Jump to content

Tegninger til flytebrygge?


soinni78

Recommended Posts

Hei å hå, tænkt æ skoill bygg me ei flytebrygge i vår her. Så æ lure på om dåkk har nå tips eiller tegninger. Har en silverfox 485 så brygga trøng itj å vårra så jævli stor. Tænkt rundt 6x3 m eiller nå sånt. Har 6 stk 200L plastfat som æ tænkt å bruk, holder d tru? På forhond takk:)

Link to post
Share on other sites

Storvatnet ja, hehe, ganske nærme men ikke ideelt for torskegarn og linefiske :P Vel, plastfat har jeg ikke, men ta en ringerunde til trykkeri, renseri og bensinstasjoner. Trykkeri hadde ihvertfall før endel av disse, bensinstasjoner får vaskemiddel til bilvask på disse og renseri får diverse kjemikalier i de. Så vidt jeg vet er de regnet som søppel og de som har er glad for å bli kvitt de. Kanskje Franzefoss gjenvinning i byen kan ha?

Link to post
Share on other sites

Noe dyrere løsning:

 

Kjøp ferdig sveisete plast rør. Hadde flytebrygge med aluminimums-ramme og 200 l fat. Der hadde det vært brukt stropper rundt tønnen for å holde dem på plass. Konstruksjonen var drittskummel når det var stilla og du samtidlig var ædru. (avvik fra de kriteriene var livsfarlig :p ).

 

Så etter en investering i 2 6 meter 40cm plastrør, og etter å snekret en ramme av 2X8 impregnert, kan jeg holde flytebrygge dans :cheers_wine:

 

Solide greier, spessielt siden jeg må ta den opp vær vinter.

Link to post
Share on other sites

ok, namsos ja:) har du mang du kan sæll da? finse d itj nå likar tægninga?

 

Nok til en laaaang flytebrygge :thumbsup:

trenger du mer enn den jeg linket til først? Det er bare å tilpasse tegningen til de målene du ønsker.

Jeg brukte 48X198 trykkimpregnert og syrefaste gjenge stål til forankring. Jeg brukte terrassebord 21x95 til dekke. Til å feste tønnene brukte jeg gamle strammebånd, alternativt kan du stikke innom et bilopphuggeri og skjære ut gamle bilbelter.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

kor får æ kjøpt plastrør da? dyrt? må nok ta dn opp om vinter`n æ å, d e jo et ferskvan å isen e nådelaus der

 

F.eks:

 

http://www.plast-sveis.no/public.aspx?pageid=1311

 

Det va her æ handla, men det e fleire firma som driv me herre. Det e å fleire oppdrettsanlegg som bli skifta ut, koffer ikke resirkulere ringene som en flytekai?

Link to post
Share on other sites

flytebrygge.jpg

 

Her kan du se hvordan jeg gjorde det. Tror bryggen ble 3,40 x 5,60 m :p Restematerialer. Så jeg må smøre inn ytterrammen siaden denne ikke er trykkimpregnert. Hørte rykter om blandet amerikansk terpentin og linolje skulle være like godt som tykkimpregnert. Noen som vet?

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Skal du ha krysstag på undersiden, eller regner du med at den blir stiv nok når dekket blir skrudd på Toppen?

Ville tro at det var lurt å lage den med krysstag og løse lemmer så den ikke blir så tung å ta opp av vannet.........

 

Rekvirerer vanligvis en nabo med traktor på høsten. Rammen er av 48X192 og stålbeslag i hvert hjørne. Er stiv og solid, og tåler alt av juling som den har fått til nå

 

Hørte rykter om blandet amerikansk terpentin og linolje skulle være like godt som tykkimpregnert. Noen som vet?

 

Ole

 

Brukte trykkimpregnert, men smører kaia med tjære og amerikansk terpentin fordi jeg liker lukta og fargen. Sist kjøpte jeg ferdigblandet fra Møretyri http://www.moretyri.no/Ute/terrasseolje.html

Skulle tro at linolje gjorde samme nytten om du bare er nøye med å smøre når det blir slitt av.

 

Tom

Link to post
Share on other sites

Slik tenker jeg og lage en landgang:

landgang.jpg

Må lages 2 stk dragere. Så velger du avstand mellom dem, 90-100-110 cm .. det er opp til hver enkelt. Så legger du bare tverrbjelker mellom disse og på tverrbjelkene skrur du terrassebord. Da har du en ferdig landgang med gelender. Slik har jeg funnet ut den blir lettest i vekt.

Sett ovenfra:

ovenfra.jpg

 

 

PS! Beklager dårlige tegninger, er ikke noe mester i paint.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Sist uke bygde jeg meg ny flytebrygge. Jeg fikk tak i brukte 500 liters pongtonger med spor og satte i gang og lagde sidevanger som passet i disse.

bilde

bilde

bilde

Vangene ble 523cm lange og består av 48x148 som er selve rammen som bordgangen er festet til, 36x148 som går på utsiden av pongtongene og 48x48 som går i sporene for å holde de på plass. Ramma ligger an på kanten av pongtongene som er 45cm brede. Vangene ble så skrudd fast til endebord i 48x148 og de ble justert slik at pongtongene kan skyves inn fra enden. Jeg brukte seks stykker og for å enklest kunne frakte brygga de 35 kilometerne hjemmefra og ned til havna ble de montert etter jeg kom fram, to av de på sjøen faktisk. Jeg skrudde på kun tre bord i hver ende for å gi brygga litt styrke uten å gjøre den for tung, planet på hengeren er 170x250 så den stakk ut litt bak.....

Etter å ha lagt brygga utpå og fått inn alle flyterne skrudde jeg på 48x148 på endene som hindrer de å kunne komme ut. Kjøpte to nye moringer på maritim som ble lagt ut med fem meter kjetting til hver.

bilde

Her er brygga klar til bruk, mangler bare noen pullerter og bryggefender.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...