Jump to content

Ny propell yamaha 225 1993/Scand formel - tips?


Double Weber

Recommended Posts

Jeg monterte lift på båten min i fjor og opplever at den propellen jeg har slipper meget fort når jeg begynner å heve motoren.

 

Jeg er ikke på utkikk etter en fullblods overflate-visp da jeg ikke har bygd om vanninntaket ennå, men en propell som trives litt høyere oppe.

 

Jeg gjør god fart med det oppsettet jeg har nå, ca 57-58 knop 5600-5700 omdreininger, men har lyst på en ny propell til sommeren.

 

Den propellen jeg har nå mener jeg er en standard 21 yamaha stålpropell. Den ser ut til å ha vært sort-lakkert en gang i tiden. Tror folk her inne kjenner disse propellene.

 

Båten min er vel og merke ikke en scand, men en sollux 1997 modell. Skroget er helt likt som scand formel 6100 hvis ikke jeg tar helt feil. Forma har vært rundt om kring hos forskjellige produsenter. Skarpnes, scand, blue sea, sollux. Nå er den solgt til en eller annen i Italia.

 

Hvis noen her inne har noen tips til propeller som kan passe mitt oppsett og behov, setter jeg stor pris på tilbakemeldinger. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Går det likevel, ut fra erfaring med dette skråget og motor, ann å komme med anbefalinger?

 

Kanskje ikke like lett, men dog...

 

Jeg er på utkikk etter en propell som duger og har gripp noe høyere oppe i vannet.

 

Nå sitter det propell-guruer der og vrir seg. Nooob tenker nok mange av de. He he :giggle:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Den propellen jeg har nå mener jeg er en standard 21 yamaha stålpropell. Den ser ut til å ha vært sort-lakkert en gang i tiden. Tror folk her inne kjenner disse propellene.

Denne svarte stål propen til Yamaha er en helt grei allround prop, men ikke så glad i å gå høyt i vannet. Så både Turbo og Ballistic burde funke bedre..

 

 

Turbo har veldig godt ry over i statene, vil tro den TXP'en i samme stigning som du har vil kunne funke. Den vil mest sannsynlig være endel tyngre å å dra (mer diameter + mer agressiv bladutforming) men det kompenseres ved at den tåler mye mer heving, slik at du får samme turtall (og forhåpentligvis mer fart)

 

Men for å finne det optimale for din båt/motor så kommer du nok ikke utenom prøve og feile metoden

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hvis du kjøper med deg en til ned mot halv pris, så kan du sikkert avertere den og få igjen pengene du ga dersom den ikke skulle passe

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...