Jump to content

Wallas 1800 går og går uten varme. Hva er det nå?

Norfront

Recommended Posts

Nå surrer den og går, lyser rødt og blåser kald luft (tilsynelatende i det uendelige). Hva er det nå som er galt? Jeg har full tank, korrekt plassert, returledning med fall til drenering, og toppladet batteri.

At den lyser rødt og blåser kald luft skal egentlig ikke være mulig siden den røde lampen aktiveres av etterkjølingstermostaten som står inn i brennkammeret. Og denne termostaten aktiveres av varme/forbrenning i brennkammeret ved ca 80 grC.

Sjekk også om returslangen ikke står ned i parafinen, skal max 1-1,5 cm gjennom korken. Mange som gjør feil her.

Om du hører tikking fra pumpen, så får den ikke drivstoff. Se på sugeslangen om parafinen stiger (lag luftboble om nødvendig) ved hvert "tikk". Når pumpen har fått drivstoff, er den praktisk talt lydløs, bare et svakt "dunk" som kan føles med fingeren. Pumpen styres av termostaten (overopphetingstermostaten) som sitter mellom/på siden av varmluftuttakene

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Jeg la merke til at trådstarter skrev: Etter et avbrudd av normal varmemodus, er den blitt vanskelig. Kan dette være stikkordet og kan elektronikken pga. dette ha fått hikke og feks. ikke starter pumpen eller glødingen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om han har brudt strømmen til varmeren mens den var under nedkjøling, og gjort nytt forsøk umiddelbart på opptenning, vil det være restvarme i brenneren og den røde lampen lyser. Pumpen vil starte på nytt, men det er ikke sikkert at glødingen blir aktivert - det kommer an på hvor lenge den har vært frakoblet.

Men det forklarer fremdeles ikke hvorfor den røde lampen lyser og at den blåser kald luft.

Frakobling av strømmen vha hovedbryter eller fra batteriet i helst 5 min vil "resette" kretskortet for eventuell hikking, og alt burde så være normalt. Om så monteringsanvisningen ellers er fulgt opp så skal det virke

Hvis glødetråden har kontakt med låseblekket som sitter på toppen vil den røde lampen lyse, men den tenner ikke.Her må man være veldig nøye ved montering for det er veldig små marginer.Kjøpte rep. sett som viste seg og ikke være orginalt og fikk samme problemet.Kjøpte orginalt rep. sett og var veldig nøye ved montering. Nå går den fint

Det er nok riktig, og da snakker vi om feilmontasje av glødetråd som igjen kan føre til brudd i kretskortet.

Trådstarter har en NY varmer, og det anbefales ikke at kunder skal begynne å sjekke slike ting selv. Dette vil i så fall være en garantisak, og om en varmer eller kokeapparat fra Wallas blir åpnet og skrudd på av ikke-autoriserte servicepersonell innenfor garantitiden, vil det medføre brud på garantibestemmelsene. Kostnader ved en reparasjon må da dekkes av kunden selv.

Så om varmeren er montert etter monteringsanvisningen, gies det generelle råd om montering og bruk. Om det ikke hjelper så er det kanskje en feil ved apparatet - som kan skje også med Wallas - og da SKAL apparatet sjekkes av autorisert servicepersonell.

• 1 år senere...
  • 4 år senere...

Hei! 

Da har jeg samme problem: Wallas 1800 t varmer ikke. Har prøvd de tipsene jeg har funnet... 

Bakgrunn: Ca 2 år gml, brukt flere ganger siste måned. Brukt av og til gjennom året - men ikke veldig ofte. Sluttet å varme mens den var i drift - etter få minutter. Mulig årsak oppheting pga innsnevring i slange - men det er usikkert. (Kan ha oppstått i forbindelse med isolering av slanger.) Fylte også parafin like før den sluttet å varme - har hele tiden brukt kemetyl fritidsparafin)

Ellers:

- pumpen tikker og suger parafin

- viften blåser (kald luft)

- kommer ikke eksos

- har prøvd reset av overopphetingsknapp

- tatt av slangene for å eliminere evt problem med innsnevring

- batterier alltid toppladet (landstrøm på)

- har slått av strømmen mer enn fem min etter råd her

- har ristet på tanken 

- lampe for termostat og "indikeringslampe for oppvarming" lyser

Litt oppgitt nå... noe jeg ikke har tenkt på?

Veldig takknemlig om noen har flere tips :-) 

Redigert av Source2 (see edit history)

Første jeg alltid ber folk sjekke er returslangen. Den skal ha fritt fall hele veien ned til tanken, ikke ha svanehals eller vannlås. Deretter skal den bare gjennom korken med en cm eller så, skal ikke stå ned i parafinen.

Får den ikke skikkelig retur blir veken for våt og det brenner for dårlig. Blir varmt nok til at indikatoren for varme (øverst til venstre på panelet) tennes; 80 grader, men ikke nok til at det er god forbrenning.

