Wallas Service Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Riktige deler, og du kan også bestille de hos denne karen her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84018869 En 5-er billigere og uten visakortgebyr, uten oppkrav. Kremt, jaha, det var reklamen Du har altså gløding, men den tenner ikke. Så da går jeg ut ifra at du har et koksingsproblem, og det er nødvendig å skifte gløder/veke for å rette problemet. Muligens du klarer å gjøre ren brenner uten å skifte deler, men det kan være godt å ha delene i bakhånda. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Source2 Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) Da sier jeg takk for hjelpen nok en gang! (Jeg så ikke det siste innlegget ditt før nå - etter at jeg hadde postet dette - redigerer nå altså). Har byttet glødetråd og veke. Og nå varmer det!!! Og da blir jeg selvsagt i tvil om den nå blir FOR varm! Den er varmere, og avgir mer varme enn den noen gang har gjort. Jeg klarer ikke å holde hånden på varmeren (utenfor brennkammeret). Heller ikke på eksosen. Temperaturen ut av varmeslangene er 67 og over 70 grader inn i salongen. (En slange på fem meter og en på tre. Begge delvis isolert.) og da har jeg bare hatt varmeren på 3. Syntes også jeg kjenner et ørlite snev av noe kjemisk lukt. (Kanskje litt parafin eller gummi eller noe sånt). Er dette normal temperatur? Og kan det snevet av lukt kanskje skyldes ny veke? Forøvrig: - det var det en liten gummi-pakning i service-settet som jeg ikke fikk brukt... - veken var i ett stykke - mens det i instruksjonen stod at den skulle være delt - vedlagte bilde viser vel ellers at det var behov for å bytte - selv om det kun har gått 8 liter parafin gjennom apparatet. Ellers er det nok ganske klart at jeg kommer til å kjøre Wallas'en jevnlig gjennom hele året! Redigert 4.Juni.2017 av Source2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Wallas Service skrev On 27.5.2017 at 1.26: En glødespiral kan holde i maaange år, har hatt mange eksempler på 10-12 år, og i ett konkret tilfelle har det gått 24 år (ja, varmeren var mye brukt), før den måtte skiftes. Min Wallas 2400 har gått i 31 år uten utskifting av noe som helst. Har bare vært demontert et par ganger på grunn av møkk som lagde viftestøy. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Source2 skrev On 4.6.2017 at 18.31: Har byttet glødetråd og veke. Og nå varmer det!!! Og da blir jeg selvsagt i tvil om den nå blir FOR varm! Den er varmere, og avgir mer varme enn den noen gang har gjort. Jeg klarer ikke å holde hånden på varmeren (utenfor brennkammeret). Heller ikke på eksosen. Temperaturen ut av varmeslangene er 67 og over 70 grader inn i salongen. (En slange på fem meter og en på tre. Begge delvis isolert.) og da har jeg bare hatt varmeren på 3. Syntes også jeg kjenner et ørlite snev av noe kjemisk lukt. (Kanskje litt parafin eller gummi eller noe sånt). Er dette normal temperatur? Og kan det snevet av lukt kanskje skyldes ny veke? Forøvrig: - det var det en liten gummi-pakning i service-settet som jeg ikke fikk brukt... - veken var i ett stykke - mens det i instruksjonen stod at den skulle være delt - vedlagte bilde viser vel ellers at det var behov for å bytte - selv om det kun har gått 8 liter parafin gjennom apparatet. Ellers er det nok ganske klart at jeg kommer til å kjøre Wallas'en jevnlig gjennom hele året! Først så klager folk over at Wallas'en ikke varmer, og nå klager de på at den varmer for godt? Ærlig talt, det får være grenser!! Gratulerer, du har nå en friskmeldt varmer etter det jeg kan forstå. Den lille gummipakningen i servicesettet er til hullet hvor returrøret kommer ut gjennom bunnlokket på brenneren. Veken skal være i 2 deler; En med et hull i som skal tres over røret nede i vekekoppen, og en del som skal dekke over det hele. Den rektangulære metallrammen som følger med, skal klemme over den øverste veken slik at den ikke svulmer opp når den blir våt. Viktig: Skal monteres slik at den følger samme retning som glødespiralen. At det er nødvendig å skifte servicesettet etter bare 8 liter parafin, skyldes i hovedsak feil ved returslangen. Ganske vanlig monteringsfeil. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Source2 Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Det som skjedde er nok at etter at jeg fylte på parafin fikk jeg ikke satt tanken ordentlig på plass. Den ble da stående slik at det ikke var bra nok fall på returslangen - og dermed gikk det som det gikk. Og til Eivindch: da satser jeg på at denne holder i over 30 år :-) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 (redigert) Jeg ble plutselig enda gladere i min oljeovn som sto i båten når jeg kjøpte den, som går på vanlig diesel og ikke trenger hverken elektrisk start/strøm til drift eller spesialdrikke til 4 x dieselpris. Jeg har også en Wallasbrenner på hytta, den går på vanlig parafin og kan gå på diesel. Forstår ikke hvorfor denne båtwallasen må ha spesialdrikke, eller rettere sagt, forstår ikke at de ikke kan lage en som går på vanlig diesel. Oljeovn som varmer godt med vanlig diesel og uten strømforbruk. Redigert 15.Juni.