Jump to content

Info om SEA 222 SSB radio og westerbeke 8KW genset


Enzo

Recommended Posts

Er det noen som kjenner denne radioen, er det en slik man kan koble modem til for å kunne sende og motta mail ?

 

 

Og så var det denne generatoren, når den er så stor som 8KW, er ikke dette noe over the top i størrelse når man ikke har en motorbåt knallfull av elektronikk ?

Det som bruker strøm i den båten jeg tenker på er alt det normale men den SSB radione bruker kanskje mye ? og en sea recovery watermaker samt aircondition men de to siste er jo ikke ting som går så ofte. Er det da stor fare for at den generatoren ikke har levd et godt liv, mente å ha lest her et sted for ikke lenge siden at man ikke burde ha for stor generator

Link to post
Share on other sites

SEA 222 kan ikke brukes til e-mail via radio.

Den er for treg og mangler digital interface som brukes av e-mail programmet for å stille inn radioen til riktig frekvens.

 

Et rimelig og meget bra alternativ er ICOM IC-718.

Du må også ha en automatisk antenne tuning enhet f.eks. Icom's AH3, AH4 eller AT-130, AT-140.

Disse brukes til å tilpasse radioen til antenna, som ofte er isolert akterstag eller en glassfiber (lang fiskestangtype teleskop) med antenneledning inni. Monteres som en vertikal pisk bak på hekken.

 

Har kontakt med 2 båter som seiler i nede ved Kapp Horn, og de når til Norge med slikt utstyr ved gode radioforhold.

Men til e-mail bruk er det stasjoner over hele verden, så de har ingen problemer med å komme frem på lufta.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Men siden det allerede står en slik radio i den båten jeg tenker på så er vel hele antenne,jordingsplate "rælet" allerede på plass og da er det bare elektronikken som må byttes for å få det til å fungere perfekt.

 

Det største ankepunktet mitt mot SSB er selve monteringen som jeg har inntrykk av er temmelig omfattende.

 

Hvor kjøper man eventuelt dette Icom utstyret ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...