Jump to content

Fjerning av kalkdyr på drev


Birchwood 320

Recommended Posts

Drevet ser ut som der har ligget på bunn i 10 år og er dekket med noen slaks kalk dyr.. Noen oransje og noen brun kvite.. Nå skal båten opp og hvordan får eg dem av drevet????

 

Skrape.. Huff.. Noen enklere måte??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei Wellcraft

Når Jolo gir deg et godt råd, er det jo helt opp til deg om du vil følge det eller ikke. Deep Clean gjør også nytten. Det gjør nytten fordi det inneholder 10% saltsyre. Det er syra som gjør jobben.

 

Du får spørre deg selv om følgende:

Vil jeg kjøpe et produkt til 200 kroner literen eller et produkt til 50 kroner literen? Produktet til 50 kroner literen er 35% saltsyre og kan tynnes til det halve og fremdeles gjøre jobben dobbelt så bra som Deep Clean. 35% saltsyre får du hos de fleste fargehandlere og byggshopper.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Wellcraft

Når Jolo gir deg et godt råd, er det jo helt opp til deg om du vil følge det eller ikke. Deep Clean gjør også nytten. Det gjør nytten fordi det inneholder 10% saltsyre. Det er syra som gjør jobben.

 

Du får spørre deg selv om følgende:

Vil jeg kjøpe et produkt til 200 kroner literen eller et produkt til 50 kroner literen? Produktet til 50 kroner literen er 35% saltsyre og kan tynnes til det halve og fremdeles gjøre jobben dobbelt så bra som Deep Clean. 35% saltsyre får du hos de fleste fargehandlere og byggshopper.

 

Lotus

Takker Lotus.. Dette skal eg teste.. ER der ikke andre stoffer i en 10 % saltsyre????

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Eller du kan prøve med sitonsyre kjøpt i daglivareforretningen.  Ikke så effektivt som saltsyre, men virker.  Vi bruker å blande sitronsyre i borevæska når vi kjører borestrengen fast i kalsiumholdig leirstein/kalkstein ute i Nordsjøen.  Det virker av og til.  Var mer effektiv ved bruk saltsyre, men får ikke bruke dette lenger pga. helsefaren.  Derfor tror jeg sitronsyre vil være et alternativ som er billigere og mindre helsefarlig enn saltsyre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Brukte saltsyre selv i år, men "ufortynnet" etter tips fra VP-mekanikker. Fungerte absolutt bra, men neste gang skal jeg tynne den ut.

 

Uansett; Du MÅ bruke verneutstyr. Det er uhyggelig fort gjort å få sprut i øynene. Selv brukte jeg gummihansker og en hjelm med helt visir over ansiktet. Saltsyre leker man ikke med  :nono:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...