Jump to content

Beste kalesjeimpregnering?

Yankee

Recommended Posts

Ser at Lorentzen & Lorentzen AS på Haslum har et produkt med dette navnet, men.. det står at den har silicon

Snodig! Jeg var nettopp nede i kjelleren og sjekket for sikkerhets skyld, og det er ikke nevnt noe om silicon hverken i tekst eller innholdsfortegnelse på flaska! Og jeg tviler egentlig på om en kalesjeprodusent ville solgt meg impregnering med silicon, det er jo de som fraråder dette...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
og det er ikke nevnt noe om silicon hverken i tekst eller innholdsfortegnelse på flaska

Dette må vi vel til bunns i? Det er sikkert fler enn jeg som foretrekker silikonfri impregnering. Det står vel navnet på produsenten på flasken du har index, så det er vel mulig å rette en forespørsel direkte til produsenten? Jeg har ikke lenger noen hverken tom eller full flaske. Ellers hadde jeg kontaktet dem selv.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette må vi vel til bunns i?

Hei. Dette står klart og tydelig på hjemmesiden deres for dette produktet. art no: 312899 "Impregneringen er silikonbasert"

Kan jo ikke garantere at det er riktig, men regner med at de vet hva de selger. lorentzen.no

mvh

spilli

.. fjærne sorte prikker(jordslag)............... vanish med godt resultat.

Vanish, da mener du kanskje de sprayflaskene som fås kjøpt i dagligvarebutikkene, er det de som har oxy-action e.l. som "etternavn". Vet du hva som skjer med det "impregneringsbelegget" som ligger på innsiden av kalesjeduken når du bruker Vanish. Kan det ta skade :confused:

Er det andre gode forslag til å fjerne jordslagsflekker på innsiden av kalesja???

Det eneste som fjerner jordslagflekker er klorprodukter, som Ship Shape, Vanish, Klorin m.m. Men de samme stoffene er desverre også ødeleggende for duk og i særdeleshet sømmene, så man får desverre ikke i både pose og sekk. Enten så får du en pen kalesje som ikke varer så lenge, eller så må du leve med litt jordslag for å forlenge levetiden på kalesjen. Jeg har valgt det siste, og bare vasker kalesjen grundig inn- og utvendig med kalesjerens og Bio-Tex og impregnerer etterpå. Mye av jordslaget forsvinner, men ikke alt desverre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Da er kalesja gjort ren (dvs så ren som det var mulig å få den rolleyes.gif) Det ble endel jordslagflekker i taket innvendig som ikke forsvant helt etter bruk av Maritims jordslagfjerner. Se denne tråden . I en velassortert Jernia-sjappe kjøpte jeg to sprayflasker à 1 liter med Stabil Impregnering. Ifølge innholdsfortegnelsen er det ikke silikon i denne. I alle fall hvis ikke noen av de fremmedordene der betyr silikon confused.gif. Brukte ca en og en halv flaske til hele kalesja, inkl. lukene (Joda 8100). Det kom litt på vinduene, helt uunngåelig så lenge jeg sprayet. Men det sto ikke noe på flaska om at innholdet ødela vinduene. Men tørket av etterpå med en fuktig klut for sikkerhets skyld. Kunne også ha brukt kost eller rulle til å legge på impregneringen, men det var jo veldig enkelt å spraye rett fra flaska thumbsup.gif

Jobben ble gjort mens kalesja lå utover terrassen, og der ligger den enda til tørk. Ser bra ut, men det gjenstår jo å gjøre noen erfaringer i løpet av sesongen.

Hvem forhandler Stabil impregnering?

Jeg har handlet Stabil hos Byggmakker.

Nå har jeg ei lita snekkekalesje uten vinduer, så jeg har brukt å tømme sprayflaska over i en isboks, og så har jeg med en liten svamp/fille strøket impregneringa på duken mens den har stått på båten. Ikkeno klin på dekk, glassvinduer og treverk, og kalesjen tørker mens den står korrekt oppspent på båten.

Har fungert fint for min del.

Sikkert en grei måte å gjøre det på Honduras. Neste gang blir det handel av Stabil hos Byggmakker. Nesten nærmeste nabo. I alle fall dersom det viser seg at Stabil fungerer gjennom sesongen.

Det var ingen gode forslag eller anbefalinger på sprayflaska om måten å utføre impregneringa på. Annet enn at det sto at "guffa" kunne sprayes, kostes eller rulles på. Ingenting om den burde stå på båten eller ligge utbrettet et sted. Heller ikke noe om at det ikke måtte søles på verken kalesjevinduer eller på båten eller andre steder. Ser for meg at det også hadde vært enkelt å bruke en rulle mens kalesja sto på båten. Men det funket altså fint å spraye på mens kalesja lå på terrassen.

Nå er snart impregneringen tørr, og da skal kalesja på plass thumbsup.gif

Redigert av jada (see edit history)

Ettersom det ser ut til at dette blir den store kalesjeimpregneringstråden i år, og problemstillingen om søl på kalesjevindu har kommet opp, så kan det jo, for de som ikke har opplevd det, nevnes at impregneringssøl på plastvinduene fort gir hvite melkeaktige flekker all over. Har opplevd det sjøl. Uten å utbrodere mere om hva som ikke funka, er det ver egentlig bare å si "vaselinjolje" og det trylles bort.

Koster under 100 for literen på obs!bygg osv. Det fungerer som rensende for sot og skit samt fjerner raskt impregneringssøl. Det gir også tilbake glansen i matte vindu.

Påføres, jobbes med og tørkes av med f.eks pollerklut, ikke noe som har pussende egenskap, slik som microfiber.

