Jump to content

Sjøsetting i Tysse


Mariell

Recommended Posts

Så er Mariell solgt. Utruligt nok ble det rimligst med transport langs landeveien over fjellet til Hordaland.

 

Er det noen som vet om det er noen eignet kai i Tysse i hordaland. Hvor man kan sette ut en 30 foter med kranbil. Ser ikke noe poeng å kjøre en drøye 4 meters høy ekvipasje helt inn til Bergen. Mariell skal på egen kjøl til Fitjar fra en eignet plass nær RV7..

 

 

Ps. ser i annen poll at flere vurderer å skifte  Nick. Det gjør også jeg siden Mariell ikke lenger er i vårt eie :cryin: :cryin: :cryin:

 

Så jeg får begynne med å signere med mitt første Nick.

 

Pekjan

(capt. skuteløs)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke i Nordheimsund eller Øystese...

 

Det er en liten båthavn i Tysse (rett nedenfor der gamle/nyeveien møtes).

Pareringsplassen til butikkene (sør for Safa fabrikken) i Tysse ligger helt i sjøkanten, men jeg vet ikke hvordan det ser ut i mot sjøen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke i Nordheimsund eller Øystese...

 

Skal høre med kjøperene. Norheimsund/Øystese - Fitjar er jo ikke Såååå langt.

 

 

 

Det er vel også en kai på veien som går fra RV7 til Os kommune ved Rolfsvåg.

 

Riktignok er veien rimelig grei helt frem til Lønningdal men likevel er det og blir det en sidevei og kanskje ikke det du vil rote deg inn på med stor bil.  

 

Kjøperene foreslo Os, men jeg syns veien ned dit ser noget kronglete ut og vil pga. høyde/bredde/lengde, holde meg i "hovedleia".

 

Pekjan

"Capt. skuteløs"

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kjøperene foreslo Os, men jeg syns veien ned dit ser noget kronglete ut og vil pga. høyde/bredde/lengde, holde meg i "hovedleia".

Skal du kjøre til Os må du trolig via Bergen da et parti på den aktuelle veien har begrensning på størrelsen på kjøretøyet. Tror alt opp til vanlig buss er ok, blir det større er det forbudt.

 

Men Rolfsvåg og den aktuelle kaien ligger før dette "ville" partiet på veien. Men ta ikke mitt ord for at dette er en ok kai uten å dobbeltsjekke!!!

 

Et alternativ kunne kanskje være E134 over Haukelifjell og sjøsetting i Rosendalsområdet? (eller var det noe om lav høyde i tunnellene over Haukeli?)

Link to post
Share on other sites

Et alternativ kunne kanskje være E134 over Haukelifjell og sjøsetting i Rosendalsområdet? (eller var det noe om lav høyde i tunnellene over Haukeli?)

 

Tunnellene over Haukeli er på 4,05 mtr. Da blir Mariell lett en båt med hardtopp og ikke fly.

 

Nordheimsund er vel det tipset som virker mest inntresant.

 

Pekjan

Capt. skuteløs

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vegen frå Kvandal og innover mot Øystese/Nordheimsund er sanneleg ikkje mykje å skryta av den heller.  Dersom det er slik at transporten kjem over Hardangervidda, burde båten eigentleg vore sjøsett i indre Hardanger; Eidfjord, Brimnes, Kinsarvik etc.  Alle desse stadane har kaiar som kan brukast.  Sjølv om det er eit stykke til Fitjar, reknar eg med fitjarbuen heller vil gå litt lenger med båten sjøvegen, enn å risikera transportskader langs landevegen.  

 

Eit alternativ er å køyra frå Eidfjord til Odda, og vidare til ei passande hamn i Kvinnherad, t.d Rosendal eller Uskedal.  Men eg er slettes ikkje sikker på høgda til Folgefonntunnelen.  Trur  likevel ikkje at det er lågare enn i tunnelane i Måbødalen (ned frå Hardangervidda).  Haukelitunnelen er den absolutt lågaste av tunnelane på dei aktuelle fjellovergangane.  

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor stor denne båten er men er den 30f++ så vil jeg ikke anbefale å sjøsette den i Tysse. Dette vet jeg for jeg er oppvokst der. Da vil jeg heller anbefale Årland/Bjørkheim.

Her er det blitt sjøsatt båter som er kommet fra øslandet/USA/Tyskland før.

Men visst denne båten kommer over Hardangervidda så anbefaler jeg på det sterkeste og kjøre via Voss og da er det jo strake veien mot Bergen.

Visst det blir aktuelt å sjøsette båten Årland/Bjørkheim så er det bare å ta kontakt.

Der er min hjemmehavn idag og der er det mulighet å få låne bryggeplass før videre reise til Fitjar.

 

Lykke til

 

Mvh

Geir Inge  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...