Jump to content

Hvor stor dorgemotor til 23 fot skjægårsjeep?

Pilkola

Recommended Posts

Har endelig bestemt meg for å montere dorgemotor på 23 foteren. Den er først og fremst tenkt brukt i forbindelse med fisking, men også som reservemotor dersom uhellet skulle være ute.

Hvor stor motor trenger jeg da? Vil det rekke 2.5HK eller er det i underkant?

Motorene fra Parsun har en grei pris, er det noen som har dårige erfaringer med disse. Leste også at en bruker her på forumet var overasket over det høye støynivået på sin dorgemotor. Er dette noe som varierer mye eller er det stort sett likt på de forskjellige merkene?

Håper noen har inspill her..

Det kommer jo lidt an på skrogform og vægt på din båd. men:

Jeg ville for det første vælge en firetaktsmotor. Det giver både stille gang og minimum eksos-os og lugt i forhold til en totakter :puke:

For det andet ville jeg vælge en lidt større motor end absolut nødvendigt, da de fleste mindre motorer larmer markant mere når de kommer over 70-80% ydelse.

Mit GÆT er at en 4HK - 4-takter ville gøre det. Den burde kunne flytte dig med 1-2 knob uden at overanstrenge sig og dermed larme for meget. Og stadig have kraftoverskud til at klare lidt modvind og -bølger. Jeg har ikke personlige erfaringer med dørgemotor, men har set på de lokale fiskere på havnen, og de bruger normalt en 4HK.

Andy.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Har erfaring med en 20 fots cabincruiser. ca. 1,3 tonn.

Brukte en totakters 4HK. Flyttet seg i perfekt dorgehastighet, men var vanskelig å holde rett om det kom litt strøm fra en side.

Hadde vel vært bedre med 4-takter ang. støy. De er "lydløse!"

Husk at 4-takterne yter noen prosent mindre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...