Jump to content

Mulig ødelagt varmeveksler på Volvo TAMD31A


calle

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lest mange innlegg om koservering og varmeveksler problematikk men ikke funnet noe som har direkte relevans med mitt problem. Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å feilsøke på et ferskvannsystem som kan ha blitt frostsprengt? Mitt senario er følgende. I går var jeg nede i motorrommet på båten og oppdaget at jeg hadde fått brunaktig vann i kjølsvinnet. Etter litt feilsøking fant jeg spor etter vannlekasje i koblinger under tanken for frostveske. Siden vannet var brunaktig og ikke hadde den blåfargen jeg fylte i for 2 år siden (har sjekket nivå med javne mellomrom, men ikke i høst), lurer jeg derfor på om varmeveksleren har sprukket og saltvann kommet i ferskvannsystemet. Og med det også sørget for at det har stått saltvann i motor i vinter... Så det jeg er ute etter: er det noen som har erfaring med feilsøking i slike tilfeller? Prosedyre på hva som må sjekkes og hvordan dette gjøres? Eller er det bare å tusle til et motorverksted og be de finne ut av dette?

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt eit sett med utstyr til å trykkteste kjølesystemer på biltema. http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=trykkteste Begynn der. Hør med eit VP verksted kva trykk det skal tåle å holde i systemet. Eg garanterer ikkje at lokk til din varmeveksler passer med noko fra det settet altså... Eg klarte ikkje sjå på bildet fra biltema-linken om det er manometer for å lese av trykk.

Eg hadde gått på tess og kjøpt meg eit manometer, og ein Y- kobling, og klippt meg inn på kjølesystemet ein plass for å måle. Og pumpa for hånd med sykkelpumpe og ventil på ein slange.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ta av lokket på ekspansjonstanken og start motoren... lekker det vil det renne over ganske fort...allment kjent på 30 og 40 motorene at innsatsene med tid og stunder begynner å lekke...På noen av disse motorer kan mistanke om lekkasje sees lett ved at det er rustvann rundt påfyllingen....Mange kjører i "åresvis" uten å være klar over det før det tæres hull i varmeveksleren...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta av lokket på ekspansjonstanken og start motoren... lekker det vil det renne over ganske fort...

 

Fordi at ? Vi mistenker vel ikkje toppakning her.

Og dersom kjølesystem er tett og fint så vil nivået øke pga varmen

 

red: ah ..ja varmeveksleren er på trykksida av sjøvannskjølinga, så sjøvann presses inn? men bare dersom impellerpumpe er sterkere en vannpumpa... tenker eg rett?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jo du er inne på noe her... heheheheh...

Med lokket av tar det ofte bare sekunder før nivået stiger og så renner over hvis det er lekkasje...Da får du større trykk på sjøvannsiden....Så lenge lokket er på (og er tett)holder nivået i tanken seg noenlunde stabilt under seilas....noen etterfyller en liten skvett dan og vann som så forsvinner ut eksosen etter kort tid....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At kjølevannet har endret farge betyr ikke nødvendigvis at det har mistet frostbeskyttelsen. Du bør aller først måle hvor mye frost kjølevesken tåler. Dersom den tåler mer enn minimumstemperaturen har vært i vinter har lekkasjen sansynligvis en annen årsak.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takk for raske svar. Båten er ikke satt på vann ennå etter vinterlagring. Vanskelig å teste med å ta av lokket på tanken. I løpet av sommeren i fjor var lokket av for å sjekke nivå, dette uten at det da rant over i påfyllingen. Det jeg frykter mest for øyeblikket er om motor er frostsprengt innvendig. Ser ikke tegn til det ennå. Har notert meg hvor mye olje det er på peilepinnen og måtte etterfylle ca 5 liter med frostveske. Dette vanskeliggjør det å måle hvor mye kulde den eksisternede frostveska hadde. Den er pumpet ut og resterende er sugd opp. Noterte meg det nye nivået i tanken og skal sjekke om det synker. Utover dette er jeg glad for tips om hvordan jeg kan få sjekket ut om motor er gåen uten å ødelegge den mer...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Siden du nevner "saltvann" her, så forstår jeg det du skriver som at båten har stått på land i vinter uten at du har konservert sjøvannssiden av kjølesystemet? Hvis det mot formodning skulle være slik, så er det vel stor fare for at sjøvannsdelen av varmeveksleren er frostsprengt?

Link to post
Share on other sites

Saltvannsiden er konservert med 50/50 blanding, men ferskvannsiden ble ikke sjekket. Dette fordi det for 2 år siden var byttet kjøleveske og antagelsen var at dette skulle være i orden. Det som kan ha skjedd i løpet av sist sommer er at det er blitt hull i varmeveksler og det da har trengt saltvann inn i ferskvannssystemet og med det tynnet ut frostvesken. Alt dette er antagelser siden jeg er i starten av feilsøkingen. Jeg er innteressert i å høre om gode enkle metoder for å finne ut hvor mye som er feil på systemet nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først prøvd å sveive motoren rundt for hånd, for å få en liten følelse for eventuelt vann i sylindre. Om den bråstopper og ikke lar seg dra forbi kompresjonstakten på en av sylindrene, så er det mest sannsynlig vann i denne sylinderen. Om du i stedet kjører den på starteren og det er vann i sylinderen, så er sannsynligheten stor for bøyde veivstaker med påfølgende havari. Så ta det for hånd. pent og forsiktig. Deretter en visuell kontroll utvendig av blokka, sannsynligheten er større for utvendige sprekker enn innvendige. Til sist ville jeg prøvd å trykkteste ferskvannsiden. Om alt dette er OK, sjøsett og start opp motoren. Ta av lokket på ekspansjonstanken, om den ikke renner over etter en stund så er alt i orden..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei! Var nede i båten i dag og sjekket. Det hadde ikke minket noe i tanken for ferskvann, det hadde heller ikke økt på peilepinnen. Sugde opp litt olje og det kom bare olje og ikke noe vann. Trykksatte så ferskvannsiden. I skjøten på røret som går til vannpumpa drypp det nå litt ut. Samtidig kunne jeg høre noe susing i varmeveksler, Hadde ikke manometer men etter 1 til 2 min var det ennå masse trykk igjen i systemet når jeg åpnet påfyllingslokket. Har tenkt å ta med varmeveksler til radiatorservice for sjekk, er det lurt? Fikk også tak i vann fra kjølesystemet på ett avtappingspunkt, dete hadde samme farge som det som rant ut. Tok en sjekk på det og det skulle holde -10 grader. Håper virkelig at dette har vært nok til å unngå motorhavari.... Har ikke prøvd å sveive motor men det skal bli utført før startforsøk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du bekymrer deg unødig.

