Jump to content

Wallas 1800 går og går uten varme. Hva er det nå?


Norfront

Recommended Posts

Riktige deler, og du kan også bestille de hos denne karen her:  

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84018869

:saint:

En 5-er billigere og uten visakortgebyr, uten oppkrav.

Kremt, jaha, det var reklamen :giggle:

 

Du har altså gløding, men den tenner ikke. Så da går jeg ut ifra at du har et koksingsproblem, og det er nødvendig å skifte gløder/veke for å rette problemet. Muligens du klarer å gjøre ren brenner uten å skifte deler, men det kan være godt å ha delene i bakhånda.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
  • 2 uker senere...

Da sier jeg takk for hjelpen nok en gang! 

(Jeg så ikke det siste innlegget ditt før nå - etter at jeg hadde postet dette - redigerer nå altså). 

 

Har byttet glødetråd og veke. Og nå varmer det!!! 

 

Og da blir jeg selvsagt i tvil om den nå blir FOR varm! Den er varmere, og avgir mer varme enn den noen gang har gjort. Jeg klarer ikke å holde hånden på varmeren (utenfor brennkammeret). Heller ikke på eksosen. Temperaturen ut av varmeslangene er 67 og over 70 grader inn i salongen. (En slange på fem meter og en på tre. Begge delvis isolert.) og da har jeg bare hatt varmeren på 3. Syntes også jeg kjenner et ørlite snev av noe kjemisk lukt. (Kanskje litt parafin eller gummi eller noe sånt). 

 

Er dette normal temperatur? Og kan det snevet av lukt kanskje skyldes ny veke? 

 

Forøvrig:

- det var det en liten gummi-pakning i service-settet som jeg ikke fikk brukt... 

- veken var i ett stykke - mens det i instruksjonen stod at den skulle være delt

- vedlagte bilde viser vel ellers at det var behov for å bytte - selv om det kun har gått 8 liter parafin gjennom apparatet. 

 

Ellers er det nok ganske klart at jeg kommer til å kjøre Wallas'en jevnlig gjennom hele året! 

IMG_0641.JPG

IMG_0635.JPG

Redigert av Source2 (see edit history)
Link to post
Wallas Service skrev On 27.5.2017 at 1.26:

En glødespiral kan holde i maaange år, har hatt mange eksempler på 10-12 år, og i ett konkret tilfelle har det gått 24 år (ja, varmeren var mye brukt), før den måtte skiftes.

 

Min Wallas 2400 har gått i 31 år uten utskifting av noe som helst. Har bare vært demontert et par ganger på grunn av møkk som lagde viftestøy.

 

Eivind

Link to post
Source2 skrev On 4.6.2017 at 18.31:

Har byttet glødetråd og veke. Og nå varmer det!!! 

 

Og da blir jeg selvsagt i tvil om den nå blir FOR varm! Den er varmere, og avgir mer varme enn den noen gang har gjort. Jeg klarer ikke å holde hånden på varmeren (utenfor brennkammeret). Heller ikke på eksosen. Temperaturen ut av varmeslangene er 67 og over 70 grader inn i salongen. (En slange på fem meter og en på tre. Begge delvis isolert.) og da har jeg bare hatt varmeren på 3. Syntes også jeg kjenner et ørlite snev av noe kjemisk lukt. (Kanskje litt parafin eller gummi eller noe sånt). 

 

Er dette normal temperatur? Og kan det snevet av lukt kanskje skyldes ny veke? 

 

Forøvrig:

- det var det en liten gummi-pakning i service-settet som jeg ikke fikk brukt... 

- veken var i ett stykke - mens det i instruksjonen stod at den skulle være delt

- vedlagte bilde viser vel ellers at det var behov for å bytte - selv om det kun har gått 8 liter parafin gjennom apparatet. 

 

Ellers er det nok ganske klart at jeg kommer til å kjøre Wallas'en jevnlig gjennom hele året! 

 

 

Først så klager folk over at Wallas'en ikke varmer, og nå klager de på at den varmer for godt? Ærlig talt, det får være grenser!!  :lol:

 

Gratulerer, du har nå en friskmeldt varmer etter det jeg kan forstå.

Den lille gummipakningen i servicesettet er til hullet hvor returrøret kommer ut gjennom bunnlokket på brenneren.

Veken skal være i 2 deler; En med et hull i som skal tres over røret nede i vekekoppen, og en del som skal dekke over det hele. 

Den rektangulære metallrammen som følger med, skal klemme over den øverste veken slik at den ikke svulmer opp når den blir våt. Viktig: Skal monteres slik at den følger samme retning som glødespiralen.

 

At det er nødvendig å skifte servicesettet etter bare 8 liter parafin, skyldes i hovedsak feil ved returslangen. Ganske vanlig monteringsfeil.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg ble plutselig enda gladere i min oljeovn som sto i båten når jeg kjøpte den, som går på vanlig diesel og ikke trenger hverken elektrisk start/strøm til drift eller spesialdrikke til 4 x dieselpris. Jeg har også en Wallasbrenner på hytta, den går på vanlig parafin og kan gå på diesel. Forstår ikke hvorfor denne båtwallasen må ha spesialdrikke, eller rettere sagt, forstår ikke at de ikke kan lage en som går på vanlig diesel.

