lnjk Startet 27.Mars.2011 Del på Facebook Startet 27.Mars.2011 Skal ha meg ny motor til en gammel Rana 17 Fisk som til tider vil ha 3-400 kg last ombord. Hvor stor motor bør jeg ha og hvilket merke er å anbefale? Kommer til å belaste motoren ca 90/10 sakte/marsjfart. Har høyt strømforbruk på sakte fart og det blir mye inn/utkopling av propellen. (Må trolig lade med ekstern lader hvært døgn) Har lest det jeg finner på forumet om E-TEC og ser at ny 2-takt ikke er problemfri den heller. Er Yamaha det samme som Selva? Noen som har link Suzuki 60 hk 2011 modell hvor denne testes sammen med andre merker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Sats på en Suzuki 60hk. Har en 2010 mod. som jo er identisk med 2011mod, og er meget godt fornøyd med egenskapene til motoren. Går veldig stille, uhyre bensingjerrig, kraftig dynamo, osv. Det var en test av disse motorene(60hk) i et av Båtmagasinet`s senere nummer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atvv Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 jeg har en 2010 mod 60 hk suzuki. jeg brukte den 0ver 1000 timer ifjord, primært under fiske, og som du sier har også jeg stort strømforbruk under tomgang, bruker el.teinehaler. Suzuki er vel den påhengsmotoren som har størst dynamo. Jeg har absolutt ingen ting negativt og si om min påhengs. Gjærring på bensinen og så har den register kjede, og ikke reim. Jeg har nå bygg meg en ny båt som er noe større, og da har jeg gått får suzuki 70hk grunnet mere kubikk, håper på nok en problem fri sesong. Men er ikke rana 17 halvplaner, er den det så vil jeg tro 60hk blir for mye, jeg ville ha gått for 40 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Selva er det samme som Yamaha, men tror de ligger litt "bakpå" i teknologi, iallfall er min 2009 mod 40hk med forgassere. Samme årsmodell Yamaha har innsprøytning, og startsperre. Er enig med LM 605, gå for 60hk Her har du vekt og lading og div: http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/marine-engines/four-stroke/f60-f50.aspx?view=techspecs Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
argghhh Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 "Suzuki er vel den påhengsmotoren som har størst dynamo " er vel og ta i : " The DF60 features a powerful 19A alternator designed to generate approximately 11.5A even at a low 1,000 rpm " E-tec står spesifisert med : 81 Amps Total Output/ 25 Amps Net Dedicated . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 jeg har en 2010 mod 60 hk suzuki. jeg brukte den 0ver 1000 timer ifjord,. Det var da "voldsomt" høyt timetall for sesongen, ikke mange som bruker båten såpass mye. Blir vel med de faste 30-50 timer i løpet av sommeren.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 (redigert) Det viktigste du kan gjøre etter min mening,er å ikke henge seg opp i ett motormerke men å velge en lokal forhandler som du har tillit til. Du blir fort lei av å frakte båt og motor milevis hver gang noe svikter. Redigert 27.Mars.2011 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atvv Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 (redigert) det ble noen timer ja, de ble litt overasket inne på service avdelingen også når dem leste av timene. Men det er vel med påengsmotor som med så mye annet, ting står seg ihel. Men det med reg kjeda er veldig behagelig og vite. Ja ting har vel skjedd på dynamo fronten, blir mer og mer som går på el ombord så behovet for stor dynamo er absolutt til stede, men jeg mener det er en 40 amp som står på min. Ikke en dag på hele sesongen hadde jeg behov for ekstern ladding, og jeg har den største haleren, samt mange pumper som går hele dagen. Redigert 27.Mars.2011 av atvv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Det viktigste du kan gjøre etter min mening,er å ikke henge seg opp i ett motormerke men å velge en lokal forhandler som du har tillit til. Du blir fort lei av å frakte båt og motor milevis hver gang noe svikter. Kan ikke være så mye og utsette på Suzuki 60, når den går 1000 timer i sesongen( i følge atvv)uten problem? Trenger jo ikke så veldig nærhet til forhandler med slik motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 (redigert) Nå ja,jeg har sett mange Suzukier og Yamaha motorer som har hvert inne på garantirep pga defekte komponenter,så konklusjonen er at en japse ikke er mer imun mot feil og mangler enn andre merker.Det er masseproduserte ting vi prater om,(samtlige deler innkjøpt på laveste anbud). Så en lokal forhandler er veldig greit å ha i nærheten mener jeg. Redigert 27.Mars.2011 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 For og være ærlig, "Verado", så var det satt litt på spissen, bare en fleip. Sikkert like mye feil med Japse-motorer som med Amerikaske motorer. Men man blir litt satt ut når man hører båteiere som altså kjører 1000 timer i sesongen med en påhengs(Suzuki 60ATL) uten problem. Med mitt båtbruk i dag som dreier seg om en ca. 40-50 timer i løpet av sommeren, så hadde jo jeg brukt 20-30år på samme timelengde som "atvv" kjører i sesongen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Hadde vært interessant med ei tilleggsopplysning i fra "atvv" hva som ble gjort/servet med motoren før den oppnådde 1000t. servicen. Ble f.eks. impeller skiftet, tennplugger, motor-gear olje, bensin-olje filter etc.,eller andre justeringer foretatt før du var på 1000t. service? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 No problem`s LM605, Verado er like blid Jeg synes det er mange supre motorer på markedet i dag så det er vanskelig å velge.Men det jeg vil fram til når det gjelder lokal ekspertise er at i dag er vi avhengig av pc-diagnoseutstyr når det skal feilsøkes på en motor og da er det greit å ha et lokalt alternativ,isteden for ørkesløse turer med båten til forhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 (redigert) Honda 60 ble jo testvinner i Båtmagasinet og er kremen av motorer. Men jeg ville nok ha valgt en E-tec 50, først og fremst fordi jeg hadde god erfaring med den 2004-modellen jeg selv hadde, og at det er en del kroner å spare både med innkjøp og vedlikehold. Den går kjempefint også på tomgang og i sakte fart. En helt annen verden enn de gamle totakterne. Forskjell på 50 og 60 ligger jo hovedsaklig på toppfarten men det skiller jo bare noen få knop i denne kubikk-klassen. Honda 50 er også interessant pga. den lave vekten siden den er en kubikk-klasse mindre. Redigert 27.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
atvv Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 jada like mange meninger som motorer. Jeg er ingen suzuki selger eller noe som kan tilsi att jeg skulle fremheve suzuki. Jeg tok en runde med gutta som bruker påhengs i yrkes øyemed, og med og att suzuki hadde reg kjede så valgte jeg den. ifjord brukte jeg ca 3000liter med bensin, så det ble i underkant av 3 liter/timen ved en normal arbeidsdag, sikkert mye tomgangskjøring sier du, men det er også endel av tung belastnings kjøring,båten ble lastet ca i middagstiden og da veide jeg ca 1300 kg. Jeg skifte motor/gearolje,og bensin/olje filter på hver 200 timer, pluggene på 600 timer.Ellers intet. Det absolutte viktigste jeg monterte var vannutskiller på bensinentilførselen, veldig viktig. Av yrke så er jeg maskinist så jeg stiller rimelige høye krav til hva som brummer....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.