onkel_ove Startet 26.Mars.2011 Del på Facebook Startet 26.Mars.2011 Hei. I morgen skal vi inn å se på denne motoren: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27583406 Skal stå i en gammel åpen fiskebåt/pram av ukjent merke som er til renovering. etter litt søk på forumet her fant jeg kun et par tråder som omhandlet varmgang..(på saltvannskjølet motor) Denne motoren vi skal se på påstås å være kun ferskvannskjølet, leveres de med begge deler? Er det andre ting/svakheter vi bør se etter på denne motoren. Hva generelle rykte har motoren? Lette og etter manual på motoren fra dokumentarkivet, skulle ligge der (i flg en annen tråd) men fant ikke?? På forhånd takk for info... Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
jørn Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 (redigert) Samme motor som jeg har, men har ikke hatt den lenge nok til å ha egene erfaringer. Det som jeg har lest / snakket med andre om: Motoren er fra Idenor, brukt bla av Pegueot, Perkins og volvo. Volvo har tatt ut en del mer effekt av denne motoren enn de andre, derfor har den vistnok fått en ufjortjent rykte da den ikke tåler noe særlig turtal over 3000 rpm, for da kan toppen ryke. Går for å være en god motor så lenge man lar den gå seg varm før belastning, ikke over 3000 rpm og lar den roe seg ned på tomgang etter belastnig. I og med at motoren nå har noen år på baken begyner deletilgangen å bli noe vanskelig. Anbefaler deg å snakke med Ingar her inne, han har peiling på denne motoren. Redigert 26.Mars.2011 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/16442-volvo-penta-md2132/ Ellers er den også volvo pentas motor sider. Volvo Penta Redigert 26.Mars.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fantino Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Det er skrevet utrolig mye om denne motortypen her på BP. Et enkelt søk på "MD21" får frem det meste! (har hatt en, og har som vanlig lyst til å begynne å rakke ned på den igjen, men holder meg for god denne gangen) Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Takk for svar gutter. Det skrives at en skal søke på MD21B, men er det samme som MB21B...? (ove, direkte inne fra nachspielet...uten å ha stillet klokken :-) ) Eller, så langt takk for svar...eneste en kan stole på i disse dager er BP :-) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
index Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Det kan nok være lurt å spørre hva de har halt over den... Ellers så leveres disse kun som ferskvannskjølt, men kjølerne og eksosen er jo som normalt kjølt ned av sjøvannet. Det er ingen dårlig motor om den blir behandlet forsiktig, men deletilgangen begynner som nevnt over å bli heller begrenset. Ryktet er vel heller frynsete, den er kjent for skjeve topper, vannpumper som er bortimot umulige å få tak i og ødelagte varmevekslere. Jeg for min del ville gått for noe annet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirKS Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Får balansere litt, Det er en fin motor om du ikke trenger alle hestene. Den yter 45 hk ved 3000 rpm og da er det en god motor. Toppene har en tendens til å slå seg om de blir varmkjørt. Det finnes en god del deler å få tak i ennå gjennom VP og forsåvidt også mekonomen, meca etc. Den delen som ikke er lett å få tak i er sirkulasjonspumpa for kjøleveske, altså den på ferskvannsiden. Noen har tilpasset en pumpe til bil, noen har lykkes i å overhale den originale pumpa. Jeg tror det er "umulig" å tilpasse en bilpumpe til A-modellen. A-modellen har en firkantet varmeveksler som er en platekjøler, den er litt vanskelig å rense siden den ikke kan stakes tvers i gjennom. B-modellen har en rund rørkjøler. Svakheter er selvsagt de delene som er i kontakt med saltvann, eksosmanifold (dyr), eksosbend (ca 3000) og endelokket på A-modellens varmeveksler. Bowman har en kombiveksler som kan settes på og erstatte eksosmanifold, kjøler og eksosbend. Det kan da, så vidt jeg skjønner, brukes vannpumpe fra bilmotorene isteden for VPs pumpe. Hadde lite problemer med min MD21A de årene jeg hadde den.(2003-2010). Kjørte kanskje 1000 timer. Byttet matepumpe, dieselslanger, renset kjøler, laget nytt lokk til varmevekslerens ende og byttet tetning i sjøvannspumpa. Motoren var fra 1976. Geir Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Synes forøvrig at du ikke burde betale mer enn 15000 med gir, men det er jo min helt personlige oppfatning da. Det vil jo også komme an på hva som er av nye deler på den. Ut fra bildet tviler jeg på at den er overhalt, men heller reparert. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Takk for svar gutter. Det skrives at en skal søke på MD21B, men er det samme som MB21B...? MD er vel diesel og MB bensin, har samme motor i min, men der heter den Status Marine. Går som en klokke (bare den får diesel ) men har heller aldri kjørt den over 85 grader Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Ingar Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Ser at motoren er solgt, men jeg synes 20k er ALT for mye. Grunnen er at på en 30 år gammel motor vil mariniseringsutstyret som er i kontakt med saltvann sannsynligvis være i dårlig forfatning. Spes. når det, som på MD21B, ikke finnes noen offeranoder. Dette gjelder oljekjøler, varmeveksler, eksosmanifold og eksosbend. Det siste ruster først istykker. Skulle man trenge å skifte ut noe her blir det kjempedyrt, om man i det hele tatt får tak i deler. jeg synes mellom 5 og 10k bør være riktig pris på denne. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 1.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2011 Var å så på denne motoren...var i verre forfatning en annonsen tilsier..og sikker ikke verdt så mye som Ingar antyder...i alle fall ikke 10K (luktet litt av hele opplegget, men så er jeg sikker litt paranoid..men magefølelsen sa oss: NEEEIII!!!) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Ingar Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Ok, det var da enda godt. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 1.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27659046 Men gikk forøvrig for denne...fantastisk motor...herlig lyd for oss som har vokset opp på landet, og hørt mange Ford 4000 traktorer... Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Ingar Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Du skal bare bruke motoren og overlate resten til St.bål??? Forøvrig må vel det der være et sjeldent bra trebåtkupp. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 3.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2011 Motor og drivlinje skal ut, resten blir solgt/gitt bort. Skroget ser meget bra ut, uten synlig råte eller skade, trenger bare litt "vårpuss" vitner om at dette var et bra kjøp, selger ble nedringt fra hele landet. Vi gav et tilbud på15k, for å sikre oss denne båten, og fikk tilslaget. Bare å sende IM hvis det er noen som vil ha/kjøpe "restene" etter motor og drivlinje er tatt ut. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Frank jensen Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Jeg har kjøpt en båt med Peugeot motoren i,den har ferskvannskjøling med sløyfe under båten,men kjølesystemet er underdimisjonert så den hadde en tendens til å gå varm,men jeg skal odubsere motoren før jeg gjør noe mere med båten,jeg vet av en planebenk for topper,er den skjeiv så går det jo an å plane den,hvis ikke så blir motoren byttet ut med en Toyota 2,0 L den såmm står i Highace og landcruiser og highlux,må vel regnes såmm verdens motor,da den såmm oftes må skytes for og avlives Sitér dette innlegget Link to post
Frank jensen Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Selfølgeli litt feilskriving,men sånn er det når man er stressa Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.