Pilkola Startet 28.Mars.2011 Del på Facebook Startet 28.Mars.2011 Har endelig bestemt meg for å montere dorgemotor på 23 foteren. Den er først og fremst tenkt brukt i forbindelse med fisking, men også som reservemotor dersom uhellet skulle være ute. Hvor stor motor trenger jeg da? Vil det rekke 2.5HK eller er det i underkant? Motorene fra Parsun har en grei pris, er det noen som har dårige erfaringer med disse. Leste også at en bruker her på forumet var overasket over det høye støynivået på sin dorgemotor. Er dette noe som varierer mye eller er det stort sett likt på de forskjellige merkene? Håper noen har inspill her.. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Det kommer jo lidt an på skrogform og vægt på din båd. men: Jeg ville for det første vælge en firetaktsmotor. Det giver både stille gang og minimum eksos-os og lugt i forhold til en totakter For det andet ville jeg vælge en lidt større motor end absolut nødvendigt, da de fleste mindre motorer larmer markant mere når de kommer over 70-80% ydelse. Mit GÆT er at en 4HK - 4-takter ville gøre det. Den burde kunne flytte dig med 1-2 knob uden at overanstrenge sig og dermed larme for meget. Og stadig have kraftoverskud til at klare lidt modvind og -bølger. Jeg har ikke personlige erfaringer med dørgemotor, men har set på de lokale fiskere på havnen, og de bruger normalt en 4HK. Andy. Redigert 28.Mars.2011 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Har erfaring med en 20 fots cabincruiser. ca. 1,3 tonn. Brukte en totakters 4HK. Flyttet seg i perfekt dorgehastighet, men var vanskelig å holde rett om det kom litt strøm fra en side. Hadde vel vært bedre med 4-takter ang. støy. De er "lydløse!" Husk at 4-takterne yter noen prosent mindre. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Jeg hadde en suzuki 6 hk som jeg brukte blant annet til dorgemotor. Lettstartet, og enkel, og utrolig stille gange. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Pilkola Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 OK! da satser jeg på en 4-5 hester. Kan jeg bruke propellen som står orginalmontert eller bør den byttes til en med mindre stigning? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Tror jeg ville ha hatt lav stigning ja. Dermed vil du få mer kraft om nødvendig, og mindre slitasje på sylinder/stempel. Er vel ikke mange hundrelappene på disse småmotorene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.