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Wallas Service Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Shore skrev for 12 timer siden: Jeg har også en Wallasbrenner på hytta, den går på vanlig parafin og kan gå på diesel. Forstår ikke hvorfor denne båtwallasen må ha spesialdrikke, eller rettere sagt, forstår ikke at de ikke kan lage en som går på vanlig diesel. For å oppdatere deg litt: Wallas produserer båtvarmere (1300, 1800t og 2400t) som krever parafin for å brenne. De brenner på Lampeolje/Lampeparafin, men denne type parafin inneholder voks som har en tendens til å klumpe seg når det blir kaldt i været. Voksen setter seg i sugeslangen (drivstoffslangen) og i pumpen som et belegg, og voksen gjør også at brenneren soter litt. Fritidsparafin inneholder ikke voks og brenner mye renere, og har høyere varmeverdi. Wallas produserer også båtvarmere (22Dt, 30Dt og 40Dt) som er konstruert for diesel. Disse brenner også utmerket på vanlig parafin (Villaparafin, Fyringsolje), men det er kanskje litt upraktisk i en båt fordi du da må ha egen tank til formålet. Fremdeles skal den ikke ha Lampeolje/Lampeparafin pga voksen, det samme pumpe og drivstoffslanger som vil tette seg. I tillegg har Wallas båtvarmere (22GB og 30GB) som også brenner er konstruert for diesel. I tillegg til vanlig diesel (EN 590) brenner de vanlig parafin, og de er konstruert for å brenne Biodieselblandinger (B10, EN 16734, B20/B30, EN 16709), og ren biodiesel (HVO 15940). Wallas båtvarmere for diesel er ikke så ulik din hyttevarmer; Samme pumpe, glødeplugg og brenner blant annet. Og for å oppdatere deg ytterligere; Wallas har også kokeapparater med keramisk topp, som også brenner på diesel. Brukes både i båt og til camping. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Shore Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Ok. Så å bruke kostbart drivstoff er unødvendig og egentlig skadelig? Eller er fritidsparafin, som du kaller det også en kostbar sak, eller er det vanlig parafin med uvanlig navn? For meg er det egentlig ikke viktig i nåværende situasjon, men kan jo bli det om jeg en gang skal/må bytte brenner. Regner også med at andre kan ha nytte av å oppdateres. Det å betale kr. 35,- pr. liter drivstoff til en varmer, virker helt hinsides for min økonomi/økonomiske sans. Forøvrig nyttig tråd og god service av "Wallas service". Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Wallas Service Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Fritidsparafin er også en "kostbar" sak. Ikke vanlig parafin med fancy navn for å selge, og heller ikke tilsatt aromater. Selges bare i 4 og 5 liters kanner. Skal EU-direktivet følges så skal den kun selges i 4 ltr kanner, og kannen skal være sort med sort skrukork. Prisen er svært varierende alt hvor du kjøper den. Fra kr 139,-. på Felleskjøpet til kr 228,- på bensinstasjonen. Båtutstyrsbutikkene ligger vanligvis "noe midt i mellom". Fritidsparafin er rent, veldig rent. I større mengder kalles det for fellesbetegnelsen "Flybensin". Så om du har et lite fly stående i tillegg til båten på vannet, kan du sikkert fylle deg en kanne eller 2 mens du fyller opp tanken på flyet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Gudrun Svart 16.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2017 Ok så neste gang de oppdager det mangler 4 liter med fuel på flyet til køben er det bare å se etter en med wallas i youghurtbegeret sitt? Sitér dette innlegget Link to post
Kilden Svart 17.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Til shore: Høres veldig bra ut med ovn som ikke krever strøm! Jeg vurderte faktisk litt ulike varianter, men fant at de ble vanskelige å plassere. Da falt valget på Wallas og fritidsparafin fordi jeg har forstått at de bruker mindre strøm enn diesel (har seilbåt OG liker å seile) og er mer stillegående. Så langt godt fornøyd (om vi ser bort fra tabben med returslangen). ...og så er det jo gull verdt å kunne få profesjonell "brukerstøtte" her på Båtplassen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Jeg er litt usikker på hva min heter, men tror det er T4. En liten pottebrenner med minimalt plassbehov. Er vel ikke større tverrsnitt enn ca 20 20 cm. Står i en 27 fots seilbåt. Nå har jeg kun få dagers brukererfaring med den, men hittil er jeg meget fornøyd. Ingen veke som kan kokse, ingen strømtilførsel og drivstoff som selges rimelig fra enhver pumpe. Tror den er produsert av en som tidligere arbeidet for de som produserte Reflex ovner og startet egen produksjon av ovner. Klart, bruker man ovnen kun få timer i året, blakker man seg ikke på drivstoff til nær 40 kr. literen, men for meg ligger det utenfor komfortsonen. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Source2 Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Da har jeg omsider fått satt inn ny veke (bestilt fra "Wallas Service") - inkludert den delen med hull i som manglet tidligere (fra annen leverandør). Alt ser ut til å funke som det skal. Temperatur ut av slangene i salongen (ca 3 meter isolert) er nå minst 70 grader. (Termometeret konker ut på 70). Syntes det virker veldig varmt, men etter å ha lest litt her og der forstår jeg at det er normalt. Det er vel heller ikke så langt unna de temperaturene man nå opplever i Sør-Europa - uten Wallas! Takk igjen for alle gode råd og tips - ikke minst til Wallas Service. Hadde neppe turd å åpne wallasen uten hjelpen her! Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Lærte fort at det å montere returslangen riktig er helt avgjørende!! Etter at jeg fikk montert allt riktig så har det vært vellstand:)) måtte fyre 2400"n opp på morgenen her i helgen og den varmet godt:)) må gjerne startes et par ganger etter å ikke ha blitt brukt på en god stund men det forstår jeg:) Er glad jeg har den...stillegående og bruker lite strøm! vurderer en Inline vifte for å få litt mer trøkk i lufta pga lange strekk på varmluftslangene...men med noen spjeld og lukkbare dyser holder det kanskje sånn det er:) ekstra vifte funksjonen som er originalt fungerer også bra.Wallas Service er også god å ha som teknisk support:)) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Tror ikke du trenger inline vifte Jangul. Har du prøvd å isolere varmeslangene? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jangul Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Har isolert kun den ene slangen da jeg ikke er enig med meg selv hvordan jeg skal plassere dyser og spjeld:) har isolasjon nok så det skal gjøres først:) blir stadig litt brainstorming ang dysenes plassering...men det er bare gøy Den vifta er dyr også....satt å lekte med tanken om en 1300 inne i kabinen hehe:)) men...får vel holde med 2400:)) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 2400 skal holde under normale omstendigheter, med mindre du er en frostpist Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jangul Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Er en frossenpinn:)) Sitér dette innlegget Link to post
Febo Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Hei! Håper at det går an å gjenoppleve denne tråden, siden jeg har en sammenlignbart problem med min Wallas 1400. Jeg kjøpte båten i forrige uke, og den forrige eieren fortalte meg at han aldri hadde brukt varmeren. Da jeg prøvde den for første gang var det bare kald luft fra viften... Nå har jeg bestemt meg for å ikke gi meg før den fungerer, liker ikke å kaste ting som kan repareres :) Da jeg prøvde den noen dager siden så det ut som den ikke pumpet opp parafin. Da åpnet jeg maskinen og fikk drivstoff pumpe til å fungere. Veken er nå vått og returslangen går rett ned. Dessverre er den fremdeles kaldt, og jeg fant ut i dag at glødetråden ikke gløder. Den ser fin ut, har en motstand på 2,2ohm ingen kabelbrudd mellom tråden og kretskortet og relaisen på kretskortet fungerer. Jeg har ikke målt hvor mye strøm den trekker, men det står ingen spenning over glødetråden. Er det noe jeg overser? For å være sikker har jeg bestilt en servicesett, men skulle det løse problemet? På forhånd takk for hjelpen! Beste hilsen, Fabian Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Wallas 1400: * Returslangen. At den går rett ned er jo fint, bare pass på at den skal bare 1 cm gjennom korken og kuttes. Skal ikke stå ned i parafinen. Og pass endelig på at det lille hullet på returnippelen ikke tettes. * Glødetråden er tydeligvis i orden. Om den ikke gløder når du prøver å starte apparatet, er det enten ledningsbrudd eller feil på kortet. Varmeren skal trekke ca 5 A i ca 2,5 min i oppstart. * I bruksanvisningen står det "Illumination kerosene" (Lampeparafin) som drivstoff. Bruk heller Fritidsparafin som er anbefalt til alle andre Wallas'er. Om du ikke har bruks-/monteringsanvisning kan du laste den ned her. Der finner du også koblingskjema og kretskortskjema med komponentliste.. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Febo Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Tusen takk for raskt svar! Jeg skal dobbeltsjekke for ledningsbrudd. I går målte jeg på kretskortet at de går strøm gjennom relaisen til glødetråden, regner med at det da må være mellom kretskortet og glødetråden. Kan trekke en ny ledning for å eliminere brudd på kabelen. Skal i tillegg dobbelsjekke det lillehulet på returnippelen! Takk igjen! Beste hilsen, Fabian Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Ser at det er åpnet egen tråd for Wallas 1400, så oppdateringer følges der. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kjellg Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 (redigert) Wallas Service skrev On 16.6.2017 at 15.06: Fritidsparafin er rent, veldig rent. I større mengder kalles det for fellesbetegnelsen "Flybensin". Så om du har et lite fly stående i tillegg til båten på vannet, kan du sikkert fylle deg en kanne eller 2 mens du fyller opp tanken på flyet Flybensin er bensin med 100 oktan og kalles 100ll. Du tenker på en annet flydrivstoff som heter JET A-1. Det er ren parafin. Brukt det i mange år på masse brennere. Redigert 13.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.