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Jeg brukte tidligere "Seilmakerens impregnering" som jeg kjøpte på messen "Sjøen for alle" og som har vært helt utrolig bra, - uten silicon . . . . Etter det har jeg forsøkt andre produkter . . . Men jeg skulle gjerne visst hvor jeg kunne få tak i "Seilmakerens impregnering" igjen.
Jeg har brukt Seilmakerens i flere år, da jeg synes det er den beste av de jeg har prøvd. Med Hempel på en god andreplass. Jeg kjøper Seilmakerens hos Eteka i Sveio, en kjent kalesjeprodusent her vestpå...

Hei Lars H. Ser at Lorentzen & Lorentzen AS på Haslum har et produkt med dette navnet, men.. det står at den har silicon

Ups, det var jeg ikke klar over. Men nå er det så lenge siden at jeg brukte den impregneringen at jeg altså husker feil. Men det er en god impregnering, selv med silicon!
Snodig! Jeg var nettopp nede i kjelleren og sjekket for sikkerhets skyld, og det er ikke nevnt noe om silicon hverken i tekst eller innholdsfortegnelse på flaska! Og jeg tviler egentlig på om en kalesjeprodusent ville solgt meg impregnering med silicon, det er jo de som fraråder dette...
Dette må vi vel til bunns i? Det er sikkert fler enn jeg som foretrekker silikonfri impregnering. Det står vel navnet på produsenten på flasken du har index, så det er vel mulig å rette en forespørsel direkte til produsenten? Jeg har ikke lenger noen hverken tom eller full flaske. Ellers hadde jeg kontaktet dem selv.
Jepp, will do!

Nå er det en ny tråd på gang om impregnering med og uten silicon, så hvordan gikk det Index, fikk du noe svar fra produsenten på om "Seilmakerens Impregnering" inneholder silicon?

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fikk aldri svar på mailene mine nei, men ut i fra innholsfortegnelsen på flasken inneholder den akkurat det samme som Jotun sin. Dvs ingen silikon. Hadde den inneholdt silikon måtte de nesten ha oppgitt dette på flasken.

Men jeg er sta, og gir meg ikke når det er noe jeg lurer på. Så jeg Googlet litt og fant at det er Arvid Thoresen Kalesjer som står bak dette produktet. Dermed slengte jeg meg på telefonen og fikk tak i en meget hyggelig dame der som kjente produktet og hadde jobbet med kalesjer og impregnering i over 30 år. Og "Seilmakerens egen Kalesjeimpregnering" inneholder silicon og har alltid gjort det!

Så da ble jeg i tvil, jeg har jo god erfaring med denne impregneringen fra en gang for mange år siden, men skal jeg sette noe inn på å få tak i den neste gang jeg trenger å impregnere kalesjen?

Jeg kom med innskytelser om sømmer som ble lekk ved nyimpregnering med silicon og ny impregnering som ikke ville "bite" på kalesje tidligere impregnert med silicon. Men da fikk jeg beskjed om at det var første gang hun hadde hørt om noe slikt. At sømmer kunne begynne å lekke etter vask, hadde hun hørt om. Men da hadde det vært brukt tråd av polyester som ikke var omspunnet med bomull.

Men det er jo forskjellige typer silicon også da. Naboen min rørte ut en patron byggsilicon i whitespirit og brukte det som impregnering. Kalesjen hans ble tett og veldig stiv, og hvor lenge kalesjen holdt, vet jeg ikke. Han solgte båten et år etter impregneringen.

Lars H.

Godt du har staheten i behold, Lars! Da får vi i det minste svar på ting. Men jeg synes det er rart at de ikke oppgir silikon på innholdsfortegnelsen hvis den faktisk inneholder dette?

Etter hva jeg forsto på damen, er silicon noe som finnes i de aller aller fleste impregneringene, så kanskje det ville være mer naturlig å skrive "Siliconfri" på de produktene som ikke inneholder dette?

Selv kjøper jeg kalesje hos Måløy Industrisøm. Snakket nettopp med disponenten der, men han kunne i farten ikke si om kalesjeduken de bruker, Marilux eller hva det nå heter var impregnert i utgangspunktet med eller uten silikonholdig produkt. Men de solgte godt med Seilmakerens Egen Kalesjeimpregnering.

De hadde også et et amerikansk produkt, 303 fra Sombrella uten silicon. Det visste han imidlertid lite om men det skulle visstnok bevare fargen på kalesjen bedre.

Lars H.

Hiver meg på denne med følgende:

Når jeg kjøpte ny kalesje i Markilux stoff hos PR kalesje i Røyken (Buskerud) spurte jeg om behandling og da spesielt om impregnering.

Svaret var da at den ikke skulle impregneres. Kun vaskes i en passe temperert biotexoppløsning og deretter skylles MEGET godt før den ble pakket bort om høsten.

Ikke for varmt fordi den da kunne krype.

Båten ble solgt etter en sesong så jeg har ingen erfaring med dette.

Hva menes om denne påstanden?

Starter på nytt i år med ny Markiluxkalesje (etter nok en bedrøvelig HH) så jeg følger litt med på hva som menes om dette med impregnering.

Redigert av Pelsjeger'n (see edit history)

Damen jeg snakket med hos Arvid Thoresen Kalesjer var enig med meg i at en kalesje vaskes når en synes den er blitt for møkkete, og impregneres når den ikke lenger holder regnet ute. Jeg kan ikke skjønne hvorfor en skal bruke dyr kalesjeimpregnering på en tett kalesje.

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...