Jump to content

FINNE UTVEKSLING PÅ MS 3 GIR + HVA SLAGS PROP HAR


tom-ba

Recommended Posts

Hei Båtvenner, jeg har el lite problem,jeg skifter motor i en nidelv 28 (fra tmd 40 til tamd 40) i den forbindelse lurer jeg på om jeg kan/må skifte propell. I den forbindelse dukker det opp to utfordringer  nemlig hva slags propell har jeg og hvilken utveksling jeg har. : :confused:

 

på den eksisterende prop står det følgende- 85 B6 RH. ???? KAN noen kode dette for meg??

Det er en firebladet prop og den er høyregående regner med RH indikerer dette

 

Giret er et penta ms3 med serienr 9244, kan ikke finne noe sted på giret hvor utvekslingsforholdet står.

 

er takknemlig for om det finnes noen gode råd der ute!!

Link to post
Share on other sites

På propellen stor ofte størrelsen i enden av "bosset". Du må skru av mutter for å se det.

Klarer du ikke å avlese det noe sted så er det mulig å måle. Diameter er enkelt - mål fra senter og ut på tuppen av et blad ( i tommer) og multipliser med 2.

Vridning må du ha et apparat for å avlese. Propellverksteder (seriøse) har det.

På gearet står det som regel stemplet, eventuelt et skilt med "gear ratio". Kan sogar hende det står 2 ,  forover og akterover.

Finner du et ikke så er det mulig å beregne det med en turtallsmåler/stroboscop under gange.

f.eks ved 1000, 2000 og 3000 o/min på motor så måler du akselturtallet.

 

Mitt MS-3 i forrige båt var 1.93:1 som jeg tror er ganske vanlig.

 

PS!

 

Sikker på at du ikke har dokumentasjon om båt og motor fra den var ny?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt.

På messingskiltet står det kun prod nummer samt ms3, jeg har dok fra båten var ny men finner ikke noe om gearutv der, det har også vært byttet gir i båten. det fulgte med en ekstra prp men den er trebladet og venstregående så derfor kan det jo tenkes at utvekling også er endret i forhold til ny.

har ikke tatt av prop så det skal jeg gjøre i morgen for å se om det står noe mer info i endene.

takk for tips

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt.

På messingskiltet står det kun prod nummer samt ms3

Høres nesten ut som om det kan være den første utgaven du har da.

Den ble raskt erstattet av B-utgaven. Da skal det stå MS-3B på skiltet

 

Den første tror jeg bare ble levert i 1.92-1. Det kan være forklaringen på at utvekslingen ikke står på skiltet.

B-utgaven i 1.93-1 og 2.91-1. Her er den angitt på skiltet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...