Jump to content

Yamaha 85hk 1986, har jeg montert giret feil?


emilljone

Recommended Posts

Typisk idiotspørsmål, men gjør det uansett. Har byttet impeller. Og nå husker jeg ikke hvilken vei propellen skal snurre. Er det mulig å montere girstanga feil? Det er en Yamaha 85hk ( '86) Når giret står forover nå, og jeg tørner propellen så drar den motoren rundt når jeg drar den mot klokka og snurrer fritt med klokka. I revers drar jeg motoren rundt når jeg tørner propellen begge veier. Fant ut at det er bedre å spørre enn å finne det ut ved sjøsetting :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å montere girstanga feil? Det er en Yamaha 85hk ( '86) Når giret står forover nå, og jeg tørner propellen så drar den motoren rundt når jeg drar den mot klokka og snurrer fritt med klokka. I revers drar jeg motoren rundt når jeg tørner propellen begge veier.

Tror ikke du klare å montere girstanga SÅ feil :thumbsup:

 

Prøv å teste gire på en litt annen måte så vil du få et bedre resultat....

Ta ut pluggene >


  •  
  • sett motor i gir forover > roter svinghjulet med klokka >>> hvilken vei rotere propellen
  • sett motor i fri > roter svinghjulet med klokka >>> hvilken vei rotere propellen ( vil antagelig rotere forover men du KAN holde den igjen med benet )
  • sett motor i gir bakover > roter svinghjulet med klokka >>> hvilken vei rotere propellen

 

De fleste utenbords motorer har en slags skralle funksjon på forover giret ( propellen vil kunne fortsette å rotere selv om motoren skulle tverrstoppe ), revers giret har ikke denne funksjonen og vil låse i begge retninger...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har du tørnet motoren begge veier,anbefaler jeg deg ¨ta ned girhuset igjen.Når motoren tørnes i feil retning kan impellervingene snues feil veg.

Ikke helt den store katastrofen så lenge en kun rotere motoren for hånd og med en ny fersk impeller, roter motoren riktig vei et par runder før motoren startes så er alt aller helst iorden ..

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Litt lettere å se hvis du tørner på svinghjulet isteden.

Tørner du svinghjulet med klokka sett ovenifra og giret i framover skal propellen gå med klokka sett bakfra.

 

Lite tips: Sett inn alle boltene med fett før du monterer,så er det lett å skru opp neste gang :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...