 

Uten at jeg vet alder på denne motoren antar jeg at den begynner å få noen år på nakken. Det er ikke unaturlig at det blir noe grums i ferskvanssystemet, spesielt dersom dette ikke har blitt gjennomspylt/renset. Det trenger ikke være noe galt med frostbeskyttelsen selv om kjølevannet har blitt grumsete. Men du bør bytte kjølevesken uansett siden frostvesken i tillegg til å hindre frost også inneholder korrosjonshindrende stoffer.

 

Lekkasje i skjøtene på røret mellom varmeveksler og vannpumpa er ikke uvanlig. Dette skyldes at o-ringene slites, antagelig pga vibrasjon. Dette har ingenting med frostskade å gjøre. Når du først bytter, bytt alle disse o-ringene. Det var 6 stk på vår 41-motor.

 

Få båten på vannet, start opp og nyt båtlivet. Legg inn en passende porsjon med forebyggende vedlikehold, som feks rensing/spyling av ferskvannsystemet før ny kjøleveske. Og for din egen del: Sjekk frysepunktet på kjølevesken om høsten, så sparer du mange bekymringer som heller kan brukes på andre ting.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

minus 10 er dårlig butikk....

Eg hadde tatt oppstart uten å sette ut båten. Det er bare å lime ei trekt/trakt, og så ein slange på den, fast rundt inntaket under båten med feks smeltelim/limpistol. Impeller trekker mye vann, så det kan nok være fordel å holde rolig gange på motor. Vannet er viktig for å kjøle eksosslangen.

 

Det går også an å plukke ut impeller og sette hageslangen i blandebendet på eksosen. Men da får du ikkje trykk på sjøvannssida, og får ikkje testet det. Motor kan heller ikkje gå så veldig lenge slik siden sjøvannskjøling ikkje kjøler ferskvann.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jepp, vet -10 er dårlig butikk. Skiftet kjølevann for 2 år siden, var derfor litt sløv i høst. Er nok enig i at jeg bekymret meg litt mye, men det var litt av et sjokk å se kjølevannet ligge i bunn av båten. Skal ta ut varmeveksler og bytte pakninger, levere den for rens/trykktesting og evnt reparasjon. Blir nok også å starte den på land først, jeg bruker å ta av lokket på sjøvannfilteret, sette hageslangen inn i stussen som går til motor, åpne bunnventil og nå vil overskuddsvann renne ut der og ut under båten. Ikke noe søl i båt og ikke mye mekking... :smiley:

Takk for all hjelp så langt :-)

PS: Motor er fra 1989 og har ca 2300 timer gangtid..

Redigert av calle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lett å sjekke om du har fått røket varmeveksleren og om indre kjølekrets dermed står med saltvann. Man benytter seg da av en metode som er velkjent både blant proktologer og alminnelige jordnære nordmenn. Man bruker fingeren! Stikk den nedi kjølevæsken, ta den opp igjen, og før den straks og utørket inn i munnhulen, lukk munnen rundt fingeren og smak.

 

Hvis det smaker helt jævllig, er du mest sannsynlig trygg. Smaker det salt, derimot ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

At kjølevannet er brunt og grumsete hadde jeg ikke bekymret meg for. Jeg kjørte systemrens gjennom ferskvannssystemet mitt for 2 år siden og det var utrolig hvor mye dritt som kom ut under spyling. I mitt tilfelle var det høy temperatur som trigget rensingen av systemet, men ingenting var ødelagt....

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Jess, har det vært brukt systemrens tidligere uten ordentlig gjennomskylling av systemet så kan det brune vannet være rustavleiringer. Hadde nok forsøkt å tømme, fylle på nytt vann. Starte maskinen til termostat åpner så du får med deg det vannet også. Tømme igjen når maskinen er kald. Har du tappekran på maskinen så slipper du unna med å kjøre maskinen varm. Gjenta dette noen ganger og avslutt med å fylle 50/50 blanding.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei og takk for alle gode råd!

En siste oppdatering er at det nå er fylt på frostveske og motor startet etter sjekk av varmeveksler, olje og sveiving på motor... Byttet alle O-ringer i forbindelse med varmeveksler og det ser nå tett ut. O-ringen var sprø som plastikk. På radiatorservice i Oslo fant de ikke feil på varmeveksler (heldigvis). Det ser ut som jeg slapp med skrekken denne gang og kan gå sommeren lyst i møte. GOD SOMMER!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...