 

Oljeovn som varmer godt med vanlig diesel og uten strømforbruk.

20170512_221206.jpg

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Shore skrev for 12 timer siden:

Jeg har også en Wallasbrenner på hytta, den går på vanlig parafin og kan gå på diesel. Forstår ikke hvorfor denne båtwallasen må ha spesialdrikke, eller rettere sagt, forstår ikke at de ikke kan lage en som går på vanlig diesel.

 

For å oppdatere deg litt:

Wallas produserer båtvarmere (1300, 1800t og 2400t) som krever parafin for å brenne. De brenner på Lampeolje/Lampeparafin, men denne type parafin inneholder voks som har en tendens til å klumpe seg når det blir kaldt i været. Voksen setter seg i sugeslangen (drivstoffslangen) og i pumpen som et belegg, og voksen gjør også at brenneren soter litt. Fritidsparafin inneholder ikke voks og brenner mye renere, og har høyere varmeverdi.

 

Wallas produserer også båtvarmere (22Dt, 30Dt og 40Dt) som er konstruert for diesel. Disse brenner også utmerket på vanlig parafin (Villaparafin, Fyringsolje), men det er kanskje litt upraktisk i en  båt fordi du da må ha egen tank til formålet. Fremdeles skal den ikke ha Lampeolje/Lampeparafin pga voksen, det samme pumpe og drivstoffslanger som vil tette seg.

 

I tillegg har Wallas båtvarmere (22GB og 30GB) som også brenner er konstruert for diesel. I tillegg til vanlig diesel (EN 590) brenner de vanlig parafin, og de er konstruert for å brenne Biodieselblandinger (B10, EN 16734, B20/B30, EN 16709), og ren biodiesel (HVO 15940). 

 

Wallas båtvarmere for diesel er ikke så ulik din hyttevarmer; Samme pumpe, glødeplugg og brenner blant annet.

 

Og for å oppdatere deg ytterligere; Wallas har også kokeapparater med keramisk topp, som også brenner på diesel. Brukes både i båt og til camping. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Ok. Så å bruke kostbart drivstoff er unødvendig og egentlig skadelig? Eller er fritidsparafin, som du kaller det også en kostbar sak, eller er det vanlig parafin med uvanlig navn? For meg er det egentlig ikke viktig i nåværende situasjon, men kan jo bli det om jeg en gang skal/må bytte brenner. Regner også med at andre kan ha nytte av å oppdateres. Det å betale kr. 35,- pr. liter drivstoff til en varmer, virker helt hinsides for min økonomi/økonomiske sans.

 

Forøvrig nyttig tråd og god service av "Wallas service".

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Fritidsparafin er også en "kostbar" sak. Ikke vanlig parafin med fancy navn for å selge, og heller ikke tilsatt aromater. Selges bare i 4 og 5 liters kanner. Skal EU-direktivet følges så skal den kun selges i 4 ltr kanner, og kannen skal være sort med sort skrukork.

Prisen er svært varierende alt hvor du kjøper den. Fra kr 139,-. på Felleskjøpet til kr 228,- på bensinstasjonen. Båtutstyrsbutikkene ligger vanligvis "noe midt i mellom".

Fritidsparafin er rent, veldig rent. I større mengder kalles det for fellesbetegnelsen "Flybensin". Så om du har et lite fly stående i tillegg til båten på vannet, kan du sikkert fylle deg en kanne eller 2 mens du fyller opp tanken på flyet :yesnod: 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Til shore:

 

Høres veldig bra ut med ovn som ikke krever strøm! Jeg vurderte faktisk litt ulike varianter, men fant at de ble vanskelige å plassere. 

 

Da falt valget på Wallas og fritidsparafin fordi jeg har forstått at de bruker mindre strøm enn diesel (har seilbåt OG liker å seile) og er mer stillegående. 

 

Så langt godt fornøyd (om vi ser bort fra tabben med returslangen). 

 

...og så er det jo gull verdt å kunne få profesjonell "brukerstøtte" her på Båtplassen :-)

 

Link to post

Jeg er litt usikker på hva min heter, men tror det er T4. En liten pottebrenner med minimalt plassbehov.  Er vel ikke større tverrsnitt enn ca 20 20 cm. Står i en 27 fots seilbåt. Nå har jeg kun få dagers brukererfaring med den, men hittil er jeg meget fornøyd. Ingen veke som kan kokse,  ingen strømtilførsel og drivstoff som selges rimelig fra enhver pumpe.

 

Tror den er produsert av en som tidligere arbeidet for de som produserte Reflex ovner og startet egen produksjon  av ovner.

