emilljone Startet 27.Mars.2011 Del på Facebook Startet 27.Mars.2011 Typisk idiotspørsmål, men gjør det uansett. Har byttet impeller. Og nå husker jeg ikke hvilken vei propellen skal snurre. Er det mulig å montere girstanga feil? Det er en Yamaha 85hk ( '86) Når giret står forover nå, og jeg tørner propellen så drar den motoren rundt når jeg drar den mot klokka og snurrer fritt med klokka. I revers drar jeg motoren rundt når jeg tørner propellen begge veier. Fant ut at det er bedre å spørre enn å finne det ut ved sjøsetting Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Har du tørnet motoren begge veier,anbefaler jeg deg ¨ta ned girhuset igjen.Når motoren tørnes i feil retning kan impellervingene snues feil veg.Motoren skal kun tørnes med klokka under og etter montering av impeller. Giret er nok rett montert ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Er det mulig å montere girstanga feil? Det er en Yamaha 85hk ( '86) Når giret står forover nå, og jeg tørner propellen så drar den motoren rundt når jeg drar den mot klokka og snurrer fritt med klokka. I revers drar jeg motoren rundt når jeg tørner propellen begge veier. Tror ikke du klare å montere girstanga SÅ feil Prøv å teste gire på en litt annen måte så vil du få et bedre resultat.... Ta ut pluggene > sett motor i gir forover > roter svinghjulet med klokka >>> hvilken vei rotere propellen sett motor i fri > roter svinghjulet med klokka >>> hvilken vei rotere propellen ( vil antagelig rotere forover men du KAN holde den igjen med benet ) sett motor i gir bakover > roter svinghjulet med klokka >>> hvilken vei rotere propellen De fleste utenbords motorer har en slags skralle funksjon på forover giret ( propellen vil kunne fortsette å rotere selv om motoren skulle tverrstoppe ), revers giret har ikke denne funksjonen og vil låse i begge retninger... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Har du tørnet motoren begge veier,anbefaler jeg deg ¨ta ned girhuset igjen.Når motoren tørnes i feil retning kan impellervingene snues feil veg. Ikke helt den store katastrofen så lenge en kun rotere motoren for hånd og med en ny fersk impeller, roter motoren riktig vei et par runder før motoren startes så er alt aller helst iorden .. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
emilljone Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Ja, men da virker det jo riktig. Bare synes det så rart ut i forhold til vinklingen på propellbladene. Men da er det riktig at propellen på denne motoren skal snurre MOT klokka når man kjører fremover? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Litt lettere å se hvis du tørner på svinghjulet isteden. Tørner du svinghjulet med klokka sett ovenifra og giret i framover skal propellen gå med klokka sett bakfra. Lite tips: Sett inn alle boltene med fett før du monterer,så er det lett å skru opp neste gang :) Sitér dette innlegget Link to post
emilljone Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Jupp. Hadde gjort det riktig:) takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.