Jump to content

Pant i båt som er i skipsregisteret


Choppy

Recommended Posts

Vi har tenkt å kjøpe oss ny båt og jeg har hørt at så lenge båten blir registrert i skipsregisteret,

så kan man få samme lånebetingelser som på huslånet.

 

Ringte banken i stad og fortalte planene, fikk beskjed at jeg kunne få avbetaling på maks 5 år,

siden båtem vi tenker på er for gammel, 2003 mod ca. Trodde ikke alder på båt hadde så mye og si, det er snakk om 31fots båt.

 

Hvilke banker finanserer båter på en litt mer levelig måte? Har dere noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at han som kjøpte båten min finansierte 650.000 over 12 år med pant i båten. Dette var i Santander Elcon (eller omvendt) det var hvertfall de jeg fikk pengene fra


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Merkelig at de ikke lot dere få lengre nedbetalingstid så lenge båten er registrert i skipsregisteret. Har også forstått det slik at registrerte fartøy kan belånes som hus, altså med kjekk rente og lengre nedbetalingstid.

 

Holder for tiden på med kjøpsprosess selv av en båt fra 90-tallet som er registrert i skipsregisteret. Ifølge kundebehandleren hos Sparebank1 (som jeg bruker) kan nedbetalingen fint være på 20 år hvis jeg vil det. Det holder med 10% egenkapital/sikkerhet i fast eiendom for lånet på båten, men skal kjøpe båtplass også, derfor må sikkerheten opp i 20%. Et kombinert hus- og båtlån kalte hun det.

 

Ville tatt noen flere telefoner til konkurrerende banker, gjerne møtt opp fysisk også. Er gjerne lettere å få gjennomslag for ting da. Mulig kundebehandleren din ikke har så mye peiling? Det er jo ikke akkurat dyrt båtlån du er ute etter hvis jeg forstår deg rett.

Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt å kjøpe oss ny båt og jeg har hørt at så lenge båten blir registrert i skipsregisteret,

så kan man få samme lånebetingelser som på huslånet.

 

Du får ikke samme rente som på huslånet, men kanskje en prosent eller halvannen over, vanlig krav er 35% egenkapital, og nedbetaling kan være opp mot 15 år.

Dette er Handelsbanken.

 

For båter over 7 meter har de fleste banker et krav at båten skal være skipsregistrert, såfremt du ikke har andre eiendeler du kan sette som sikkerhet i lånet.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Løfter denne tråden igjen.

 

Min bank sier at en skipsreg. båte ikke kan være mer en 20 år gammel når lånet er nedbetalt.

 

F.eks. en 2010 modell kan max ha 10 års nedbetaling, en 2005 modell max 5 års nedbetaling o.s.v

 

Samtidig ser jeg båter til salgs som er  godt over 20 år gamle allerede, og hvor det står at de kan belånes som bolig fordi de er skipsregistret.

Er det feil opplysninger i annonsen, eller er det min bank som er vanskelig?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det kan tinglyses pant i båter registrert i NOR, da blir dette mer som å låne med pant i bolig enn i en bil.

 

Alder har ingen betydning for tinglysing av pant i båten når registrert i NOR, men bankene kan ha egne reguleringer som feks maks 20 år. Så det er ikke uriktige opplysninger i annonsene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilke banker el. som tilbyr lån med pant i båt som er mer enn 20 år gammel?

 

Jeg er litt i "knipa" , da jeg ønsker å kjøpe båt til ca 5-600 000,- (Baltic) disse båtene er veldig nære 20 år gamle. Med denne "20-års regelen", blir lånets løpetid bare 2-5 år, noe som betyr alt for høye månedlige beløp.

 

Kjøper jeg nyere båt, får jeg lengere løpetid på lånet, men da må jeg ut med drøye 7-800 000,-.

Da blir lånet "billigere" hver måned , men naturligvis totalt sett dyrere.

Jeg har ikke særlig lyst til å låne så mye penger til båt.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 20 minutter siden:

Noen som vet hvilke banker el. som tilbyr lån med pant i båt som er mer enn 20 år gammel?

 

Prøvd Sparebank 1? Jeg fikk lån på en 18 år gammel skipsregistrert båt hos dem. 15 års nedbetalingstid. Mulig de hadde vært vanskeligere å ha med å gjøre hvis jeg bare hadde søkt digitalt, jeg er nå av den sorten som foretrekker personlig oppmøte ved søknad om lån.

Link to post
Share on other sites

Jeg er SB1 ( inntil videre) kunde og har vært det helt siden de ble etablert.

 

Nå har jo "alle" bankene skilt ut alle andre lån enn boliglån til egene finansierings selskaper, slik at rådgiveren man er vant til å bruke i banken kan ikke hjelpe.

De ber deg (meg) i mitt tilfelle om å søke digitalt hos SB1 finans østlandet.

 

Snakket med en der, og hun sa at regelen var 20 år, snakket senere med en annen i samme selskapet, hun sa at de vurderte dette fra tilfelle til tilfelle.

Om objektet var bra, kunne man gå over 20 år.

Når jeg da sendte søknad på en 2005 modell båt, fikk jeg plutselig vite at jeg kunne ha max 5 år løpetid på det lånet.

 

Når jeg sa at jeg hadde blitt fortalt av en av behandlerens kollegaer om at man kunne gå over 20 år. Fikk jeg til svar at det ikke stemte, og det måtte jeg isåfall ta opp med den personen direkte.

Nå har jeg gitt opp.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...