 

Klart, bruker man ovnen kun få timer i året, blakker man seg ikke på drivstoff til nær 40 kr. literen, men for meg ligger det utenfor komfortsonen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har jeg omsider fått satt inn ny veke (bestilt fra "Wallas Service") - inkludert den delen med hull i som manglet tidligere (fra annen leverandør).

 

Alt ser ut til å funke som det skal. Temperatur ut av slangene i salongen (ca 3 meter isolert) er nå minst 70 grader. (Termometeret konker ut på 70).

 

Syntes det virker veldig varmt, men etter å ha lest litt her og der forstår jeg at det er normalt. Det er vel heller ikke så langt unna de temperaturene man nå opplever i Sør-Europa - uten Wallas!

 

Takk igjen for alle gode råd og tips - ikke minst til Wallas Service. Hadde neppe turd å åpne wallasen uten hjelpen her!

Link to post

Lærte fort at det å montere returslangen riktig er helt avgjørende!! Etter at jeg fikk montert allt riktig så har det vært vellstand:)) måtte fyre 2400"n opp på morgenen her i helgen og den varmet godt:)) må gjerne startes et par ganger etter å ikke ha blitt brukt på en god stund men det forstår jeg:) Er glad jeg har den...stillegående og bruker lite strøm! vurderer en Inline vifte for å få litt mer trøkk i lufta pga lange strekk på varmluftslangene...men med noen spjeld og lukkbare dyser holder det kanskje sånn det er:) ekstra vifte funksjonen som er originalt fungerer også bra.Wallas Service er også god å ha som teknisk support:))

Link to post

Har isolert kun den ene slangen da jeg ikke er enig med meg selv hvordan jeg skal plassere dyser og spjeld:) har isolasjon nok så det skal gjøres først:) blir stadig litt brainstorming ang dysenes plassering...men  det er bare gøy:yesnod: Den vifta er dyr også....satt å lekte med tanken om en 1300 inne i kabinen hehe:)) men...får vel holde med 2400:)) 

Link to post
  • 10 måneder senere...

Hei!

 

Håper at det går an å gjenoppleve denne tråden, siden jeg har en sammenlignbart problem med min Wallas 1400. Jeg kjøpte båten i forrige uke, og den forrige eieren fortalte meg at han aldri hadde brukt varmeren. Da jeg prøvde den for første gang var det bare kald luft fra viften...

 

Nå har jeg bestemt meg for å ikke gi meg før den fungerer, liker ikke å kaste ting som kan repareres :)

 

Da jeg prøvde den noen dager siden så det ut som den ikke pumpet opp parafin. Da åpnet jeg maskinen og fikk drivstoff pumpe til å fungere. Veken er nå vått og returslangen går rett ned.

 

Dessverre er den fremdeles kaldt, og jeg fant ut i dag at glødetråden ikke gløder. Den ser fin ut, har en motstand på 2,2ohm ingen kabelbrudd mellom tråden og kretskortet og relaisen på kretskortet fungerer. Jeg har ikke målt hvor mye strøm den trekker, men det står ingen spenning over glødetråden.

 

Er det noe jeg overser?

 

For å være sikker har jeg bestilt en servicesett, men skulle det løse problemet?

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

Beste hilsen, Fabian

 

 

Link to post

 

Wallas 1400:

 

* Returslangen. At den går rett ned er jo fint, bare pass på at den skal bare 1 cm gjennom korken og kuttes. Skal ikke stå ned i parafinen. Og pass endelig på at det lille hullet på returnippelen ikke tettes.

* Glødetråden er tydeligvis i orden. Om den ikke gløder når du prøver å starte apparatet, er det enten ledningsbrudd eller feil på kortet. Varmeren skal trekke ca 5 A i ca 2,5 min i oppstart.

* I bruksanvisningen står det "Illumination kerosene" (Lampeparafin) som drivstoff. Bruk heller Fritidsparafin som er anbefalt til alle andre Wallas'er.

 

Om du ikke har bruks-/monteringsanvisning kan du laste den ned herDer finner du også koblingskjema og kretskortskjema med komponentliste..

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Tusen takk for raskt svar!

 

Jeg skal dobbeltsjekke for ledningsbrudd. I går målte jeg på kretskortet at de går strøm gjennom relaisen til glødetråden, regner med at det da må være mellom kretskortet og glødetråden. Kan trekke en ny ledning for å eliminere brudd på kabelen.

 

Skal i tillegg dobbelsjekke det lillehulet på returnippelen!

 

Takk igjen!

 

Beste hilsen, Fabian

Link to post
Wallas Service skrev On 16.6.2017 at 15.06:

 

Fritidsparafin er rent, veldig rent. I større mengder kalles det for fellesbetegnelsen "Flybensin". Så om du har et lite fly stående i tillegg til båten på vannet, kan du sikkert fylle deg en kanne eller 2 mens du fyller opp tanken på flyet :yesnod: 

 

Flybensin er bensin med 100 oktan og kalles 100ll.

Du tenker på en annet flydrivstoff som heter JET A-1. Det er ren parafin. Brukt det i mange år på masse brennere. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...