stenges ved filterbytte?

Ofte må de det og det er naturlig å gjøre det.

Kranene bør også være stengt under vinteropplag og lengre perioder uten bruk. Noen vil sikkert hevde at de bør være stengt når man ikke bruker båten, noe som også kan være riktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...