Jump to content

sea king tatt vekk fra rygge i mai / juni?

Superkul

Recommended Posts

Med tanke på den tilstanden Sea King helikoptrene er i og det faktum at det ikke lengre produseres deler til dem og at halve flåten ikke er flygedyktige så vil jeg si at det er større problemer enn bare akkurat dette.

Nå var det også i nyhetene for litt siden en reportasje som fortalte at av de 12 Sea King helikoptrene 330 skvadronen har er bare 6,4 flygedyktige til enhver tid.

Nyinnkjøpene er utsatt til 2020 og 303 skvadronen fortviler.

Sea King Helikoptrene synger på siste verset

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

At de krever mye vedlikehold er korrekt, men en maskin er alltid operativ på basene og klar til å ta av på meget kort varsel på de 6 basene de har. Med 12 maskiner er det alltid en på vedlikehold og en som er tilgjengelig. Det er en krevende kabal å få til å gå opp tror jeg.

At det er vanskelig og dyrt å få tak i deler er også et faktum - det er slik det blir når vi ikke har faset inn nye helikoptre før. Fortsatt går sea kinger i Storbritania og Norge. Og det er en fantastisk god maskin i følge de som flyr den. I hvertfall i følge de crewene jeg pratet med på Rygge i fjor.

Således må vi skille mellom denne saken og den store saken som er hvilke redningshelikoptre skal Norge ha i fremtiden.

England bygger nå ned sin rednignsberedskap pga kutt i budsjettene. Kanskje det blir noen seakinger vi kan leie derfra?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Sea King fases nå ut i UK. Når den prosessen er ferdig, vil de eneste brukerne av denne maskinen være Egypt, Pakistan, India og Norge. At den halter og går fortsatt må tilskrives dyktige mekanikere, men det er innlysende hvilken vei det bærer. Tross alle moderniseringer og oppgraderinger er det et helikopter fra 50-tallet. I en relativt nylig hendelse til sjøs, brøt vinsjen sammen, og hadde ikke et sivilt SAR-helikopter kunnet vinsje opp de 4 som fortsatt lå i sjøen, hadde de kanskje vært der enda.

En stor trend i militære kretser er å samkjøre utstyr med våre naboland og nærmeste samarbeidspartnere, for å oppnå besparelser i alle deler av driften. En god tanke. Nå har imidlertid Sverige S-76, Danmark EH-101, mens Norge kanskje muligens en gang i fremtiden nedsetter en komite for å tenke veldig mye på kanskje å kjøpe NH-90. Et helikopter med klare begrensninger i sjøredning over større avstander. Jammen bra det ikke er viktig i Norge...

Personlig sitter jeg igjen med oppfattelsen av et mønster av prioriteringer, hvor hensikten er å straffe ulydige regioner som stemmer på feil parti..

En stor trend i militære kretser er å samkjøre utstyr med våre naboland og nærmeste samarbeidspartnere, for å oppnå besparelser i alle deler av driften. En god tanke. Nå har imidlertid Sverige S-76, Danmark EH-101, mens Norge kanskje muligens en gang i fremtiden nedsetter en komite for å tenke veldig mye på kanskje å kjøpe NH-90. Et helikopter med klare begrensninger i sjøredning over større avstander. Jammen bra det ikke er viktig i Norge...

:headbang: Her tror jeg du traff spikeren på hodet. Virker som at valget av NH90 er like forutbestemt som JSF...

Som redningshelikopter for norske forhold så vil jeg tro Super Puma hadde vært et bra valg - det har iallefall vist seg egnet siden 1996 under røffe forhold på Svalbard. (Men det er vel alt for dyrt...?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Blir litt OT men...

Tross alle moderniseringer og oppgraderinger er det et helikopter fra 50-tallet. I en relativt nylig hendelse til sjøs, brøt vinsjen sammen, og....

Vinsjene er ikke fra 50 tallet. Så en slik feil kan like gjerne skje en helt ny maskin.

Nå har imidlertid Sverige S-76, Danmark EH-101, mens Norge kanskje muligens en gang i fremtiden nedsetter en komite for å tenke veldig mye på kanskje å kjøpe NH-90. Et helikopter med klare begrensninger i sjøredning over større avstander.

Veldig mange av redningene til 330 er i fjellsider, noe f.eks. danmark ikke har mye av. Sverige har ikke så alt for mye av det de heller. Så de trenger ikke et så stort kompromi mellom rotordisk størelse og cabinstørelse.

Som redningshelikopter for norske forhold så vil jeg tro Super Puma hadde vært et bra valg - det har iallefall vist seg egnet siden 1996 under røffe forhold på Svalbard. (Men det er vel alt for dyrt...?)

Med eksterntanker til NH90, som allerede finnes i militærsystemet, så er rekkevidden til NH90 meget god.

En Superpuma er ikke så mye bedre en NH90 i prestanda.

Alle alternativene klarer "røffe" forhold på Svalbard. Alle har isbeskyttelse, noe ikke SeaKing har.

Med tanke på at de som planlegger må ta høyde for at det nye systemet fortsatt skal driftes av forsvaret, så får nok NH90 noen poeng ekstra.

Men sett rent ut i fra papiret, så ligger vel Super puma(heter den oppgraderte fortsatt super puma?) et hestehode foran.

NH90 er også en militær maskin. En fremtidig sivil drifting av redningstjenesten taler derimot ikke for en NH90.

Og akkurat der tror jeg det er mange lobister som jobber for å få inn NH90. For da blir Regjeringen/justis på en måte låst til å fortsatt bruke Forsvaret til drifting. Jeg vet mange er redde for at redningstjenesten skal flagges ut av Forsvaret.

Om det er merkelig å ta ut et presset system i "høysesongen" (sett ut i fra båtplassens sine brukere) kan jeg være enig virker rart. Det burde finnes andre tider av året som passer bedre. (Nå f.eks er det lite med båter, jegere, og skikjørere)

Men tidsvinduer for å få mulighet til å benytte platformer til øvelse, eller andre ukjente årsaker, spiller sikkert inn i tidspunktet.

En ting er sikkert. SeaKing er et av systemene som må taes ut i perioder for å benyttes i slike øvelser. For å opprettholde antiterror kapasiteten til Norge. Ivertfall frem til NH90 fregatt er operativ.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...