Jump to content

Erfaring med VP MB21B (se finn link)


onkel_ove

Recommended Posts

Hei. I morgen skal vi inn å se på denne motoren:

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27583406

 

Skal stå i en gammel åpen fiskebåt/pram av ukjent merke som er til renovering.

 

etter litt søk på forumet her fant jeg kun et par tråder som omhandlet varmgang..(på saltvannskjølet motor)

 

Denne motoren vi skal se på påstås å være kun ferskvannskjølet, leveres de med begge deler?

 

Er det andre ting/svakheter vi bør se etter på denne motoren. Hva generelle rykte har motoren?

 

Lette og etter manual på motoren fra dokumentarkivet, skulle ligge der (i flg en annen tråd) men fant ikke??

 

På forhånd takk for info...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Samme motor som jeg har, men har ikke hatt den lenge nok til å ha egene erfaringer. Det som jeg har lest / snakket med andre om:

Motoren er fra Idenor, brukt bla av Pegueot, Perkins og volvo. Volvo har tatt ut en del mer effekt av denne motoren enn de andre, derfor har den vistnok fått en ufjortjent rykte da den ikke tåler noe særlig turtal over 3000 rpm, for da kan toppen ryke. Går for å være en god motor så lenge man lar den gå seg varm før belastning, ikke over 3000 rpm og lar den roe seg ned på tomgang etter belastnig. I og med at motoren nå har noen år på baken begyner deletilgangen å bli noe vanskelig.

Anbefaler deg å snakke med Ingar her inne, han har peiling på denne motoren.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar gutter. Det skrives at en skal søke på MD21B, men er det samme som MB21B...? (ove, direkte inne fra nachspielet...uten å ha stillet klokken :-) )

 

Eller, så langt takk for svar...eneste en kan stole på i disse dager er BP :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Det kan nok være lurt å spørre hva de har halt over den... Ellers så leveres disse kun som ferskvannskjølt, men kjølerne og eksosen er jo som normalt kjølt ned av sjøvannet. Det er ingen dårlig motor om den blir behandlet forsiktig, men deletilgangen begynner som nevnt over å bli heller begrenset.

 

Ryktet er vel heller frynsete, den er kjent for skjeve topper, vannpumper som er bortimot umulige å få tak i og ødelagte varmevekslere. Jeg for min del ville gått for noe annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Får balansere litt,

Det er en fin motor om du ikke trenger alle hestene. Den yter 45 hk ved 3000 rpm og da er det en god motor.

 

Toppene har en tendens til å slå seg om de blir varmkjørt. Det finnes en god del deler å få tak i ennå gjennom VP og forsåvidt også mekonomen, meca etc. Den delen som ikke er lett å få tak i er sirkulasjonspumpa for kjøleveske, altså den på ferskvannsiden. Noen har tilpasset en pumpe til bil, noen har lykkes i å overhale den originale pumpa. Jeg tror det er "umulig" å tilpasse en bilpumpe til A-modellen.

 

A-modellen har en firkantet varmeveksler som er en platekjøler, den er litt vanskelig å rense siden den ikke kan stakes tvers i gjennom.

 

B-modellen har en rund rørkjøler.

 

Svakheter er selvsagt de delene som er i kontakt med saltvann, eksosmanifold (dyr), eksosbend (ca 3000) og endelokket på A-modellens varmeveksler.

 

Bowman har en kombiveksler som kan settes på og erstatte eksosmanifold, kjøler og eksosbend. Det kan da, så vidt jeg skjønner, brukes vannpumpe fra bilmotorene isteden for VPs pumpe.

 

Hadde lite problemer med min MD21A de årene jeg hadde den.(2003-2010). Kjørte kanskje 1000 timer. Byttet matepumpe, dieselslanger, renset kjøler, laget nytt lokk til varmevekslerens ende og byttet tetning i sjøvannspumpa. Motoren var fra 1976.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Takk for svar gutter. Det skrives at en skal søke på MD21B, men er det samme som MB21B...?

 

MD er vel diesel og MB bensin, har samme motor i min, men der heter den Status Marine.

Går som en klokke (bare den får diesel :lol: ) men har heller aldri kjørt den over 85 grader

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Ser at motoren er solgt, men jeg synes 20k er ALT for mye. Grunnen er at på en 30 år gammel motor vil mariniseringsutstyret som er i kontakt med saltvann sannsynligvis være i dårlig forfatning. Spes. når det, som på MD21B, ikke finnes noen offeranoder.

Dette gjelder oljekjøler, varmeveksler, eksosmanifold og eksosbend. Det siste ruster først istykker.

Skulle man trenge å skifte ut noe her blir det kjempedyrt, om man i det hele tatt får tak i deler.

 

jeg synes mellom 5 og 10k bør være riktig pris på denne.

Link to post
Share on other sites

Var å så på denne motoren...var i verre forfatning en annonsen tilsier..og sikker ikke verdt så mye som Ingar antyder...i alle fall ikke 10K (luktet litt av hele opplegget, men så er jeg sikker litt paranoid..men magefølelsen sa oss: NEEEIII!!!)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Motor og drivlinje skal ut, resten blir solgt/gitt bort. Skroget ser meget bra ut, uten synlig råte eller skade, trenger bare litt "vårpuss" vitner om at dette var et bra kjøp, selger ble nedringt fra hele landet. Vi gav et tilbud på15k, for å sikre oss denne båten, og fikk tilslaget. Bare å sende IM hvis det er noen som vil ha/kjøpe "restene" etter motor og drivlinje er tatt ut.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har kjøpt en båt med Peugeot motoren i,den har ferskvannskjøling med sløyfe under båten,men kjølesystemet er underdimisjonert så den hadde en tendens til å gå varm,men jeg skal odubsere motoren før jeg gjør noe mere med båten,jeg vet av en planebenk for topper,er den skjeiv så går det jo an å plane den,hvis ikke så blir motoren byttet ut med en Toyota 2,0 L den såmm står i Highace og landcruiser og highlux,må vel regnes såmm verdens motor,da den såmm oftes må skytes for og avlives

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...