Jump to content

Nybakt motorseilereier


Horken

Recommended Posts

Hei alle sammen og takk for et utmerket forum :smiley:

 

Nå tusler jeg bare rundt i ring og gliser tåpelig som en annen bygdetulling, og venter på morgendagen, da jeg skal hente min nyervervede Selfa 32 Motorseiler av 1986 årgang.

Men i den forbindelse hadde jeg satt umåtelig pris på om det var noen som hadde hatt noen tips om nettsteder eller annen info om disse båtene. Samt tips og råd om motorseilere generelt. Kan mye om motordelen men fint lite og ingenting om seiling :cheers:.

 

Takker og bukker i lange baner på forhånd for alle svarene jeg håper på å  få :smiley:

Link to post
Share on other sites

VELKOMMEN SOM BRUKER AV BAATPLASSEN.NO!  :cheers:

 

Gratulerer med ny båt! Jeg gjorde et kjapt søk på nettet, men fant ikke all verdens. Dette er det jeg fant.

 

Selfa.no

En side med litt tekniske data

En annonse med bilder

En annonse til med bilder

 

Dette var ikke all verdens. Kanskje annonsene kan være interessante - ofte nyttig å se bilder av f.eks. innredningsløsninger.

Link to post
Share on other sites


Horken: Men i den forbindelse hadde jeg satt umåtelig pris på om det var noen som hadde hatt noen tips om nettsteder eller annen info om disse båtene. Samt tips og råd om motorseilere generelt. Kan mye om motordelen men fint lite og ingenting om seiling :cheers:....

Jeg fant en annonse for en Selfa 32 modell 1986 som viste en del bilder. Den hadde en stormast og klyverbom. Den modellen fant jeg ikke på www.selfa.no

 

For å få seiling inn i blodet kan det være en ide å melde seg inn i en seilforening, hvis en finnes i nærheten av der du bor. Ofte har seilforeninger treningsregattaer hver uke. Kommer du med som mannskap hos noen er det mye å lære.

 

Finnes ingen seilforening, så er spørsmålet om du kan få kontakt med noen som seiler der du bor. Det kan også være nyttig å oppsøke et bibliotek og se hva du kan få tak i av bøker den veien.

 

Jeg vil anbefale boken: "Dette er turseiling" av J.D. Sleightholme, til nors ved Per Werenskiold, Gyldendal Norsk Forlag 1979 ISBN 82-05-11686-5.  Denne tar opp de fleste sider ved alminnelig turseiling, og er velegnet for nybegynnere.

 

Videre: "Trimming av seil og rigg" av Dick Kenny, oversatt av Nils Tvedt, Dreyers Forlag A/S 1989 ISBN 82-09-10529-9. Denne er for alle seilere som vil lære om hvordan og hvorledes ting henger sammen.

 

En tredje bok er "Effektiv Turseiling" av Peter Johnson, også oversatt av Nils Tvedt, Dreyers Forlag A/S 1986 ISBN 82-09-10279-6.

 

Bøker kommet ut etter dette har jeg ikke oversikt over.

 

Mange vil si at det ikke er så viktig at båten går så effektivt den kan på tur. Man behøver ikke oppføre seg som en regatta-freak til hverdags. Forstår man hva man bør gjør for å seile effektivt, da  virker et inn på tryggheten ombord. Et riktig trimmet seil har også mye lenger levetid enn et seil som brukes av noen som ikke helt forstår seiltrim! Et seil som er satt feil blåses fortere ut, det mister sin optimale form fortere. Det er derfor riktig å trimme seilene som om man skulle seile regatta. Og som nybegynner: Ikke sett for mye seil før du har fått dette litt inn i kroppen. Det er ikke nødvendig å seile hvis det blåser mere enn en 8 m/s før du er fortrolig med det. Husk at når det meldes 8 m/s vil det ofte i byger være 11 m/s. Energien i 11 m/s er dobbelt så stor omtrent som i 8 m/s. (Energien er proposjonale med kvadratet av vindhastigheten).

 

Og husk: Man blir aldri utlært som seiler, man får bare mer erfaring!

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer.

Ser ut til å vær en kjekk båt du har fått deg der - er kanskje den blå -86 modellen i Bergen du har handlet? Har aldri hørt  om Selfa før, kunne heller ikke finne mer enn det Batdilla dro frem.

Den ligner endel på Colvic Watson synes jeg. Har selv tenkt meg at motorseiler blir min neste båt og har så langt skjelet til Nauticat 33, men Selfa ser jo ut til å duge den også. Kanskje du kunne ta noen detalj bilder å legge ut, feks av interiør og dekk

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med pan pan. skaff deg mest mulig kunskaper om seiling selv om du neppe blir å delta i noen regatta med din motorseiler. Masse teori å lære ved å kjøpe et par bøker. Ellers er det lurt å bli med ut i seilbåt hos noen som kan seile. Gjerne når det blåser litt så en kan trene på reving bl. a.