En annen ting er at varmeren ikke blir brukt ofte nok slik at veken blir tørr og hard. Da vil du heller ikke få opp nok temperatur til at det kommer god varme. Varmeren bør kjøres minst 1 gang (15-30 min) i måneden for å unngå at veken tørker ut.

Fantastisk å kunne få ekspert-svar!

Virker som om det ikke tenner. Eksos-slangen er kald - og det kommer ikke ut eksos. Varmeindikator øverst til venstre lyser ikke. Kun termostatlampe og symbolet over på-knappen... Varmeren stopper med en gang jeg slår den av (ikke behov for nedkjøling). 

Returslangen er vannrett Ca 10 cm, men burde ikke være noen vannlåseffekt?? Har også sjekket at slangen ikke kom nedi parafinen. Men i og med at jeg hadde tanken ute for å fylle på er det ikke utenkelig at posisjonen til tanken kan ha endret seg marginalt. Litt vanskelig å få mere fall rent praktisk - men kan selvsagt prøve å gjøre noe her. Får se på det i morgen.

Dersom våt veke er problemet - kan det ha ført til at varmeren sluknet mens den var i bruk? (Det var nemlig det som skjedde sist helg. Og siden har jeg altså ikke fått varme overhodet). 

Ble obs på dette med jevnlig bruk i vinter. Har kjørt den en del de siste månedene - opptil et par timer av gangen. Alt har fungert fint... 

Redigert av Source2 (see edit history)

Da har jeg flyttet litt på tanken slik at det garantert er fall på returslangen. Det hjalp ikke...

Vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal måle strømforbruk... har multimeter, men forstår at jeg trenger tangamperemeter?

Når det gjelder bytte av gløder og vekesett: kan man gjøre det uten å ta varmeren ut av braketten? (Den er montert slik at det blir veldig mye styr for å få det ut.)

Og... er det relativt enkelt å bytte? (Har forøvrig notert at det kun er gått 8 liter parafin gjennom brenneren. Ble montert i båten for et år siden. Altså lite brukt. Men likevel behov for å bytte gløder/veke?)

Og et siste spørsmål: leste på wallas.fi at man kan prøve med kondensfjerner. Har du erfart at det kan være et problem? (Var lite på tanken før jeg fylte opp nå, og det har vært ganske store temperatursvingninger). 

Igjen - tusen takk for hjelpen!

Trenger ikke tangamperemeter for å måle strømforbruket. Om du kommer til batterikoblingen kobler du fra + og setter multimeteret mellom batteri og +ledningen.

Eller; Klipp strømkabelen ca 30 cm fra varmeren og sett inn multimeteret der. Koble sammen med en sukkerbit eller lignende etterpå. 

Varmeren må ut av braketten for å skliftes, følg denne linken for å få en beskrivelse om hvordan skifte veke/glødespiral. Om du ikke har for mange "totter" skal det gå bra. :thumbsup:

Ikke klipp av kabelen til kontrollpanelet, ta den lille ekstrajobben med å løsne kabelen fra kretskortet (multikontakt). Kabelen henger fast  med en 8mm mutter på brennkammeret.

Å kutte strømkabelen synes jeg er ok, det er såpass trangt å komme til strømterminalen på kortet at det er enklere å kutte kabel ca 30 cm fra varmer, og koble sammen igjen med eks sukkerbit. 

En glødespiral kan holde i maaange år, har hatt mange eksempler på 10-12 år, og i ett konkret tilfelle har det gått 24 år (ja, varmeren var mye brukt), før den måtte skiftes. Men så er det noen ganger den må skiftes med kortere mellomrom, og det er gjerne fordi veken/gløder har "druknet" pga dårlig fall på returen, eller fordi varmeren er for lite brukt slik at veke tørker inn.

Ved "drukning" blir det som oftest også en del koksing av glødetråd og flammespreder. Og "drukning" er et velkjent problem; Vet om et medlem her inne som kjøpte seg splitter ny (2400t tror jeg det var?), tente 2 ganger, så var det game over. Fikk skiftet veke og gløder (mye koks), rettet ut returen, og så var den i orden.

Wallas anbefaler for øvrig service av brenner (skifte av veke/glødespiral + generell gjennomgang) hver 5. år. Så det er nærmest forventet at gløder skal holde så lenge, om varmeren brukes jevnlig.

Ja, du kan tilsette kondensfjerner for bensinmotor (isopropanol) i parafinen uten at varmeren tar skade av det. 

Tusen takk igjen!

Da har jeg klart å lese av strømforbruket på batteriladeren :-) 

Den trekker Ca 4,5 i starten og går så ned til 0,5 etter et par minutter - da den også slår om takten på klikkingen. Noterte også at det luktet litt parafin fra eksos - men altså ingen varme. 

Da virker det vel som om problemet er identifisert...

Regner med at jeg får det jeg trenger hvis jeg bestiller f.eks denne:

http://www.toppfritid.no/båtutstyr/varme/wallas-marine/wallas-reservedeler/wallas-servicesett-parafin-f-1300-1800-2400-3200-samt-900-1000-101041-p0000002046

Igjen - tusen takk for hjelpen!!! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...