Frøken Fryd Startet 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2011 Skal fjerne noen bunnventiler til air condition ol. Hvordan støper jeg igjen dette hullet i glassfiberen? Gjerne ett par bilder som viser fremgangsmåten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Her er mange råd http://www.westsystem.no/index.php?sideID=50705&ledd2=48526&listeID=48526 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Denne var vel for å tette igjen hull, er det slik at man skal klippe ut sirkler og legge alle de ut påhverandre for å deretter lime alle fast i hullet samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Et alternativ er å sette i en syrefast blindplugg. Det gjorde jeg i fjor når jeg flyttet sjøvansinntaket til doen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Hvor fikk du tak i den blindpluggen? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frivakten Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 (redigert) Denne var vel for å tette igjen hull, er det slik at man skal klippe ut sirkler og legge alle de ut påhverandre for å deretter lime alle fast i hullet samtidig? Min ringe kunnskap sier at bitene må bli større og større for fylle igjen den skråslipte kanten i hullet? ..og ikke som skissen beskriver med mindre og mindre lapper. Blir jo en topp tilslutt hvor av den ytterste biten kun har kontakt med den undre nabobiten og dermed ikke har kontakt med selve skroget. Redigert 31.Mars.2011 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Huum, - jeg vil nå heller si mindre og mindre. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Er det slik skissen til Lars H. som stemmer? Er det unødvendig å støpe på begge sider? Lager man noen små skiver som stikker litt opp etter limingen? For så å slipe det som er for mye ned? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 (redigert) Jeg tror nok det bør være motsatt, små filler først, deretter større og større. Dette for å la hvert lag få feste... Viktig med god skråkant i alle fall, selv om det er ubehagelig å utvide "skaden" ytterligere. Støp på begge sider, gjerne et lag eller to på utsiden. Slip inn så du får forsenket lagene bittelitt, så de ikke bare blir slipt bort når du jevner ut. Men, ikke sikker på det ;-) Redigert 31.Mars.2011 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Jeg støpte igjen et hull akkurat i vannlinjen på forrige båt. Lagde skråkant på hullet begge sidene (innvendig og utvendig). Begynte med glassfiberbiter som akkurat passet i hullet. Når hullet var fylt økte størrelsen på glassfiberbitene helt til de ble like store som største diameter på skråkanten. Utvendig avsluttet jeg med gelcoatsparkel før ca halve støpen ble dekket av bunnstoff. Med denne metoden er det nødvendig å støpe fra begge sidene. Fordelen er at støpen da har støtte begge veiene. Er hullet under vannlinjen slik at hele området skal dekkes med bunnstoff kan du med fordel slipe ned et større område (f. eks diameter 30 cm) utvendig rundt hullet og bygge opp ny støp i dette området. Sparkles/slipes slik at det blir plant og smøres med passelig antall strøk epoxyprimer før bunnstoff. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Ok, begynner å forstå dette her litt nå. Hvis ikke det kommer enda flere metoder da. Jeg er mest fortrolig med bruk av epoxy så jeg tenker jeg bruker West Epoxy da jeg har god erfaring med den. Ett lite tilleggspørsmål, jeg bytter ut noen bunnventiler også, de nye er 5mm mindre i diameter. Det jeg tenkte var å pusse bort den gamle sikaflexen og legge ett lag epoxy/glassfiber rundt kanten for å forminske hullet litt. Er det en grei metode? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Har selv repparet hull i en båt (GH 14) for mange år siden og da måtte jeg slipe den ned skrått som beskrevet og han som hjalp meg med resten hadde vært båtbygger og gjorde som fusebox beskriver, men bare på en side Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Johannes Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 (redigert) Hvis vi ser på skissen til Lars H og ser på anleggsflaten til den store første biten mot skroget vil jeg tro at dette blir en sterkere konstruksjon enn hvis biten passer akkurat i hullet (stadig større biter). Da blir det bare endene på bitene som skal få feste mot hullet. Blir sikkert sterke saker uansett, men tror varianten med stor bit først gir sterkest løsning. Brukte den metoden selv etter å ha fjernet et 3" rør i bunnen, men avsluttet med et par store remser til slutt som dekket hele reparasjonen. På undersiden hadde jeg stemplet av med en platebit innsatt med voks. Redigert 31.Mars.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Tok en telefon til West Systems Norge nå, ha jeg pratet med ble usikker og slo opp i bruksanvisningen der han mente den største skulle først. Jeg må likevel si at jeg ikke ble helt overbevist selv om han sikkert har rett Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Jeg undervurderer stadig youtube til googles fordel, praktisk av West System og legge ut slike videoer! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Jeg har nå støpt etter anbefaling av fagfolk med større og større biter. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Hvor fikk du tak i den blindpluggen? Made in Fredrikstad Forøvrig merkelig at slike blindplugger i kurante dimensjoner er hyllevare i båtutstysrsbutikkene... Ang støping. Hvis man begynner med den lille biten, hva skal den bite i? Jeg holder med Lars, den store først Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fusebox Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Den lille biten skal være litt større enn hullet, så den legges opp etter kantene. Hvis hullet slipes med skråkant både fra inn- og utside, så vil pluggen låse seg selv i skroget. Om limingen av en eller annen grunn skulle slippe, vil pluggen likevel være låst fast og sannsynligvis en eventuell liten lekkasje kan oppstå. Om pluggen lages som Lars beskriver, så er det første laget som har limfeste mot skroget. Sannsynligvis er dette også meget godt hold mot skrog, da alle lag legges vått-i-vått. Det er ingen enkel sak å få den første filla til å ligge i skroget, da limet (polyester eller epoxy) er rimelig flytende før det setter seg. De andre fillene vil jo gjerne ha litt fast underlag så man kan presse ut luften fra støpen, hvilket er umulig så lenge den første filla er våt og myk, totalt uten mothold, inntil den størkner litt. Men, om du bommer litt på første støp, så er det jo ikke være enn at man sliper bort "uhellet" og forsøker igjen. Bare ikke ta bort mer-og-mer for hver gang, ref. sangen om "fjøla til mor" Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Nå er ikke jeg proff på dette, men er ikke det riktigste å legge et lag, la det herde og evt legge resten vått i vått? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Slip ned kile 150 mm. ut til hver side. Bruk en skarp stållinjal til å rive biter av matte. Den første skal dekke ut 30 mm. på hver side så skal de bli gradvis større til full dekning. Hvis du klipper synes reparasjonen, hvir du river synes den ikke. Prøv å få tak i 600 grams CSM. Med 300 grams matta til BT blir det 20 lag for å lappe et 12 mm. skrog. Poler ei lita pleksiskive godt med hard bilvoks. Gjør den slipte delen ren med Styren. Stempl pleksiskiva fast på utsiden. Laminer opp halve laminatet. Begynn med den minste biten. Laminerer du opp hele tykkelsen i en omgang kan du risikere at det blir for varmt og slår seg. Etter en dag sliper du lett for hånd, vasker med styren og laminerer opp resten. Maks 60% fuktighet. (Kan vel bli vrient i Bergen). Min 18 grader. Ikkeno UVlys. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 (redigert) Denne er det slik at man skal klippe ut sirkler og legge alle de ut påhverandre for å deretter lime alle fast i hullet samtidig? Jeg leser en og en gjennomtrukket med epoxy, 4. Legg lappene med glassfiberduk oppå hverandre. De skal nå være gjennomtrukket med epoxy. Begynn med den største biten (se fig ), fortsett så med mindre og mindre biter. 5. Etter at alle glassfiberlappene er lagt oppå hverandre, plasseres de inn i det skråslipte hullet. \ 6. La epoxyen herde. Slip så overflaten slik at den blir jevn med skroget. 7. Påfør et strøk med klar epoxy. Redigert 31.Mars.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Pass i alle fall på å forsegle med noe vanntett på utsiden. På min båt var et tilsvarende hull tettet - men uten vanntett overflate. Resultat: vanntrukket glassfiber på ca 0,5 kvadratmeter, der det verste ble klippet ut (kun en liten del), resten slipt ned, tørket opp og bygget opp igjen. Det kostet en formue sammenlignet med å ha gjort jobben riktig første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Avtrapping skal være minst 1:20, dersom det er større reparasjon med bærende/belastning må avtrapping være 1:40. Dvs at dersom skroget er 1cm tykt, skal skråen du sliper være jevnt stigende fordelt fra hull/skøyt, over minst 20cm, før du er i full gods på skroget. Dette leste eg i vedlegg til kursplan for reparasjon av båter på veritasgodkjent verksted. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Draco_1 Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Sådan har jeg lukket et par huller i bunden af min Draco 2500 Flyfish. Nogenlunde som beskrevet i de forskellige poster. Altså slibe hullet hele vejen rundt i en skarp vinkel. Det er støbt på en varm sommerdag med meget lav luft fugtighed. Den hvide ring som kan ses, der er faktisk to, er en anden type fibermåtte som er brugt, for ca hvert 5-6 lag glasfiber. Man kunne måske argumentere for at der skulle slibes mere op, men motorfundamenterne er støbt hen over, så jeg er ikke så bekymret. Det man ser igennem hullet, er jorden udenfor. Ved støbning monterede jeg en plade med alufolie, på udvendig side, for at holde de våde måtter på plads. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.