Det er ikke så dumt med motorseiler. Da bruker du den til ferier etc og kan bli med som mannskap hos andre som seiler regatta. I pose og sekk med andre ord:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen alle sammen og tusen takk for overveldende respons :cheers:

 

Joda, Båtdilla og Rolf, det er den blå på Norsk Båtsenter. Hentet henne hjem i dag, og gliset ble bare bredere og bredere etterhvert som timene gikk. Tok det rolig med maskinen da hun har lagt en stund, men tuslet fint avgårde i tåkeheimen i 6 knop. Får bli skikkelig kjent med henne og få det litt varmere i været før jeg prøver seilene :cheers:

 

Så må jeg takke PanPan så mye for tipsene om bøkene om seiling. Imorgen er det løp og kjøp :cool:

 

Ellers kan jeg jo legge til at jeg er maskinist av yrke og bor på vestlandet, så mine basisbehov i en båt er en skikkelig motor og tak over hodet :wink:. Alt annet er en bonus, og jeg sitter med en følelse av å ha fått ganske så mye både i posen og sekken her. En ting jeg virkelig satte pris på var at alt av dokumentasjon, koblingsskjema og instruksjonsbøker fra hun var ny, lå ombord. Og at det er gullende rent og tørt i alle kriker og kroker, selv om hun har lagt ute hele vinteren.

 

Er vel også en smule makelig anlagt når jeg har fri, så det blir vel ikke så mye regattaseiling på meg, men det hadde jo hvert interessant å være med noen turer for erfaringen sin del.

 

Men nå bør jeg vel sove litt før jeg tusler ned i båten igjen. Men nok en gang, takk til alle sammen for responsen :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vokst opp med båt, men hadde aldre tatt i en rorkult før jeg kjøpte seilbåt (21 fots Yamaha JOG) for tre år siden. Eneste befatning med seil var noen turer på seilbrett tidlig i tenårene. Jeg lånte bøker på biblioteket og lærte meg det grunnleggende, dro utpå og feilet masse. Men når jeg endelig en dag mestret god seilevind, båten la seg godt over til siden og det skummet av hekken var følelsen ubeskrivelig! Hadde båten i to sesonger, men fant ut at dersom jeg ville ha med frue og barn måtte jeg over til noe romsligere, spesielt uteplassen var viktig for fruen. Derfor ble det motorbåt igjen. Men det kan jo bli noe med pinne igjen etterhvert, trefotsyken slipper vel ingen unna uansett...

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det er aldri for seint å "ta til vett".  Jeg startet med en 22 fot sjark på 70 tallet. Deretter ble det en24 fots plastmotorbåt. Avsuttet motorbåt karieren med en 16 fots "racer" med toppfart 30 knop. På den tiden begynte jeg som mannskap på en seilbåt, og fikk etter et par år sansen for seiling. Min kone som er vokst opp på Hadeland var ikke akkurat vant med båt og sjø, og var direkte negativ til seilbåt. Nærmest mot hennes vilje kjøpte jeg en 28 fots Fenix.

Det tok ikke mange ukene før min kone gikk over fra stor skepsis til å bli helfrelst.  

Etter 11 år med seilbåt kan verken hun eller jeg tenke oss noe annet. De siste årene har hun til og med blitt en ivrig regattaseiler.

Mitt råd er at hvis ikke overtagelse nytter, så er mild tvang brukbart. I mitt tilfelle endte det i hvertfall med suksess.

Link to post
Share on other sites


anton: .....Mitt råd er at hvis ikke overtagelse nytter, så er mild tvang brukbart. I mitt tilfelle endte det i hvertfall med suksess.

..... hmmmm ...... første forutsetning er å like seg på sjøen. Den neste er å føle seg trygg. Den tredje jeg vil nevne er å ha en tilfredstillende comfort. Hvis disse ikke er oppfyllt hjelper i alle fall ingen form for tvang. Er de oppfyllt, er det ikke nødvendig med tvang.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle var det ingen redsel eller andre negative ting i forhold til sjøen, men en stor skepsis til akkurat seilbåt. Bare hun så disse for seil med 15 graders krenging, ristet hun på hodet, og kunne ikke skjønne at det var artig i det hele tatt.

Nå er det ingen problemer med 40 grader og vann på dekk under regatta. Men pussig nok liker hun seg ikke fra 20 grader og oppover hvis bare vi to seiler tur. Da må jeg vise langt mer hensyn enn under regatta med andre båter rundt oss.

Men slik er det , og det har jeg akseptert.

Link to post
Share on other sites


anton: Nå er det ingen problemer med 40 grader og vann på dekk under regatta. Men pussig nok liker hun seg ikke fra 20 grader og oppover hvis bare vi to seiler tur. Da må jeg vise langt mer hensyn enn under regatta med andre båter rundt oss.

Men slik er det , og det har jeg akseptert.


Kvinnfolk har jeg sluttet med å prøve å forstå for lengst.

 

"You can not live with them, and not without them"  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt sagt at på kryssen seiler man mest effektivt med en krengning på 15 - 20o. Det er også den erfaringen jeg har fra å ha vært ombord i en 8 - 10 forskjellige kjølbåter i regatta-sammenheng. Anton seiler vel neppe i lengre tid med 40o krengning. Passer man roret og storseilskjøte i bygete vind behøver man ikke krenge mere enn 25o, uansett.

Link to post
Share on other sites


anton: Jada, jada, Pan Pan, dette var ikke opplæring i seiling, men litt om hvordan min bedre halvdel reagerer forskjellig i en regatta i forhold til en turseilas med bare oss to. Jeg antar at dette ikke er helt ukjent for andre seilere.

:smiley:Tar deg på ordet! Når du skriver 40o, så leser jeg nettopp 40o. :wink: :wink:

 

Spøk til side:Det er vel et poeng kanskje at nybegynnere tar det vi skriver bokstavlig. Mitt forrige innlegg var ikke så mye til deg, men til nybegynnerne.  

 

Ellers: Vet inderlig godt at jeg ikke kan lære ei gammal høne å verpe!:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...